Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med märkligt ljudsynkproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Berndalen

Aktiv medlem
Jag filmade i 1920x1080 25fps med en Canon 600D. Musikerna Jag filmade spelade akustiskt till en stereoanläggning som spelade deras CD.

Nu när jag lägger till AIFF-filen från CD-skivan i FCP7 är det ca 1 minut/25 frames längre än ljudfilen från kameran.

Jag har försökt:
Konvertera ljudfilen från CDn:
Från 44.1/16 till 48/16 i iTunes.
Från 44.1/16 till 48/16 i Logic
Jag har spelat CDn in i mikrofoningångarna på en Zoom H4, som är inställd att spela in 48/16.
Jag har spelat CD-skivan in i mikrofoningången på min Canon 600D och filmat samtidigt i 1920x1080 25fps, sedan omvandlat .mov-filen till Apple Pro Res 422 och importerat den i FCP7 bland de andra filmfilerna.

Vad jag än gör, är min yttre ljudkälla exakt samma längd. Alltså ungefär 1 minut/25 frames längre än ljudfilen från kameran som är i synk med bilden.

Vad ska jag göra?

1 minut? Kanske menar du 1 sekund? Vet inte hur Final cut fungerar men i Premiere kan man enkelt justera längden i ljudspåret med t ex -1%.

Just det, skrev fel. 1sek/25frames.
Ok. Ska kolla era tips. Men också fortsätta jakten på grunden till felet.

Jag filmade i 1920x1080 25fps med en Canon 600D. Musikerna Jag filmade spelade akustiskt till en stereoanläggning som spelade deras CD.

Nu när jag lägger till AIFF-filen från CD-skivan i FCP7 är det ca 1 minut/25 frames längre än ljudfilen från kameran.

Det är inte så enkelt att du angett någon annan frame rate för ditt projekt än 25 bilder/sekund?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar