ANNONS
Annons

Hjälp med mörk bild

Produkter
(logga in för att koppla)

white_cheese

Aktiv medlem
På senaste släktträffen tog jag en hel del bilder. Alla bilderna såg bra ut i sökaren, men det var svårt att se hur de blev i displayen, eftersom vi var ute i starkt solljus.
När jag kom hem och laddade upp bilderna i datorn insåg jag mitt stora misstag. Jag hade varit orolig att bilderna skulle bli överexponerade i solskenet, så jag hade ställt in att kameran skulle kompensera för det, och naturligtvis blev alla bilderna underexponerade istället. Nåja, learning by doing.
Men kan jag rädda bilderna, och i så fall hur? Vad skulle ni göra med en sådan här bild? Jag har PSP, men är totalt novis. Fram tills jag började fota (nyligen) har jag hävdat bestämt att Paint har allt man kan begära av ett bildprogram...

Bilden finns här:
http://spaces.msn.com/members/annae...ns!1pF5HJQjF_XTHSZFDrT_igVw!138&_c=PhotoAlbum
(Jag vet att det är en liten bild, men jag kan maila större bild om så önskas)

Tack... /Anna

Testa att göra så här.

Öppna bilden i Photoshop.
Kopiera lagert (dra det ner till kopiera ikonen i layers menyn).
Markera det översta lagret och välj den meny där det står Normal (längst upp i vänster hörn på layers menyn).
Bläddra ner till Screen där och vips så blir hela bilden ljusare.
Med opacaty reglen kan du sen välja hur mycket ljusare du vill att det skall bli.
Vill du bara ha vissa delar ljusare kan du lägga på en mask och måla fram det du vill ha mörkare.

Det finns massor av andra bra sätt också, men dom tar för lång tid att skriva ner.

Annars maila till mail (at) magnusolsson.com så kan jag testa.

/Magnus

vet inte riktigt hur PSP funkar, men det kan kanske vara bra att skaffa PS Elements?

Här är 1 min jobb i PS Elements:

- Nivåjustering.
- Kurvjustering av utvalt parti bilden (centrala delar).

Bilagor

• kusin2.jpg
    kusin2.jpg
    55.2 KB · Visningar: 334
Båda Magnus'arnas metoder finns även i PSP, och går till på i princip samma sätt... (skrivet för engelsk version av PSP9)

Metod 1: Skapa ett nytt lager genom att högerklicka på lagret som heter "Background" i lagerpaletten nere till höger och välj "Duplicate". Dubbelklicka på det nya lagret och ändra "Blend mode" från "normal" till "Screen", välj styrka på effekten genom att ändra "Opacity".

Metod 2: Nivå- och kurvjustering gör du genom att välja "Adjust" + "Brightness and Contrast" + "Histogram adjsutments" resp. "Curves"

Ytterligare ett sätt, och kanske det enklaste, är att använda "Fill flash" som finns under Adjust + Photo Fix för att göra de underexponerade delarna ljusare. Vill du i ställer göra det motsatta, dvs få de ljusa partierna mörkare använder du Adjust + Photo Fix + Backlighting. (I Photoshop motsvarar det Image + Adjustments + Shadow/Highlights)

Tack så jättemycket för alla tips!
Jag har suttit och mixtrat lite, men mitt problem är att det röda blir så rött, och (framför allt) det gröna blir så grönt. Det gäller även bilden här ovanför, av Magnus G.
Jag har testat att höja nivån för den blå färgen, men då blir bakgrunden så daskig, så jag antar att jag får försöka "klippa ut" gräset och kanske tröjorna, och justera färgerna enskilt på dem, eller?

white_cheese skrev:
Tack så jättemycket för alla tips!
Jag har suttit och mixtrat lite, men mitt problem är att det röda blir så rött, och (framför allt) det gröna blir så grönt. Det gäller även bilden här ovanför, av Magnus G.
Jag har testat att höja nivån för den blå färgen, men då blir bakgrunden så daskig, så jag antar att jag får försöka "klippa ut" gräset och kanske tröjorna, och justera färgerna enskilt på dem, eller?

Där skulle jag nog svara att det beror mycket på att du fotograferat i starkt solljus. Dock är detta enkelt att korrigera med nivåer, kurvor eller nyans/mättnad. Inte behöver du klippa ut och krångla för det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar