Annons

Hjälp med kalibrering önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

egaeci

Aktiv medlem
Nu har jag äntligen fått hem min NEC Spectraview och en Spyder 3 pro. Men jag skulle behöva hjälp med kalibreringen. Det följde med en massa program på CD med skärmen, men det står inte vad man ska ha dem till. NECs kalibreringsprogramvara verkar inte fungera med Spydern (står inte angivet iaf), så jag körde igång med Spyderns programvara. Den läste av lite färger och sen gjorde den nånting, och nu är skärmbilden aningen mörkare. Det verkar ju automatiskt och bra. Men är det så enkelt? Den sa nåt i början om att man skulle justera RBG-värdena tills skillnaden var mindre än 0,50, min skillnad var 0,18 så jag lät dem vara. Men var justerar jag RGB-värdena om jag behöver det framöver? NECs användarhandbok är helt värdelös. Nu är färgvärdena inställda på Native, alltså som den var när den kom. Och Spydern har väl lagt någon slags profil mellan dator/grafikkort och skärm. Eller? Jag trodde jag visste hur det här med kalibrering funkade, men nu är jag jätteförvirrad. Ska jag ställa in något mer på skärmen eller räcker det med Spyderkalibreringen?

Tacksam för förklarande hjälp om detta!
 
Fortsätter lite...

Ska man kunna hårdvarukalibrera skärmen? NECs hemsida ger inte många svar. När jag går in i Spectraview profiler så kan man inte välja hårdvarukalibrering. Hur gör man det?

Man ska kanske inte göra sånt här en fredagkväll efter en lång arbetsvecka när man är jättetrött... :p
 

Bilagor

  • spectraviewdump.jpg
    spectraviewdump.jpg
    8.4 KB · Visningar: 494
...och så verkar det som att det kanske ändå går att kalibrera med Spectraview profiler och Spydern. Är det bättre då, än att använda Spyderns egen programvara?
 
Du har en skärm du kan hårdvarukalibrera, du ska således inte använda spyderns mjukvara.
Spyder3 är väl relativt ny, har du laddat hem senaste Spectraview Profiler från NEC's hemsida?
 
Efter mycket om och men och letande, hittade jag senaste versionen av Spectraview profiler, och den kunde känna av Spyder 3. Tack!

Men nu får jag ett felmeddelande, "Error 24", som jag inte hittar någon information om. Har kontaktat supporten om detta.

Men tills dess, det finns så många valmöjligheter! Hur ska jag veta vilka inställningar jag ska göra? Jag bifogar några skärmdumpar som visar vad den vill att jag ska välja. Jag vet vad vitpunkt är, och på ett ungefär vad gamma är, men hur vet man vilket man ska välja? White/black luminance antar jag har med ljusstyrkan att göra, men återigen, vad ska man välja där?

Tacksam för hjälp!
 

Bilagor

  • kalibreringsdump1.jpg
    kalibreringsdump1.jpg
    14.5 KB · Visningar: 411
  • kalibreringsdump2.jpg
    kalibreringsdump2.jpg
    14.3 KB · Visningar: 409
  • kalibreringsdump3.jpg
    kalibreringsdump3.jpg
    18.1 KB · Visningar: 408
  • kalibreringsdump4.jpg
    kalibreringsdump4.jpg
    20.3 KB · Visningar: 409
  • kalibreringsdump5.jpg
    kalibreringsdump5.jpg
    39.4 KB · Visningar: 409
Jag vet vad vitpunkt är, och på ett ungefär vad gamma är, men hur vet man vilket man ska välja? White/black luminance antar jag har med ljusstyrkan att göra, men återigen, vad ska man välja där?
Jag kör en kurs under en halvdag med jämna mellanrum där man går igenom allt detta, så det är rätt tufft att få ihop allt detta i ett forumsvar.

För det första ska du göra en hårdvarukalibrering. Om inte det alternativet är tillgängligt har du en felaktig anslutning mellan din skärm och din dator. På vissa skärmar krävs det att du har en USB-kabel mellan skärmen och datorn för att det ska fungera.

Om du ska ha LUT- eller matrisbaserad profil beror på din skärms kvalitet. De allra bästa skärmarna ger ofta en bra återgivning med en matrisbaserad profil, men för flertalet skärmar krävs det en LUT-profil för att den ska ge korrekt återgivning.

Färgtemperaturen beror mest på det omgivande ljuset och ditt betraktningsljus. Jag lägger ett vitt papper (QP-Cards stora kort har en bra vit yta) i ljuset från min betraktningslampa som är inställd så att den ger 500 lux på pappret. Lampan har en färgtemperatur på 5000K. Jag försöker få det vita pappret och en vit yta på skärmen att matcha varandra. Det gör att jag ofta får en färgtemperatur på 5500-5800K.

Gamma avgör hur ljust en mellangrå ton återges. Viktigast här är att hitta ett värde som ger en bra fördelning av valörerna. Börja gärna med L*, som ofta ger ett bra resultat. Om en gråskala från svart till vitt visar tendenser till att ge en ojämn fördelning av tonerna, pröva med ett annat gamma.

Men ljusheten gör jag på samma sätt som med färgtemperaturen, jag försöker matcha det utseende som jag ser på mitt vita papper. Brukar medföra att jag får en ljusstyrka på 130-160 cd/m2. Svartpunkten ställer jag på Min. Neutral.

Beträffande den kromatiska adaptionen anser de som ligger bakom detta program att CAT02 ger bäst resultat och eftersom jag inte ser någon skillnad mellan de olika inställningarna följer jag deras råd.

Stefan
 
Hade jag haft möjlighet att ta mig dit hade jag absolut kommit! Om du ska hålla kurs i Göteborg någon gång får du gärna hojta till i tråden. :)
 
Hade jag haft möjlighet att ta mig dit hade jag absolut kommit! Om du ska hålla kurs i Göteborg någon gång får du gärna hojta till i tråden. :)

Fotomässan kommer ju till Göteborg till våren. Om det blir en kurs för min del då vet jag inte, men det är nog inte omöjligt.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.