ANNONS
Annons

Hjälp med mellanringar!

Produkter
(logga in för att koppla)

mandiis

Medlem
Jag har ett problem, jag har köpt/fått manuella mellanringar till min Nikon D40. Objektivet jag använder till är kittobjektivet 18-55 mm. Men problemet är att det mest blir svart på bilderna när jag fotar med mellanringarna. Vad ska jag göra åt detta? Mellanringarna kanske inte ens funkar till min kamera/objektiv? SNÄLLA HJÄLP !!!!

Det kan finnas några skäl till att du får mörka bilder. Men till att börja med - visst vet du om att du måste ställa in exponeringen manuellt? Kameran skall alltså stå i läget M och du ansvarar själv för att hitta en kombination mellan bländare, slutare och känslighet som ger dig rätt exponerade bilder - kameran ger ingen hjälp alls i det här fallet.

Sen blir det problematiskt med det objektiv du har. Med manuella mellanringar behöver du ha ett objektiv som har bländarring för att kunna ställa in bländaren. Med ditt objektiv kommer minsta bländaren att användas hela tiden. Då måste du ha väldigt långa slutartider och skärpan kommer att bli långtifrån optimal. Jag skulle nog råda dig att skaffa ett annat objektiv.

Nix, samma problem där.

Skall du ha en närbildslösning som funkar fullt ut med din kamera måste du antingen köpa Nikons 105/2,8 VR eller använda försättslinser. För att testa lite är försättslinserna ett billigt alternativ.

Jag tror inte att du kan ställa bländaren manuellt på ditt objektiv. G-Objektiven kräver elektrisk överföring av information till bländaren. Köp ett gammalt manuellt 50mm/f=1,4 eller f=1,8 objektiv på ebay, tradera eller blocket så kan du fota macrobilder med din kamera.

Om du på ett billigt sätt vill testa lite med närbilder så kan du kombinera ett sånt här paket med t ex det 55-200-objektiv du nänmnde. Då får du full ljusmätning och automatik från kameran som du är van vid. Inte riktigt lika bra som ett 105/2,8, men 8000 kr billigare....

Jag har köpt sådana försättslinser. Det fungerar hyffsat med kittobjektivet. Kör man max vidvinkel får man lite vinjettering i kanterna. Bildkvalitén blir inte suverän heller, men de är billiga och kameran kan själv göra alla inställningar, även om den verkar ha lite problem med autofokusen ibland.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar