Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med lite utrustning för första bröllopet

Produkter
(logga in för att koppla)
Först och främst, jag är säker på att det finns liknande trådar men jag har inte hittat någon relevant.

Jag köpte min första riktiga kamera (läs "ej mobilkamera") nu i julas och har fotat en del.
Igår kom förfrågningen av en kollega "kan du fota mitt bröllop?"
Jag har haft planer hela tiden på att förr eller senare testa på bröllopsfotografering och eventuellt göra det till mitt yrke. Jag går in i detta med 100% självförtroende och har sagt till brudparet att de inte egentligen kan förvänta sig så mycket då jag är färsking, inte har utrustningen och dessutom gör jag detta gratis. Bröllopet går av stalpen 6 juni, alltså lite mindre än 2 månader kvar

Det är ett borgerligt bröllop och endast närmsta familjen närvarar. Kollegan och jag jobbar som markarbetare och jag frågade honom om han hade någon kostym ens? "vadå de e ju mitt i sommarn de funkar väl me t-shirt o kortbraller?" - sa han och spotta ut en brunsvart snorloska.

Nu till saken

Jag har en d7100 med nikkor 50mm 1.8.. Nästan alltid känner jag att jag kommer för nära och är mest inne på att komplettera med en vidvinkel (jag är sjukt kåt på sigma 18-35).

Problemet är att jag är sjukt kort på cash just nu och jag behöver dessutom köpa en extern blixt. (Jag har aldrig provat använda en men tänkte köpa nu den 25e och förhoppningsvis hinna träna en månad)

Vad hade ni tipsat om för objektiv samt blixt? En sigma 18-35 + en sb700nånting landar ju på runt 8-9.000 och det blir lite tight att hinna köpa detta innan 6e juni.

Jag har letat som en dåre efter ett begagnat sigma men det är inte många alls som säljer den så det lär nog bli en nyköp..

Min budget ligger på kanske 4000 att köpa grejer för..

Ett alternativ är ju att hyra grejer, men eftersom jag inte ens får betalt för fotograferingen så går jag ju då back istället, inte heller roligt.

Vad hade ni gjort? tackar för svar!

Det låter som ett förhållandevis avslappnat och anspråkslöst par, även om jag tror att din kollega ville spela lite cool där med kortbrallor och spottloska. Oavsett så tror jag det underlättar lite för dig med tanke på att det är första gången. Det innebär givetvis inte att bilderna är mindre viktiga men dom blir kanske lite mer lättsamma att jobba med som nybörjare.

Ang val av prylar: Jag hade nog struntat i blixt och satsat allt på ett objektiv du vill ha (och behöver). Strunta i att fota när ljuset är så dåligt att blixt krävs. Jag gissar att det är en utomhusvigsel? Förklara för brudparet att du utför uppdraget gratis i form av porträtt och vigsel samt mingel. När sedan ljuset faller så kan någon annan fota (eller så kör du med inbyggd blixt med lite längre slutartider, blir helt OK med rätt efterbehandling)

Det viktigaste är nog att känna dig avslappnad med brudparet och veta var och hur du skall fota. Googla fram exempel på bilder du gillar, kolla upp omgivningen innan. Reka! Är du bara väl förberedd så kan du göra underverk endast med ditt 50:a

Lycka till! Och ha kul!

Bra att du är självsäker - på att du inte riktigt har fullständig kompetens som bröllopsfotograf. Men den inställningen bör du inte köpa nya prylar tusentalskronor. Men om du skaffar ngt bör du ha nytta av detta i ditt fotografering i andra situationer också. Själv hade jag nog valt att ha ett enda objektiv på bröllopet. Med dx kamerahus hade det fått bli ett Sigma 30/1.4 art. 50mm objetivet kan du säkert plocka med dig också om du vill (om den inte tynger ner för mkt)...

Det låter som ett förhållandevis avslappnat och anspråkslöst par, även om jag tror att din kollega ville spela lite cool där med kortbrallor och spottloska. Oavsett så tror jag det underlättar lite för dig med tanke på att det är första gången. Det innebär givetvis inte att bilderna är mindre viktiga men dom blir kanske lite mer lättsamma att jobba med som nybörjare.

Ang val av prylar: Jag hade nog struntat i blixt och satsat allt på ett objektiv du vill ha (och behöver). Strunta i att fota när ljuset är så dåligt att blixt krävs. Jag gissar att det är en utomhusvigsel? Förklara för brudparet att du utför uppdraget gratis i form av porträtt och vigsel samt mingel. När sedan ljuset faller så kan någon annan fota (eller så kör du med inbyggd blixt med lite längre slutartider, blir helt OK med rätt efterbehandling)

Det viktigaste är nog att känna dig avslappnad med brudparet och veta var och hur du skall fota. Googla fram exempel på bilder du gillar, kolla upp omgivningen innan. Reka! Är du bara väl förberedd så kan du göra underverk endast med ditt 50:a

Lycka till! Och ha kul!

Anspråkslösa javisst, iallafall hanen, 100%. Han vill mest få det överstökat känns det som. Han har dessutom gift sig förr, med pompa och ståt och han säger att sånt här han inte intresserad av.. stackars krake hehe.. Honan därmot känner jag ju inte och hon kanske är seriösare med detta än vad han är, ska försöka få träffa henne o kolla upp detta, gå igenom vad de vill ha för foton etc.

När det gäller blixten, tack för att du sa det! Du har helt rätt, att skaffa en extern blixt i det här läget är nog overkill och kommer nog bara göra mig ännu mer ovan med grejerna. Vigseln skall ju ändå vara utomhus så lite fillflash från den inbyggda blixten kanske räcker.

Tack!

Bra att du är självsäker - på att du inte riktigt har fullständig kompetens som bröllopsfotograf. Men den inställningen bör du inte köpa nya prylar tusentalskronor. Men om du skaffar ngt bör du ha nytta av detta i ditt fotografering i andra situationer också. Själv hade jag nog valt att ha ett enda objektiv på bröllopet. Med dx kamerahus hade det fått bli ett Sigma 30/1.4 art. 50mm objetivet kan du säkert plocka med dig också om du vill (om den inte tynger ner för mkt)...

Tack för tipset! objektivet du nämde kostar cirka 4.000 så då blir det nog att jag köper den 18-35 ART modellen som jag suktat på sen innan jag köpte kameran :)

Ha haa...stor humor...vänta ni bara, du och jobbarkompisen...tills 'bridezilla' sätter ner foten :-D ;-)

Sigma 18-35/1,8 kostar ju 7.000 och du har en budget på 4.000
Förstår att du letar en BEG sådan
Verkar ju i övrigt vara en väldigt intressant optik vad man kan läsa om den

Du skriver att du tycker att du kommer för nära med din 50 mm optik men är det inte bra vid ett bröllop att inte behöva stå allt för nära brudparet? Beror ju iofs helt och hållet på hur det ser ut på den plats där ni skall vara.

Sigma 18-35/1,8 kostar ju 7.000 och du har en budget på 4.000
Förstår att du letar en BEG sådan
Verkar ju i övrigt vara en väldigt intressant optik vad man kan läsa om den

Du skriver att du tycker att du kommer för nära med din 50 mm optik men är det inte bra vid ett bröllop att inte behöva stå allt för nära brudparet? Beror ju iofs helt och hållet på hur det ser ut på den plats där ni skall vara.

Ja det är ju begagnad som gäller, men grejen verkar vara att de som köper detta objektiv inte vill sälja det.. någonsin :)

Absolut 50mm kommer användas, men det är väldigt ofta jag känner att jag inte får rum med allt jag vill ha in i bilden.

Min plan för optik är följande, när $ finns :)

Tokina 11-16
Sigma 18-35
Nikon 50 (den jag redan har)
? 70-200

Min tjej tycker jag borde lägga mer pengar på kläder, HAHA....aldrig..

Hehe, då har du förmodligen ett giftemål mindre att slippa få överstökad... ;)

Kolla med bruden också om hon verkligen vill samma som "hanen". Och om hon vill ha en speciell sorts bilder som kan bli svårt för dig att uppnå är hon säkert villig att betala. Om hon är smart väljer on en erfaren bröllopsfotograf... på så sätt kan ju alla gäster (inklusive du) mer njuta av tillställningen, dvs inte behöva vara orolig att ngt går galet.

Ganska mkt utanför fotandet kan ju också gå fel, ngt som kan kan oroa bruden redan... Men om hon insisterar att det är du som skall stå för fotandet och det verkar behövs ngt mer vidvinkligt än 50mm på dx bör hon stå för kostnaden för hyran av lämpligt objektiv. Och om det går att hyra ett Sigma 18-35/1.8 så ta ett sådan.

Alltså 18-35 har ju inte funnits så länge på marknaden så det finns helt enkelt få sådana beg att få tag på.
En frigolitskiva för att lätta upp skuggsidan vid proträttfptpgrafering verkar du kunna låna från jobbet. Ta tag i ngn bröllopsgäst som får hålla o rikta i skivan. Det minimerar behovet av blixt.
Kan du låna grejer till brölloppet?

Först och främst, jag är säker på att det finns liknande trådar men jag har inte hittat någon relevant.

Jag köpte min första riktiga kamera (läs "ej mobilkamera") nu i julas och har fotat en del.
Jag har haft planer hela tiden på att förr eller senare testa på bröllopsfotografering och eventuellt göra det till mitt yrke. Jag går in i detta med 100% självförtroende och har sagt till brudparet att de inte egentligen kan förvänta sig så mycket då jag är färsking, inte har utrustningen och dessutom gör jag detta gratis. Bröllopet går av stalpen 6 juni, alltså lite mindre än 2 månader kvar

Det är ett borgerligt bröllop och endast närmsta familjen närvarar. Kollegan och jag jobbar som markarbetare och jag frågade honom om han hade någon kostym ens? "vadå de e ju mitt i sommarn de funkar väl me t-shirt o kortbraller?" - sa han och spotta ut en brunsvart snorloska.

Nu till saken

Jag har en d7100 med nikkor 50mm 1.8.. Nästan alltid känner jag att jag kommer för nära och är mest inne på att komplettera med en vidvinkel (jag är sjukt kåt på sigma 18-35).

Problemet är att jag är sjukt kort på cash just nu och jag behöver dessutom köpa en extern blixt. (Jag har aldrig provat använda en men tänkte köpa nu den 25e och förhoppningsvis hinna träna en månad)

Vad hade ni tipsat om för objektiv samt blixt? En sigma 18-35 + en sb700nånting landar ju på runt 8-9.000 och det blir lite tight att hinna köpa detta innan 6e juni.

Jag har letat som en dåre efter ett begagnat sigma men det är inte många alls som säljer den så det lär nog bli en nyköp..

Min budget ligger på kanske 4000 att köpa grejer för..

Ett alternativ är ju att hyra grejer, men eftersom jag inte ens får betalt för fotograferingen så går jag ju då back istället, inte heller roligt.

Vad hade ni gjort? tackar för svar!

Vidvinkel skulle jag starkt avrekommendera. Om du vill få naturliga proportioner på de avbildade personerna så behöver du ett kort tele, vilket du redan har. 50mm/1.8 ger dessutom väldigt fin 'bokeh'/väldigt snygg oskärpa, vilket är klart att föredra.

Om du tycker att du kommer för nära brudparet och inte får med tillräckligt mycket, ställ dig hellre längre bort i sådana fall. Vidvinkel är helt enkelt fel väg att gå, du får med allt du vill på bilden, men för porträtt och liknande så blir resultatet inte tillräckligt bra, med skeva ansikten och liknande oönskade effekter på bröllopsfotona.

Ett normalobjektiv hade nog funkat helt ok, men det är inte vad jag hade valt.

Blixt är också fel, eller åtminstone väldigt svårt. Använd dig av naturligt ljus, och fota för guds skull inte i direkt solljus.

Vill du göra något, köp en reflexskärm för 200 spänn (http://www.kaffebrus.com/reflexskarm-silver-vit-105.html) och skaffa en fotoassistent som håller i den.

Men det är bara min åsikt.

OM man plåtar med 50 och byter till vidvinkligare, tex 30 utan att flytta på sig så får motivet som var med på bilden innan objektivbytet inte andra proportioner än tidigare. MEN om man kliver närmre så kan det bli konstigt.

OM man plåtar med 50 och byter till vidvinkligare, tex 30 utan att flytta på sig så får motivet som var med på bilden innan objektivbytet inte andra proportioner än tidigare. MEN om man kliver närmre så kan det bli konstigt.

Jo, 30 är ju helt okej på en cropsensor, då det typ motsvarar ett normalobjektiv.

Problem uppstår dock om man står relativt nära (kanske 2 meter ifrån) personen man fotar, och tycker det är synd att man inte får med hela personen på bilden, och vrider på zoomen (till något som kanske ligger runt 20mm). Då får man visserligen med hela personen, men ansiktet blir skevt - väldigt oönskat resultat på en bröllopsbild.

Om problemet är att 'motivet kommer för nära' så är mitt tips för bröllopsfoto att backa, inte skaffa vidvinkel.

Många olika råd här nu.

Jag tror fortfarande att du är i behov av något vidvinkligt. Jag skulle då inte plåta något bröllop utan. Antalet tillfällen är förvisso inte så många men när dom väl är där så behöver du den. En vidvinkel används av naturliga skäl givetvis inte till närgågna porträtt utan mer för att fånga miljöer och jobba lite kreativt med vinklar och perspektiv.

Skippa frigolitskivan och jag ser heller inte någon större anledning till att använda skärm. Håll det så enkelt som möjligt och tänk på ljusets riktning (även om det är mulet) så kommer du långt. Leta upp skugga när du tar närgågna porträtt och tänk på bakgrunden. Så lite störande element som möjligt. Sen är det bara att be brudparet vara ruggigt kära i varandra och sätt fokus på rätt ställe :)

Först och främst
Prata med blivande frun!!!!!! och fråga vad hon tänkt
Sedan så brukar jag alltid hittills säga till brudparet ( tagit 6 bröllop hittills ) att det vore bra att låta en "riktig" fotograf ta några bilder innan bröllopet så att det finns bra kort om något skulle gå åt skogen ( räkna med det :) och att du tar på själva bröllopet och festen
Bara för att det skall finnas kort senare :)
Ett par av mina bröllop har dom använt mina kort och några fotografens kort
Jag har själv följt med när fotografen tagit korten och hjälpt till och lärt mig mycket i samband med detta
Visst så har fotograferna varit sura på mig från början men jag berättade att jag sagt till dom att använda fotograf så tar jag bröllop och fest och då har dom tinat upp ordentligt och gett mig en del råd
Men det viktigaste är PRATA MED FRUN :)
Lycka till

Om jag hade tagit på mig uppgiften att fota någons bröllop så hade jag i första hand förlitat mig på min normalzoom 24-70 vilket väl på TS kamera motsvarade typ 18-55 eller nåt med cropfaktor. (?)
Då klarar man av de flesta situationer. Och tack vare zoomoptik blir man inte riktigt lika beroende av att kunna flytta på sig för att få till rätt beskärning av bilden.

Om jag hade kompletterat med något mer så hade det nog blivit ett kort tele typ min 85:a vilket väl nästan motsvaras av TS 50 mm på hans kamera. (?)

Enda tillfälle jag kan tänka mig att jag skulle ha nytta av en kraftiga vidvinkel är på festen efteråt då man kan få en del häftiga kort från när folk dansar o har kul med hjälp av en kraftig vidvinkel.

(?) betyder att jag är lite osäker, rätta mig gärna om jag har fel. Tack.

Tack för alla svar, jag förstår vad ni menar med att inte använde vidvinkel till porträtt, det är mest tänkt för bilder på omgivningen och tex sittningen vid matbordet gruppfoto etc, samt att jag verkligen behöver en ändå för typ landskap och så.

Jag snackade mer med kollegan idag å sa att dom kanske skulle ta en proffsfotograf också, men svaret var att, "nej egentligen skulle vi inte ha någon fotograf alls men du gillar ju att fota så du kan få komma å träna :)"

När det gäller ljussättning och så så har jag faktiskt inte mycket koll på vad som är bra dåligt. Ni säger undvik direkt solljus. Är det för att man förlorar detaljer i bilderna? För att personerna står och kisar med ögonen? Fula skuggor i ansikten? Vet ju att man ska försöka undvika "hårt ljus"

Det ska bli väldigt intressant att göra detta och att få er kritik sen när ni får se lite bilder :)

mvh

Fota så att du tycker det blir bra. Det du ser med ögonen är också det som kameran tar en bild av, så att om det ser mindre bra ut IRL så blir det inte mycket bättre på bild.

Viktigast av allt är egentligen bara att se till att fota. Tänk inte så mycket, ta en bild, utvärdera; blev det bra eller dåligt? vad var bra? gör mer av det. Vad var dåligt? Gör mindre av det. Etc.

"Undvik direkt solljus", ta allt som sägs med en nypa salt. Du kan också fota i motljus vid kvällssolen där du ställer en av dom, eller båda, med solen i ryggen och en reflektor framför exempelvis.

Tack för alla svar, jag förstår vad ni menar med att inte använde vidvinkel till porträtt, det är mest tänkt för bilder på omgivningen och tex sittningen vid matbordet gruppfoto etc, samt att jag verkligen behöver en ändå för typ landskap och så.

Jag snackade mer med kollegan idag å sa att dom kanske skulle ta en proffsfotograf också, men svaret var att, "nej egentligen skulle vi inte ha någon fotograf alls men du gillar ju att fota så du kan få komma å träna :)"

När det gäller ljussättning och så så har jag faktiskt inte mycket koll på vad som är bra dåligt. Ni säger undvik direkt solljus. Är det för att man förlorar detaljer i bilderna? För att personerna står och kisar med ögonen? Fula skuggor i ansikten? Vet ju att man ska försöka undvika "hårt ljus"

Det ska bli väldigt intressant att göra detta och att få er kritik sen när ni får se lite bilder :)

mvh

Direkt solsken kan ge mkt hårda skuggor och detta är inte så snyggt. Gå ut och fota lanskapsbilder så ser du. Fotografer vill oftast utnyttja gyllene timmarna på för- och eftermiddagarna eftersom ljuset då är mer mjuk för ett mer stämningsfull effekt. Kolla även på bilder av andra fotografer åstadkommit. T ex finns https://500px.com/ en annan är https://www.flickr.com/ Man lär sig mkt genom att studera andras bilder, inte för att kopiera, utan mer för att man skall se vilken slags bilder man själv gillar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar