ANNONS
Annons

Hjälp med objektiv till Hasselblad 500!

Produkter
(logga in för att koppla)

NeaAsphäll

Ny medlem
Objektiv till Hasselblad 500?

Jag har en Hasselbladare från 500-serien. (Som jag aldrig har använt.)
Jag köpte ett objektiv (Hasselblad Planar 2,8/80mm Carl Zeiss), som jag inte fick att fungera, det "klickade inte i", och det var tydligen inte p.g.a den lilla spärren som man kan vrida.
Jag fick sen höra att objektivet var för 2000-serien. Jag har nu lagt ut det för försäljning igen här:

http://www.tradera.com/Hasselblad-Planar-2-8-80-mm-Carl-Zeiss-auktion_301997_133971810

Hur vet man att ett objektiv passar till just min kamera?

Det går utmärkt att aptera optik ur 2000-serien på kamerahus ur 500-serien.
(Jag har båda varianterna).
Du skal se till att slutaren i kameran är spänd (framdraget). Den lilla "tappen" i nederkanten av objektivfattningen skall stå vågrätt.
Motsvarande på objektivet skall också stå vågrätt. Om inte, vrid den rätt med ett mynt och se till att den går i "spärr".
Bengt

Det går utmärkt att aptera optik ur 2000-serien på kamerahus ur 500-serien.
(Jag har båda varianterna).
Du skal se till att slutaren i kameran är spänd (framdraget). Den lilla "tappen" i nederkanten av objektivfattningen skall stå vågrätt.
Motsvarande på objektivet skall också stå vågrätt. Om inte, vrid den rätt med ett mynt och se till att den går i "spärr".
Bengt

Okej det var konstigt. Han som sa det undersökte både kamera och objektiv hade jobbat på Hasselblad flera år och sitter nu i Canons tekniska support, och han sa nånting om att optiken saknade slutare, och jag hade ingen inbyggd slutare i kameran som 2000-serien skulle ha, så därför måste jag ha optik med slutare.
Och jag (och ett otal "proffs") har försökt det du säger med att veva fram och ställa tapparna i vågrätt. Och det fungerar ju inte...

Du ska ha CF eller CFE optik till din bladare. De har inbyggd centralslutare. Har inte objektivet C i beteckningen så är det mao ett FE och har inte centralslutare och går då bara att använda med 2000-serien kameror som har en traditionell ridåslutare i huset.

Det kanske finns undantag jag inte känner till men det är grundregeln.

M

Nu har jag fått lite redig information!
Såhär ska det tydligen vara:

Bak på huset står det två (eller tre) bokstäver och några siffror.
Bokstäverna kan man översätta till
tillverkningsårtal enligt formeln
V H P I C T U R E S
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0

RS=1980, CE=59, UV=71 osv

För på de fösta 500-husena så sticker det fram en pinne på ena sidan där
objektivet sitter på kameran. Och då finns det ett hål på objektivet som
motsvarar denna.

Men 1982 när CF-objektiven kom så ansåg man väl att det var osannolikt att det
fortfarande skulle användas hus från 1957/58.
Och de som då användes skulle få nöja sig med den tidigare varianten av
objektiv som kallas för C.

Så har man ett 500-hus från de första tillverkningsåren (dvs -57 eller -58) så
kan det vara så att man inte kan använda CF-objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar