Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med Rolleiflex 2,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

frodolf

Aktiv medlem
Jag har första tjing på en (begagnad, så klart, och ganska billig) Rolleiflex 2,8. Är det någon som kan hjälpa mig komma fram till vilken modell det är, och om den är bra. Läste någonstans på nätet att vissa 2,8-serier producerades i Östtyskland och höll sämre kvalitet än de producerade i väst. Sedan läste jag också någonstans att Tessar-linssystemet aldrig någonsin var riktigt bra för så stor bländare som 2,8.

Kommentarer, tips att titta efter vid en inspektion - det mesta är varmt välkommet! Även en "dålig" 2,8 Rolleiflex är ju inte direkt gratis, så om det här visar sig vara en något sämre modell kanske det är bättre att vänta på att en bättre modell dyker upp och betala lite mer?

I linsen står det: Tessar 1:2,8 f=80 mm (och så lite som jag inte ser) Opton Nr 537347

Tacksam för svar!
/Markus

Bilagor

• IMGP0671.jpg
    IMGP0671.jpg
    17.6 KB · Visningar: 403
Men var är alla Rollie-nördar nu då? Det borde ju finnas massor att prata om här i den här tråden.
Jag äger ett par Rolleikameror, så antagligen är jag en Rolleinörd. :)
Jag kan bekräfta att det är en Rolleiflex 2,8 A. Vad som inte framgår av Markus länk är att fram till februari 1950 hade kamerorna Jena Tessar objektiv, som sen byttes ut mot Opton Tessar.
Jena ligger väl i f d Östtyskland, så det är kanske det som avses med "vissa 2,8-serier producerades i Östtyskland och höll sämre kvalitet än de producerade i väst". Jag känner inte till om några kameramodeller tillverkades i Östtyskland, men att döma av namnet så gällde det i alla fall vissa objektiv.

Men Markus och Petter, hav förtröstan, snart hittar säkert Fotosidans egen Rolleiexpert Patric Dahlen hit och kan ge ett bättre svar.

Olle

Olle,

Jag kanske ska förtydliga. I mitt sökande på nätet efter information om kameran har jag stött på många rykten/åsikter som går isär. Ett sådant var just om Öst- och Västtyskland. Det kan vara helt osant for all I know. Kameran i fråga är en Opton Tessar 2,8. Jag har tyvärr inte tillgång till serienumret. Jag bifogar ytterligare en bild för att klargöra mysteriet (om det nu är något mysterium?).

Jag är för övrigt numera säker på att det rör sig om en 2,8 A typ 1 då den snabbaste slutartiden är 1/400, inte 1/500. Vilket gör kameran ännu mer ovanlig, tror jag?

/Markus

Bilagor

• IMGP0674.jpg
    IMGP0674.jpg
    18.7 KB · Visningar: 297
Att man bytte ut det östtyska Jena Tessar mot det (tror jag) västtyska Opton Tessar kanske berodde på att det senare var bättre? Type 1 och Typ 2 är inga beteckningar Rollei själva använde, men de finns även i en bok jag har skriven av Club Rolleis (din länk) grundare Ian Parker. Jag vet inte hur vanlig din modell var, men skall man gå efter serienummren (som tyvärr skiljer sig en del mellan ovan nämda bok och en tysk jag har) så var det nog ingen större skillnad mellan varianterna.

En sak som du säkert redan noterat, men som jag nämner ändå, är att kameran skall ha filter, motjusskydd mm med bajonett II, till skillnad från alla andra 2,8-modeller som skall ha bajonett III.

Olle

Ja, jag har stött på diskussioner om diverse problem med olika bajonetter till Rolleiflex. Jag har fotat en del med Rolleiflex tidigare men har aldrig använt några filter eller motljusskydd och har aldrig upplevt några problem så jag tänkte att det inte spelade någon roll. Vad spelar det för roll?

Det spelar förstås ingen annan roll än att man måste ha rätt storlek på filter och motljusskydd. Precis som med alla andra kameror.

Olle

Jag äger ett par Rolleikameror, så antagligen är jag en Rolleinörd. :)
..., hav förtröstan, snart hittar säkert Fotosidans egen Rolleiexpert Patric Dahlen hit och kan ge ett bättre svar.
...

Härligt!

Det var väl ungefär så jag tänkte med mtt inlägg - håll tråden levande så kommer ni snart som flugor kring en sockerbit :)

Petter ...

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar