ANNONS
Annons

Hjälp med nytt objektiv, brådskande.

Produkter
(logga in för att koppla)

atlanta

Medlem
Hej!
Imorgon ska det inhandlas ett nytt objektiv till min kamera och jag skulle behöva några tips/råd/förslag.

Jag är en hobbyfotograf som tycker om att fota händelser i vardagen och mycket ridsport/hästar. Jag har sen innan kit-objektivet 18-55mm som jag använder väldigt sällan, och ett 50mm som inprincip sitter på hela tiden. Bör också tillägga att jag äger en canon 550d som jag är väldigt nöjd med.

Objektivet jag söker ska vara ett teleobjektiv då jag i vissa situationer saknar zoomen på mitt fasta.
Jag vill självklart få mycket för pengarna men jag förstår att man kommer få kompromissa med vissa delar.
Jag tror att prisklassen ligger runt 3-4000 kr men jag har faktiskt ingen aning då det inte är jag som betalar. En nära släkting kommer bekosta ett nytt objektiv mot att hen kommer få låna min kamera på en resa, lite som en hyra ungefär (Jag litar mycket på personen och vet att om något skulle hända kommer hen kunna betala ny/laga utrustning.

Jag funderar också på om jag ska gå in med lite egna pengar ifall jag hittar ett lite dyrare objektiv som jag vill ha men det är ännu en fundering då jag sparar pengar åt annat också.

Vad har ni för tankar? Vad bör jag prioritera? Eftersom jag är mer amatörfotograf än proffs så känner jag mig lite vilse...

Tack på förhand!
Clara

Bäst tips i den prisklassen är ett begagnat EF 70-200 f/4 L, brukar gå att finna för ca 4000kr. (kostar ca 5500kr nytt)

Om det däremot måste inhandlas imorgon så är steget under ett EF-S 55-250, kostar ca 1500kr nytt. [LÄNK]
Det är väldigt mycket objektiv för pengarna, bildstabilisering och är förvånansvärt skarpt för vad man betalar.

lägger min röst på 70-200 f4 L jag också. Är supernöjd med mitt.
med det är ju ganska stort då så det kan ju bli rätt tungt att bära omkring på.
Du kan inte jämföra det med canon 55-250 som någon tipsade om. Det är riktigt dåligt jämfört med L objektivet.

Fast ljusstarkt

EF 85mm 1,8 eller EF 100mm 2,0 ger dig större möjlighet att fota ridsport inomhus och under andra sämre ljusförhållanden. Båda är skarpa redan på full öppning. Används gärna tillsammans med "fotzoom".

Sven har en bra poäng där. Ska det fotas ridsport inomhus så går 70-200 f4 L nog bort. Det är ett fantastiskt tele, men enbart för dagtid utomhus, såvida man inte har stativ och stillastående motiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar