Annons

Hjälp med mina utbrända högdagrar och pastelliga färger

Produkter
(logga in för att koppla)

dHb

Aktiv medlem
Nu har jag hållit på med foto ett par år och det går sakta framåt.
Dock är det några saker jag ständigt har problem med.

Gillar att fota i skogen när solen lyser genom träden och skapar sol-spottar eller hur man ska uttrycka det. Problemet är att dessa oftast blir utbrända, jag vet inte om det är jag som exponerar fel (går ofta efter kamerans ljusmätare) eller om jag gör fel när jag efterbehandlar.

Jag har också problem med pastelliga färger, får inte till de gröna nyanserna som jag vill ha utan ofta blir de för ljusgröna/gulaktiga.


Här är ett exempel (ja även skärpan sitter inte riktigt hela vägen och ljuset kunde varit bättre men det är nog omöjligt att göra något åt i efterhand)

https://www.flickr.com/photos/dihib/16732516149/in/photostream/lightbox/


Här finns RAW-filen till denna bild att ladda ner.

http://www.filedropper.com/dsc2198


Ni får gärna göra ett försök och post här samt berätta hur ni gick till väga.
 
Utfrätta högdagrar är svårt/omöjligt att fixa till i redigering så bäst är att undvika det vid fotograferingen, kan du sätta din kamera att markera utfrätta delar på displayen? Iaf kan man det på Nikon, då är det lätta att se om det är utfrätt i delar som man inte önskar utfrätta. Sedan så tycker jag att det är helt OK att det finns delar av en bild som ligger utanför objektet som är utfrätta
 
Svårt med utfrätta dagrar

Håller med föregående inlägg att det är svårt att åtgärda urfrätta högdagrar i efter hand, så i detta fallet blir det att göra flera exponeringar och sedan jobba ihop dem om du vill ha teckning hela vägen, alternativt är att lägga en effekt i högdagern, problemet med att plåta digitalt är att digitalkameror inte är lika "förlåtande" på detta, det gröna du pratar om är nog däremot något du kan fixa i efterhand själv då på olika sätt gradations mässigt och nyans mättnad t.ex.

Mvh Magnus
 

Bilagor

  • _DSC2198_m.jpg
    _DSC2198_m.jpg
    467.3 KB · Visningar: 123
dHb, först vill jag tacka att du valde en av mina billder som favorit. Kul var det också att bilden är en ihopslagning av två bilder med olika exponeringar, något som CarlM nämde i sitt inlägg. Kanske var det därför du valde en sådan :). Jag gjorde en del sådana bilder tidigare med flera bilder, men nu tycker jag det går såpass bra att lätta upp skuggor i LR att jag brukar nöja det med det. Ett halvtonat ND filter kan också användas för den typ av bilder för att minska skillnader i övre och nedre halva
 
Utfrätta högdagrar är svårt/omöjligt att fixa till i redigering så bäst är att undvika det vid fotograferingen, kan du sätta din kamera att markera utfrätta delar på displayen? Iaf kan man det på Nikon, då är det lätta att se om det är utfrätt i delar som man inte önskar utfrätta. Sedan så tycker jag att det är helt OK att det finns delar av en bild som ligger utanför objektet som är utfrätta

Ok jag misstänkte det. Bra fråga jag visste inte att det fanns en sådan funktion i någon kamera! Jag har en Sony A7, får kolla upp om den har det.

dHb, först vill jag tacka att du valde en av mina billder som favorit. Kul var det också att bilden är en ihopslagning av två bilder med olika exponeringar, något som CarlM nämde i sitt inlägg. Kanske var det därför du valde en sådan :). Jag gjorde en del sådana bilder tidigare med flera bilder, men nu tycker jag det går såpass bra att lätta upp skuggor i LR att jag brukar nöja det med det. Ett halvtonat ND filter kan också användas för den typ av bilder för att minska skillnader i övre och nedre halva

Tack för tacket, mycket stilig bild :)
Jasså det är så alltså, tänkte i min enfald att nu med A7:an skulle slippa trixa med flera exponeringar. Kanske får skaffa det där halvtonade ND filtret också.
 
Håller med föregående inlägg att det är svårt att åtgärda urfrätta högdagrar i efter hand, så i detta fallet blir det att göra flera exponeringar och sedan jobba ihop dem om du vill ha teckning hela vägen, alternativt är att lägga en effekt i högdagern, problemet med att plåta digitalt är att digitalkameror inte är lika "förlåtande" på detta, det gröna du pratar om är nog däremot något du kan fixa i efterhand själv då på olika sätt gradations mässigt och nyans mättnad t.ex.

Mvh Magnus

Tack att du tog dig tid att laborera med bilden, det är precis så där jag vill få till färgerna!!
Gradations och nyans mättnad säger du, intressant! Hittar jag detta i LR?
Sen ser det ut som du gjort något med ljuset högst upp i bilden som jag tycker blev mycket snyggt. Och vad är att lägga en effekt i högdagern?

*edit
Nu hittade jag! Ibland är man för feg att testa :)
 
Nu har jag hållit på med foto ett par år och det går sakta framåt.
Dock är det några saker jag ständigt har problem med.

Gillar att fota i skogen när solen lyser genom träden och skapar sol-spottar eller hur man ska uttrycka det. Problemet är att dessa oftast blir utbrända, jag vet inte om det är jag som exponerar fel (går ofta efter kamerans ljusmätare) eller om jag gör fel när jag efterbehandlar.

Jag har också problem med pastelliga färger, får inte till de gröna nyanserna som jag vill ha utan ofta blir de för ljusgröna/gulaktiga.


