Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med nedbländning Mamiya 645?

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Hej.

Någon som har ett objektiv till Mamiya 645 kanske kan hjälpa mig.
Har köpt en Mamiya Super och upptäckt att mina två objektiv 55mm och 80mm inte bländar ned som de ska.

Det finns två val för nedbländning på objektivet A och M.
Vid M så ska objektivet blända ner när man vrider bländarringen.

Det sitter ett stift på objektivets fattning mot kamerahuset. Detta stift ändrar läge beroende på hur man ställer omkopplaren (A eller M)

Kan någon kolla om objektivet bländar ned eller inte när man har det omonterat och pillar på stiftet? (eller vrider på bländarringen)

Jag är nästan hundra på att det är objektiven som kärvar och att problemet inte sitter i kamerahuset.

MVH J O
 
Här syns stiftet som reglerar bländaren.
Det sitter en hake bredvid spegeln i huset, haken styr stiftet mekaniskt.

(Det finns inga andra kontakter eller stift som kan styra något mellan hus och objektiv)

Objektiven har inte använts på mycket länge, det kan ev. förklara varför nedbländningen inte fungerar. Smuts och gammal olja på bländarlamellerna gör då så att mekaniken kärvar.
 

Bilagor

  • MamObjFattn.jpg
    MamObjFattn.jpg
    44.3 KB · Visningar: 135
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.