Annons

Hjälp med prissättning

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Karlström

Aktiv medlem
Jag står i funderingarna på att starta eget då det känns mer seriöst att ha företag och f-skatt. Men jag behöver hjälp med hur jag ska tänka ang. priser!

Jag fotar främst katter och barn i studio.

Ska jag ta ut ett belopp för själva fotograferingen, sen extra för alla foton? Eller låta fotografeingen vara gratis så att dom bara betalar för de foton dom vill ha? Och vad är lämpligt pris på foton?

Jag kommer sälja både digitala och framkallade foton.

På digitala:

400x600 px

och en större storlek, hur stor kan vara lämplig då?

1500x1000px kankse? :)

Jag hoppas någon har tid och lust att bolla lite ideer med mig. :)

De som förstår sig på företagsekonomi skulle nog föreslå att prissättningen baseras på värdet för kunden snarare än vad det kostar att ta fram produkten (dvs utskriftskostnader + avbetalning på utrustning + arbete). Det skulle väl motsvara ditt andra förslag - att låta fotograferingen vara gratis och sedan ta betalt för bilderna. Då sätter du dessutom mindre press på dig själv att prestera vid fotograferingen (men du kanske är en sådan person som sporras av press).

Vad som är ett rimligt pris för en bild har jag inte en aning om. Fråga vänner och bekantavad de skulle vara beredda att betala för bilder av husdjur och barn (det är väl i och för sig ungefär det du har gjort när du startade tråden här). Kolla vad skol- och dagisfotografer tar för sina bilder. Kolla om det finns något fackförbund eller någon intresseorganisation som har rekomendationer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar