Annons

Hjälp med objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

jlb

Medlem
Hejsan, jag har tänkt att skaffa ett nytt objektiv men jag vet inte vilken typ jag ska skaffa. Så jag skulle kunna behöva eran hjälp.
Jag vill ha ett mer allround objektiv som både funkar om jag fotar sport så som landskap. Men även om ni har förslag på ett objektiv som bara är ett måste. Jag har innan redan ett 18-55mm, 50mm, 35-70mm och ett 70-200mm objektiv men de två sistnämnda är 25 år gamla men funkar hyfsat bra tiil min Canon EOS 1100D. Vill heller inte att det ska kosta en förmögenhet då jag får betala det med studiebidrag.
Vore tacksam för hjälp.
 
Måste du ha ett som "klarar allt"? Om inte så skulle det nog vara mycket billigare -och- bättre bildkvalite om du bara köpte ett tele-objektiv (typ nyare 70-300mm) och ha din 18-55mm som landskaps objektiv och byta mellan dessa.
 
Nu är jag inte så kunnig inom ämnet men finns väl en hel drös med 18-200, 18-250, 18-270 eller liknande. Kanske inte så smidiga och kostar en del nytt men 1000-1500kr begagnat kanske?
 
Sök gärna bland befintliga trådar. Startas liknande trådar väldigt frekvent med massa nyttig info.
Lycka till!
 
Sport och landskap ställer ju inte direkt liknande krav, snarare är de i varsin ände av spektrumet. Att hitta ett som klarar båda går såklart, men det kostar flis. Vill du ha ett studiebidragsanpassat får du välja.

Om vi tar 18-55 och 70-200, vad saknar du hos dem? Ljusstyrka hos 18-55? AF-hastighet hos 70-200? Något annat?

Vilka sporter är du intresserad av?
 
Svar

1 Nej det behöver inte klara allt men jag visste inte vilket objektiv som skulle kunna funka till de olika sakerna. Mitt 18-55mm objektiv är ett sånt standard objektiv som följer med kameran och jag tycker att det ger "platta/tråkiga" bilder eller vad man nu ska säga.

2 Blir kvalitén okej på bilderna när kan variera så?

3 Jag ska kolla upp det så kanske jag kan ännu mer tips

4 Som jag sa tidigare mitt 18-55 mm tycker jag ger "tråkiga" bilder (kan inte riktigt förklara det). 70-200 mm objektivet har jag inte använt så mycket än men när det är så gammalt tycker jag inte Auto fokusen är tillräckligt snabb sen så saknar det bildstabilisator och så fort jag rör mig en anning blir bilderna jätte suddiga.

(Vet inte än riktigt hur man ska svara på era kommentarer så det får bli på detta sättet, hoppas det funkar för er och ni kan förstå vad som är svar till vad)
 
(Vet inte än riktigt hur man ska svara på era kommentarer så det får bli på detta sättet, hoppas det funkar för er och ni kan förstå vad som är svar till vad)

Om du klickar på "besvara med citat" så blir det såhär, fast jag har delat upp det också. Det finns en knapp i mitten av fönstret där du skriver inlägg som ser ut som en pratbubbla, den ger du såna här rutor med citat.

2 Blir kvalitén okej på bilderna när kan variera så?

Nej, inte om du är missnöjd med grejerna du har nu. Det blir i bästa fall som ett 18-55 du kan fortsätta att zooma längre.

4 Som jag sa tidigare mitt 18-55 mm tycker jag ger "tråkiga" bilder (kan inte riktigt förklara det).

Ok, lite svårt att förstå ;-)

Det vore fint om du kunde fundera lite mer på varför du tycker det. Du kanske kan lägga upp bildexempel? Det enda som det verkligen har svårt för är att ge bilder med kort skärpedjup tack vare att det har så liten bländare.

Om du jämför ditt 50 mm med ditt 18-55 på 50 mm och samma bländare, får du bättre bilder med 50 mm då?

70-200 mm objektivet har jag inte använt så mycket än men när det är så gammalt tycker jag inte Auto fokusen är tillräckligt snabb sen så saknar det bildstabilisator och så fort jag rör mig en anning blir bilderna jätte suddiga.

Autofokusen förstår jag precis. Bildstabilisator kommer dock inte att hjälpa dig om du fotar sport, det gör bara kortare slutartider så du kan frysa rörelsen och då blir din egen rörelse också fryst. Hur som helst, ett bättre 70-200/2,8 kommer att ge dig mycket bättre kvalité men kostar en slant. Det går att använda till i stort sett allt, från snabb sport till tighta landskapsbilder.
 
Ett modernt 70-200/2,8 skulle definitivt passa! Det kostar en del pengar, men kommer att vara väldigt länge! Mycket längre än ett kamerahus.

Ett annat alternativ om du vill byta ut ditt 18-55 är ett 17-55/2,8 IS! Riktigt bra klass på det också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.