ANNONS
Annons

Hjälp med ljussättning i liten butik

Produkter
(logga in för att koppla)

Tanso

Ny medlem
Hej!

I morgon den 1 december så ska jag göra ett litet jobb i en liten butik. Det ska sitta en tomte i en stol och så ska det komma 100 barn som en och en ska fotograferas med tomten i butiken.

Jag fotograferar huvudsakligen alla mina jobb med naturligt ljus. Fotograferar utomhus och inomhus med fönsterljus och liknande. Så mina blixtkunskaper är inte så bra trots att jag äger bra utrustning så har jag inte lagt ner tid på att öva och istället kört med naturligt ljus som jag kan.

När jag var och tog en testbild idag där jag skulle fotografera så är det typiskt hemskt butiksljus där lamporna kommer rakt uppifrån. Jag bifogar 2 bilder där det står en tjej där tomten ska sitta. Det är en ganska trång yta så jag kommer att köra med 24-70.

Hur skulle ni göra i denna situation? Taket är inte högt och det är helt vitt. Skulle det funka med att studsa en SB 900 i taket? Skulle det räcka för att jämnt belysa en tomte och ett barn som sitter i knät?

Jag köpte också en liten stativgrej lite spontat så att jag kan sätta min SB 900 på ett stativ med vitt paraply som jag kan skjuta igenom. Kan det bli en bättre lösning? Eller är det alldeles för lite distans mellan objektet och bakgrunden för att det ska bli bra? Något kort skärpedjup blir det iallafall inte!

Jag hade tänkt ta fram mitt Broncolor Mobil aggregat men batteriet har stått för länge så jag hinner inte köpa ett nytt batteri. SB 900n är också knappt använd.

Tack!

butik_innan.jpg

butik.jpg

Den nedre bilden har jag dragit lite i exponeringen bara. Kameran jag använder är en D800. Som ni ser så tror jag inte att man kan göra det så smickrande med befintligt ljus.
 
det skulle säkert funka att köra sb 900 i taket alternativ om du vinklar den snett framåt med en bouncer på. Prova i butiken så ser du vad som funkar. Ang vitbalanen eftersom det är jultomte med på bild etc så kan en lite varmare inte helt korrekt sådan vara snyggast för annars kommer nog bilden upplevas kall. Själv så fick jag med en gul bouncer till mina nya sb 910 blixt o jag brukar ibland köra med ibland o sätter vitbalansen i kameran för att på så rätt som möjligt från början trots att jag kör raw.
så ställ vitbalansen i kameran så du får en raw som är så rätt som möjligt från början.
 
det skulle säkert funka att köra sb 900 i taket alternativ om du vinklar den snett framåt med en bouncer på. Prova i butiken så ser du vad som funkar. Ang vitbalanen eftersom det är jultomte med på bild etc så kan en lite varmare inte helt korrekt sådan vara snyggast för annars kommer nog bilden upplevas kall. Själv så fick jag med en gul bouncer till mina nya sb 910 blixt o jag brukar ibland köra med ibland o sätter vitbalansen i kameran för att på så rätt som möjligt från början trots att jag kör raw.
så ställ vitbalansen i kameran så du får en raw som är så rätt som möjligt från början.

Tack för tipsen! Just ja, man fick med lite färgade kort till blixten. Då kan det vara en bra ide att köra den gula tycker du för att få en liten varm julig känsla. Det måste jag leta fram direkt och testa lite snabbt.

Men du tror inte på att köra en blixt framifrån på stativ? Det blir kanske fult ljus på väggen bakom?
 
allt beror på hur det ser ut om man bygger upp en (scen) med stolen tomten barnen etc så kan det vara snyggt med en svag ljusättning på huvudmotivet o låta det runt omkring vara mörkare för att skapa en julig stämning o låta bilden vara lite varmare i karaktären för att skapa känslan. Att köra dagsljus tempratur på en julbild tror inte jag på. Mitt råd är att vara på plats i tid o helt enkelt bygga upp scenen o testa vad som funkar. Jag körde en likande grej o vi tände stora kandilabrar med ljus o hade en stora julkulor o andra julsaker fast ingen tomte o barn. Jag körde en svag blixt o kameran på stativ o tiderna låg på 1/15 del ca. Stora paket inslagna i fint julpapper,levande ljus,julkulor,julgran i bakgrund osv bygg miljön placera barn/tomte o kör så det ryker ;-) vad är syftet med bilden?
 
Jag brukar väl sällan köra en blixt rakt på om det inte möjligtsvis är en softbox eller jäkligt svag ringblixt som en del av en ljussättning. Grunden är att du får ett ljus som funkar på huvudmotivet o om det är genom paraply,softbox eller blixt i tak eller bouncer etc det beror på förutsättningar o vad du har till förfogande. Jag själv hade antingen satt ett svagt ljus på huvudmotivet med antingen två blixtar med softbox eller en blixt mer reflekorskärm o om bakgrunden var cool hade jag belyst en del av den med ett ljus på den delen bara. Så mitt råd är att först kolla vad
kunden vill få ut av bilderna
bygg miljön med dom förutsättningar du har
sätt ljuset på ett sätt du behärskar o funkar i skarpt läge o det innebär att ljuset ska stämma när du börjar fota.Och om det är med flera blixtar eller en o reflekorskärm etc beror på vilken vana du har o vad du har för grejer.Många gånger funkar en blixt på kameran om du slår den i något osv.
 
CTO för glödljus

En synpunkt bara på att använda det gula filtret för att få en varmare ton på tomten. Jag skulle nog tycka att man missar lite av poängen med filter på blixten, nämligen att få blixtljuset att få samma färg som omgivande ljus.

I ditt fall så verkar ju butiken använda lysrör, vilket normalt kompenseras med grönt filter. Då får blixten en färgtemperatur som ligger närmare lysrören och du får då mindre skillnad mellan det omgivande ljusets färgtemperatur och det ljus du sätter på tomten och barnen.

Att sedan justera vitbalansen för att få en gulare ton över hela bilden gör du enklast i efterbehandlingen alternativt om du justerar din vitbalans manuellt i kameran för att få det gröna lysrörsljuset att bli gulare.
 
Tack för alla bra svar!

Jag ska pröva lite olika saker i morgon innan det börjar.

Det är en butik som säljer barnkläder och tanken är att föräldrar kan ta med sina barn för att bli fotograferade med tomten då. Sen få bilderna i en fin ram några dagar efter så jag kan redigera bilderna innan tryck.

Bra tips angående färgfiltret för att få samma ljus som det befintliga. Det ska jag också pröva. Då får jag kanske mer rum i redigeringen. Lägga på lite extra värme om det behövs.

Men en SB 900 riktat upp i taket verkar vara det som rekommenderas.

I rummet så är det fönster till vänster och tomrum till höger så att jag ser inga andra alternativ att studsa på.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar