Annons

hjälp med min sony a350

Produkter
(logga in för att koppla)

Vfranzen

Ny medlem
Hej!
Jag har precis blivit ägare till en sony a350.
Jag undrar om det går att fotografera svartvitt med den?
hur gör jag då?
jag kan inte hitta någonstans om hur jag går tillväga!
Snälla kan någon hjälpa mig med detta!
Mvh Veronica
 
Finns något som heter kreativa inställningar i menyn, välj B\W där så kommer du få svartvita foton. Men varför fota i svartvitt? Är bättre och göra om bilderna i datorn. Så kan du få både färg och svartvita bilder.
 
Du kan ju konvertera bilderna till svartvitt i datorn, då får du möjligheten att till exempel göra så att en viss färg blir mörkare eller ljusare. Jag äger inte något SA 350, men om du kan ju titta efter en inställning som heter bildläge eller liknande.
Prova att läsa igenom manualen, där står det förmodligen precis hur det går till.

edit: daniel hann före
 
Japp svart-vitt ifrån kameran ser lite fattigt ut. Ett enkelt tips är att fotografera RAW och i RAW-hanteraren dra bort mättnad, sen kan man justera med vitbalansen och kontrast till en lämplig konvertering. Detta går och göra i lightroom även med JPG om man nu har det programmet.

Förstås finns det ju miljarder andra sätt vissa bra o vissa dåliga.
 
Tack!

Tack så jätte mycket för alla svar!!
Jag har testat nu att ändra färg och det gick :)

Men jag tror faktskt inte att min kamera kan fota svartvitt.... jag har sökt igenom manualen och i kameran men det finns inte!!

Kan man ringa Sony och fråga?
tycker att det är jätte konstigt.... helt vanliga digitalkameror har ju svartvitt som val!

När jag ändå är inne och frågar och får så bra svar av er så frågar jag lite till :)


Vad är ISO för något???
när jag trycker på den knappen så får jag upp en massa olika alternativ 100-5800
vad är detta??
vad ska den vara inställd på när man tar vanliga alldagliga foton?

Vad ska den vara inställd på vid tagning av porträtt foton?

Vad är RAW bilder för något?

Jag är så otroligt tacksam för era svar!!!!
Ni är guldvärda!!!!!
 
Jahopp Veronica nu är det bara o sätta dig i skolbänken o börja plugga.

Här står lite om basfunktionerna.

http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm.htm

Hittade någon tråd sedan tidigare.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1264844&highlight=nyb%F6rjare#post1264844


Det du undrar har undrats många gånger tidigarte och svarats på många ggr. Så det finns på FS om man är lite envis och sliter med sökfunktion.

Läsa igenom alla artiklarna i Fotoskolan rekommenderas också. (uppe i huvudmenyn hittar du den)
 
jo det ska gå, går i allfall på äldre SONY....sök kanske efter DEC någon stans i någon meny eller knapp, där hittar du färgläge där kan man välja B/W.

Fast bättre å fixa det i datorn.
 
Läste just manualen som jag ladda ner, under funktionsknappen kan man välja olika färglägen bl.a. Adobe rgb,vivid,standard och B/W vilket är Black and white.

Sen råkar ju faktiskt 99% av det man som nybörjare bör veta stå i manualen.

Till o med jag som är kille läste den till alla mina systemkameror jag ägt. :)
 
Hej Veronika! En kamrat har just skaffat en likadan kamera som du har & själv har jag en A200. Trodde att den funktionen låg på samma plats på bägge kamerorna. Isåfall så är det bara att trycka på "meny" & därefter scrolla ned till "kreativa inställningar" & sen - detta är onödigt att skriva men iaf - scrolla ned till "B/W". Funkar det? Lycka till m nya kameran iaf!
/MB
 
Tack så jätte mycket för alla svar!!
Jag har testat nu att ändra färg och det gick :)

Men jag tror faktskt inte att min kamera kan fota svartvitt.... jag har sökt igenom manualen och i kameran men det finns inte!!

Kan man ringa Sony och fråga?
tycker att det är jätte konstigt.... helt vanliga digitalkameror har ju svartvitt som val!

När jag ändå är inne och frågar och får så bra svar av er så frågar jag lite till :)


Vad är ISO för något???
när jag trycker på den knappen så får jag upp en massa olika alternativ 100-5800
vad är detta??
vad ska den vara inställd på när man tar vanliga alldagliga foton?

Vad ska den vara inställd på vid tagning av porträtt foton?

Vad är RAW bilder för något?

Jag är så otroligt tacksam för era svar!!!!
Ni är guldvärda!!!!!


Vid sidan av attläsa manualen kan du också beställa Digitala systemkameraskolan från tidningen Foto. Den kostar inte så mycket, är som en tjock liten tidning, och då kan du verkligen gå från lektion till lektion. Jag tycker den är väldigt pedagogiskt skriven och hade stor nytta av den nä jag köpte min kamera. Det är ungefär tusen gånger roligare att känna sin kamera och vad den kan göra än att treva i mörker, du behöver nog läsa och se bildexempel samtidigt och så fota massor samtidigt. Då blir det så kul! Lycka till!
 
En grej jag märkte då jag testade lite S/W..
Så man vill ha svart vitt kan man labba med extra mycke färger.. Sedan då man konverterar till svartvitt så kan man få rätt fina skiftningar tack vare man först gjort lite makabra färgtillskott i den färgbilden man utgår ifrån. Så gör en kopia av färgbilden man tänkt sig göra till svartvit och lek med mer färger ..överdriv.. Konvertera och titta.. backa tillbaks o justera färger och titta igen.. Skuggningar går påverka mm..


Denna färgtweekning går inte att göra med kontrast osv tycker jag..Utan den är endast överdrivande av färg som grejar... men men.. Jag labbade endast helt kort. Så ni som är nybörjare på detta som jag är får testa er fram själva..


Detta var ett tips som kanske alla redan visste...Och jag trodde jag var nån slags smartis som komm på det allllldellles själv.... hehe..

Men i så fall gör det ju inget om jag skrev i onödan,..
 
Tack!!!!

Tack så otroligt mycket för all hjälp och alla tips!!!!

Jag såg att om jag använder funktionen "auto" så går det att fota svartvitt mm men om jag använder tex porträtt på "snurr" knappen uppe på kameran så går det inte att fota svartvitt.
Detta gjorde att det tog tid för mig att förstå att det går att fota svartvitt.

Jag ska absolut läsa igenom alla olika kurser mm!!!!

Tack till er alla!!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.