Annons

Hjälp med ljus, objektiv m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)

Isa89

Medlem
Hej, är ny här så om detta är i fel tråd ber jag om ursäkt!
Jag har en blogg och fotar mycket outfitsbilder, helkroppsbilder där det är viktigt att ansikte och kläder blir tydliga men vill samtidigt gärna ha ett fint motljus men det slutar alltid med att det blir disigt över hela kroppen! Även om det inte är sol så blir det väldigt disigt. Sedan om man fotar i medljus så smälter man istället in för mycket i bakgrunden.
Det jag också känner är att bilderna ofta blir rätt korniga, inte speciellt bra kvalitet trots att det är bra med ljus när man fotar och alla inställningar rätt, kan det ha med objektivet att göra?

Såhär vill jag att det ska bli, kvalitetsmässigt och ljus. Klart ljust i ansiktet, inga mörka skuggor, inget ljus från bakgrunden som disar över, inget grumligt osv. Ni förstår nog hur jag menar.
Här är exempel på bilder. Den första är en väns, de andra är från google men tillhör Stockholm Streetstyle.

Lite åt detta hållet blir det:
http://www.refinery29.com/static/bin/entry/a93/x/31640/stockholm-street-style-3.jpg

Vill ha det mer såhär:
http://malligt.blogg.se/images/2010/158224_980_115830860.jpg
http://4.bp.blogspot.com/_pekaT4X1eB8/TG017KOghlI/AAAAAAAAEIA/2ipknkxQkW0/s1600/streetstyle2501.jpg
http://letslivefast.files.wordpress.com/2009/12/121120.jpg
http://www.ellaandlouise.com/wp-content/uploads/2011/07/stockholm-streetstyle.jpg
http://alexandrasah.blogg.se/images/2011/194542_980_155961007.jpg


Jag använder mig av en Nikon D90 med kitobjektiv. Vad behöver jag för att få detta resultatet?
Vänliga hälsningar
Isa :)
 
Det är alldeles rätt forum för dina frågor.

Om du betraktar och jämför bilderna så hittar du säkert skälet till att det inte blir lika.

Det hänger mest ihop med valet av bakgrund, bildvinkel och skärpedjup.

Kitobjektivet kan användas, men det är inte optimalt. Man kan med största öppningen och längsta brännvidden få mindre skärpedjup och snävare bildvinkel än på bilderna som du är missnöjd med. Ännu bättre resultat kan man få med ett ljusstarkt objektiv som har lite längre brännvidd, men det är en rätt stor investering. Det funkar också bra med den relativt billiga ljusstarka 50 mm 1,8.

Sök dina bildvinklar med längsta brännvidden på ditt kitobjektiv (55 mm) och använd lågt ISO och ställ bländaren till full öppning (5,6) i läget A. Dra upp kompensationen lite om det är en ljus bakgrund, så att kläderna syns tydligt. Det kanske inte gör så mycket om bildens allra ljusaste delar fräts ur, men om du vill ha god teckning i exempelvis en vit t-shirt eller tunika, kan du vara tvungen att chimpa med högdagervarning för att se om du drar till med för mycket exponering.

För att slippa dis från bakgrunden, se till att objektivet är rent, använd inte UV-filter, och skugga objektivet om det behövs, så att solljus eller himmelsljus inte når den främsta linsen. Undvik att ha himmel i bakgrunden. Bilderna du visar som goda exempel har i regel ingen eller mycket lite himmel i bakgrunden, utan det är byggnader och annat som ligger i oskärpa genom att brännvidden är lång och bländaröppningen stor.

En medhjälpare kan hålla en reflexskärm för att kasta ljus i ansiktet på modellen om du vill ha mer ljus i ansiktet. Tyvärr funkar det inte att använda blixt för upplättning, eftersom slutaren inte öppnar helt på korta slutartider, och man får kort slutartid när man har stor bländaröppning.
 
Tack för ett väldigt utförligt svar!

Jag har en liten fråga till ang dessa bilder som är från en blogg som heter fashiontoast.com

Jag undrar om dessa bilder är färgmässigt nedmattade efteråt eller om det kan bli så direkt, mina blir alltid väldigt färgglada, nästan för mycket för min smak, och sedan om hon kanske använt någon extern blixt eller liknande för att få det så himla klart och fint i ansiktet trots starkt motljus. Hon kanske iofs har ett riktigt riktigt fint dyrt objektiv och bättre kamera än mig, undrar i så fall om du vet ett exempel på en sådan kamera + objektiv.
http://i279.photobucket.com/albums/kk154/fashiontoast/5-2011/IMG_2630.jpg
http://i279.photobucket.com/albums/kk154/fashiontoast/9-2010/IMG_1783.jpg
http://i279.photobucket.com/albums/kk154/fashiontoast/11-2010/IMG_1716f.jpg

Denna bilden undrar jag vad det är som gör dessa mjuka nästan suddiga/disiga ljuset trots att det är bra skärpa på bilden (utan att det täcker kroppen utan mer i bakgrunden, väldigt fint!):
http://i279.photobucket.com/albums/kk154/fashiontoast/2-2011/shibuya6.jpg
 
Skorna är tagna rätt av bara utan några konstigheter, med ganska smal bildvinkel.

Hattbilden har precis sådan överstrålning som du ville undvika, och den beror troligen på att det är en stor solbelyst yta i bakgrunden och möjligen också att solen lyser på linsen. Ljuset på modellen kommer antagligen från väggen bakom och vid sidan av fotografen. Sådan överstrålning kan man ofta slippa med en "flagga"; det kan räcka med storlek A4, som man håller så att det mesta av ljuset som slöjar inte träffar objektivet.

Bilden vid grushögen i skogen kan vara tagen med blixt.

Shibuyabilden har gjorts med hjälp av bildbehandling; ganska klantigt IMHO. Tydligast syns det på de delvis borttagna ansiktena.

Om du väljer att ta jpeg så finns det inställningar i kameran för att minska färgmättnad om du vill ha färgerna lite mildare.
 
Shibuyabilden har gjorts med hjälp av bildbehandling; ganska klantigt IMHO. Tydligast syns det på de delvis borttagna ansiktena.

Om bilden är tagen i Japan (fast det är den kanske inte med tanke på skyltningen), så är det inte helt omöjligt att det är vita ansiktsmasker som syns i bild snarare än slarvig redigering. :D
 
Skorna är tagna rätt av bara utan några konstigheter, med ganska smal bildvinkel.

Hattbilden har precis sådan överstrålning som du ville undvika, och den beror troligen på att det är en stor solbelyst yta i bakgrunden och möjligen också att solen lyser på linsen. Ljuset på modellen kommer antagligen från väggen bakom och vid sidan av fotografen. Sådan överstrålning kan man ofta slippa med en "flagga"; det kan räcka med storlek A4, som man håller så att det mesta av ljuset som slöjar inte träffar objektivet.

Bilden vid grushögen i skogen kan vara tagen med blixt.

Shibuyabilden har gjorts med hjälp av bildbehandling; ganska klantigt IMHO. Tydligast syns det på de delvis borttagna ansiktena.

Om du väljer att ta jpeg så finns det inställningar i kameran för att minska färgmättnad om du vill ha färgerna lite mildare.


Har du något exempel på objektiv man kan använda för att få ett bättre bildresultat. Du skrev att det går bra med ett 55mm 1.8 men sa att det fanns bättre om än dyrare, har du exempel på objektiv som underlättar att få detta resultatet?
 
Har du något exempel på objektiv man kan använda för att få ett bättre bildresultat. Du skrev att det går bra med ett 55mm 1.8 men sa att det fanns bättre om än dyrare, har du exempel på objektiv som underlättar att få detta resultatet?

Nikons 85 mm 1,8 är ett exempel. Genom lite smalare bildvinkel är det lättare att välja vilket utsnitt man ska få med i bakgrunden. Också 50 mm 1,4 är ett bra val, men dyrare än 1,8.

Och "bättre" bildresultat är lite luddigt; det är mycket olika vad vi menar med bra.

Det man kan få med stor ljusstyrka är rejält oskarp bakgrund, och det man får med längre brännvidd är att mindre kommer med av bakgrunden. Men längre brännvidd än 85 blir svårare att hantera för att man får backa så långt, och det ger betydligt mer hoptryckt perspektiv.
 
Okej!
Med bra bildkvalitet menade jag väl att kameran ska "fånga upp" motivet bra, skärpa och utan korn eller brus och bra färger.. ungefär.
 
Okej!
Med bra bildkvalitet menade jag väl att kameran ska "fånga upp" motivet bra, skärpa och utan korn eller brus och bra färger.. ungefär.

Skärpa hänger mest på objektivet. Lite också på hur mycket huset skärper en JPEG eller hur mycket skärpa du lägger på i efterhand.

Korn, brus och bra färger är mest beroende på kamerahuset. Lite, lite, finns att hämta efterhand också.

Jag tror inte att du blir besviken på 50/1.8 eller 85/1.8. Men inte heller på moderna paketgluggar, som 18-105 och 16-85. I ditt fall handlar det mer om ljusstyrka för att få det korta skärpedjupet. Köp en 50/1.8, vetja, och prova själv!

Per.

PS. Bilderna du visade som exempel skulle kunna vara tagna av något rätt billigt, som en Nikon D50+50/1.8 för kanske 3000:-. Plus en fotograf som visste vad hon gjorde, förstås...
 
Sen kan man generellt tänka sig att alla bilder som ser "jäkligt bra ut" på ett eller annat sätt har bildbehandlats.

Sen finns det hur många olika sätt som helst att göra det på. Om du vill syssla med sånt så skulle jag väl rekommendera att hitta 1 teknik du kan använda dig av så du får ett genomgående tema på bloggen. Speciellt då bilderna oftast är snarlika.

I övrigt stämmer det det som redan skrivits. Kort skärpedjup gör mycket och det får du genom stor bländare (alltså lågt f-värde) och lite mer tele.

Har du möjlighet så prova fota med ett 50mm f1.8 eller liknande (max 2) så ser du vad vi pratar om ;)

Vi fick inte se din blogg?
 
Tack så mycket för all hjälp!
Jo redigering har jag håll på en del med. Jag har ju fått göra bakgrunden oskarp, ändra färger och ljus samt att ta bort "noise".

Min blogg är inte speciellt intressant och handlar inte direkt om foto, men om någon vill kika så är adressen http://isablogg.devote.se :)
 
Varför hålla på med en blogg om den inte är intressant? ;)

Skämt åsido... tycker bildmaterialet du har ser bra ut. Absolut inget fel i det, med redigering och allt. Till sånna bilder du tar tror jag att ett 50mm f1.8 är ypperligt. Just den brännviden har du ju på ditt nuvarande objektiv så det är ju bara att prova och se om den mängden tele är "bra" för dig. Kan tänka mig att ännu mer tele gör att du måste fota en bit bort om du vill fota helkroppsporträtt. Kanske inte alltid är möjligt i stadsmiljö och samtidigt inte tappa bort modellen. Eller så kanske det är helt ypperligt med lite mer tele.
 
gillade bloggbilderna :) sysslar lite med sånna bilder själv när jag har tur o träffa på nån välklädd på stan :] vad vart det för objektiv du började använda ?
 
Alltså vilket objektiv jag har fotat med i bloggen? Det är kitobjektivet till Nikon D90, 18-105mm, 3,5-5,6. Inte speciellt bra att få skärpa med så det får man dra på mycket i photoshop! Annars helt okej :)
 
Varför hålla på med en blogg om den inte är intressant? ;)

Skämt åsido... tycker bildmaterialet du har ser bra ut. Absolut inget fel i det, med redigering och allt. Till sånna bilder du tar tror jag att ett 50mm f1.8 är ypperligt. Just den brännviden har du ju på ditt nuvarande objektiv så det är ju bara att prova och se om den mängden tele är "bra" för dig. Kan tänka mig att ännu mer tele gör att du måste fota en bit bort om du vill fota helkroppsporträtt. Kanske inte alltid är möjligt i stadsmiljö och samtidigt inte tappa bort modellen. Eller så kanske det är helt ypperligt med lite mer tele.


Jag har väl inte så bra självförtroende ;) Nej, men, även om den inte är intressant för andra kanske så tycker jag hela grejen med en blogg är väldigt kul!
Jag funderar på att köpa ett sådant nu så snart som möjligt! Tror det kommer passa mig bra och om inte, så kan man alltid lämna tillbaka eller sälja det igen ^^
Det jag vill ha senare är ett man kan zooma mycket med, men samtidigt kunna få kort skärpedjup.. men det får bli ett senare projekt :)
 
Jag har väl inte så bra självförtroende ;) Nej, men, även om den inte är intressant för andra kanske så tycker jag hela grejen med en blogg är väldigt kul!
Jag funderar på att köpa ett sådant nu så snart som möjligt! Tror det kommer passa mig bra och om inte, så kan man alltid lämna tillbaka eller sälja det igen ^^
Det jag vill ha senare är ett man kan zooma mycket med, men samtidigt kunna få kort skärpedjup.. men det får bli ett senare projekt :)

och troligen lite dyrare :/ ska köpa mig ett 70-200 2.8 IS snart från canon de ligger på 15 000 begagnat :p (ska jobba som pressfotograf i höst så har en ursäkt att lägga de pengarna :p )

men du kan ju alltid kolla sigma o tamron de piratmärkena brukar kunna leverera helt okej resultat :))
 
Senast ändrad:
ANNONS