frodolf
Aktiv medlem
Jag har första tjing på en (begagnad, så klart, och ganska billig) Rolleiflex 2,8. Är det någon som kan hjälpa mig komma fram till vilken modell det är, och om den är bra. Läste någonstans på nätet att vissa 2,8-serier producerades i Östtyskland och höll sämre kvalitet än de producerade i väst. Sedan läste jag också någonstans att Tessar-linssystemet aldrig någonsin var riktigt bra för så stor bländare som 2,8.
Kommentarer, tips att titta efter vid en inspektion - det mesta är varmt välkommet! Även en "dålig" 2,8 Rolleiflex är ju inte direkt gratis, så om det här visar sig vara en något sämre modell kanske det är bättre att vänta på att en bättre modell dyker upp och betala lite mer?
I linsen står det: Tessar 1:2,8 f=80 mm (och så lite som jag inte ser) Opton Nr 537347
Tacksam för svar!
/Markus
Kommentarer, tips att titta efter vid en inspektion - det mesta är varmt välkommet! Även en "dålig" 2,8 Rolleiflex är ju inte direkt gratis, så om det här visar sig vara en något sämre modell kanske det är bättre att vänta på att en bättre modell dyker upp och betala lite mer?
I linsen står det: Tessar 1:2,8 f=80 mm (och så lite som jag inte ser) Opton Nr 537347
Tacksam för svar!
/Markus