Här är ett exempel (ja även skärpan sitter inte riktigt hela vägen och ljuset kunde varit bättre men det är nog omöjligt att göra något åt i efterhand)

https://www.flickr.com/photos/dihib/16732516149/in/photostream/lightbox/


Här finns RAW-filen till denna bild att ladda ner.

http://www.filedropper.com/dsc2198


Ni får gärna göra ett försök och post här samt berätta hur ni gick till väga.


Beroende på vilken kamera du använder (en med stort DR) så kan du underexponera liknande motiv så du slipper klippta högdagrar som i ditt motiv och arbeta sedan med att lyfta skuggor , mellantoner partiellt i bilden för att få fram information.
 
Med din Sony A7 kan du använda funktionen Zebra och ställa in den att visa direkt i sökaren vilka delar av bilden som blir överexponerade innan du tagit bilden. Gör du så kan du vara säker på att ha högdagrarna kvar och sedan lyfta skuggorna vid råkonverteringen.
 
Ok jag misstänkte det. Bra fråga jag visste inte att det fanns en sådan funktion i någon kamera! Jag har en Sony A7, får kolla upp om den har det. ---.
Tror inte att A7 har den funktionen i tagningsläge, men den har istället två andra funktioner. Den ena är ett "live" histogram, men histogram tar lite tid att lära sig att tolka.

Den andra är Zebra-funktionen. Den är lättare att använda för ditt ändamål, och MYCKET noggrannare än markering av urfrätta partier. Du kan välja att ställa in den mellan 70 och 100+ %, beroende på tagningssituationen.


--- Jasså det är så alltså, tänkte i min enfald att nu med A7:an skulle slippa trixa med flera exponeringar. Kanske får skaffa det där halvtonade ND filtret också.
Det är riktigt att sensorn i A7 klarar att återge ett mycket stort dynamiskt omfång jämfört med många andra kameror, men ifall du "standardexponerar" så blåser du dess ökade DR-kapacitet i de urfrätta högdagrarna. A och O är att MINSKA exponeringen tills du får en aning teckninng i högdagrarna. Sedan har du flera steg där du kan plocka fram detaljer i skuggpartierna, som Mikael beskrivit (trots att dessa först kan verka helt igensotade).
.
 
Fann en länk med tips om bl.a. användning av Zebra-funktionen. Saxar följande, som jag tror kan vara intressant för din del:

"Exposure
---------------
I usually try to expose the image so that I have details in even the brightest highlights and often end up with rather underexposed looking raw files. Because the a7 has such a great dynamic range I can push the shadows in LR up to 4 stops I end up with a gentle highlight rolloff and good shadow detail.

[ Photo To save detail in the highlights I exposed for the lights and lifted the shadows in Lightroom ]

This technique works because the A7 has much more headroom in the shadows, than in the highlights, if highlights are blown, they are blown and nothing can be recovered.

If the shadows of the image appear black, one can in fact push them 3 or even 4 stops before most detail is lost to noise.

To make sure that the highlights are correctly exposed I use the a7’s zebra function (Settings/Submenu 1/Zebra), which in my eyes is a great tool which is too often overlooked.
I have set it to 100+, at this setting white stripes will appear in those areas where at least one color channel has clipped. Because Zebra is based on the jpg you have a little more headroom than the camera thinks.

Im my eyes the Zebra function is superior to the live-histogram because the histogram doesn’t show individual color channels and you won’t nice {know} if only one color channel is clipping while the other two are not.

The a7’s dynamic range is largest at ISO 100."


Länk till hela artikeln:
http://phillipreeve.net/blog/how-i-create-images-part-2-working-with-the-sony-a7/
.
 
Jag kan se i kameran (Canon)vad som blir utfrätt( konstigt ord), men tycker det blir lite störande vid förhandstitten. Jag väljer att ta några alternativ exponeringar och lägga krutet på efterbehandlingen. Då räcker oftas inte ex Lightroom till utan man måste ha ett kraftfullare program. ( men det visste du säkert redan).
 
Kanon! Jag har sett att det finns en funktion som kallas Zebra men kollade aldrig upp vad den faktiskt va bra för, nu vet jag! Ska testa nästa gång jag är ute och fotar.
 
Väl bekomme!

Jag har sett en rätt bra praktisk beskrivning av olika Zebra-inställningar för olika användningsområden på Luminous Landscape, men jag lyckades inte hitta detta nu.
 
Ju mer jag lär mig om efterbehandling desto mer börjar jag inse hur bra min gamla Samsung NX11 faktiskt är på låga iso.
 
...Gillar att fota i skogen när solen lyser genom träden och skapar sol-spottar eller hur man ska uttrycka det. Problemet är att dessa oftast blir utbrända, jag vet inte om det är jag som exponerar fel (går ofta efter kamerans ljusmätare) eller om jag gör fel när jag efterbehandlar..

Kameran har generellt svårt att hantera den ljussituationen med starkt ljus och mörka skuggor. Om du inte vill använda graderade ND filter eller ta flera bilder så är det nog enklast att ta bilden tidigt på morgonen eller senare på kvällen. Dui kan ju även testa att använda upplättningsblixt för de mörka skuggorna om motivet är tillräckligt nära. Mvh Mikael
 
kameran har inte alls svårt att hantera högdager om man förstår hur den skall exponeras och ett head room skapas,i detta head room kan du lägga en annan icke brant kurva för att få med så mycket av högdagern som det är möjligt, i de fall högdagern ligger över 4 steg från mellangrått så klipper samtliga kameror i en eller flera kanaler.
frångår man den vanliga exponeringen som kamera med exponeringsmätare vill att man skall göra vilket är baserad på mellantoner och typ av exponeringsmätning man har valt och underexponerar motivet så får man in dessa högdagrar som ej klippta och övriga delar i bilden får lyftas då dessa kommer att ses som mörka, det är detta som är finessen med en kamera med lågt utläsningsbrus= stort DR
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.