Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med köp av objektiv och stativ.

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjena igen!

Nu har jag kommit igång med mitt fotande på allvar och känner att jag behöver lite mer utrustning. Det jag saknar mest är ett zoomobjektiv och ett stativ, nu är min fråga följande: Jag vill inte lägga ut en jädrans massa pengar, därför har jag hittat ganska billiga prylar, vad tror ni om dessa (jag har en Canon EOS 300, med EF 28-90/4-5,6 DC silver) ?

Objektiv:
http://www.cyberphoto.se/canon/ef/75-300iii.htm
(1995 kronor)

eller

http://www.cyberphoto.se/canon/ef/80-200.htm (1244 kronor)

Stativ:
http://www.cyberphoto.se/index.php?[url]http://www.cyberphoto.se/info.php?article=4530000560[/url]

(Velbon CX-560 433 kronor)

Kommer jag att ångra mig om jag köper dessa billiga prylar? Jag är bara en glad amatör :)

Tacksam för svar!

mvh

Christian

Det är hugget som stucket.. Jag hade nog valt 75-300 om jag varit en glad amatör.

Stativet räcker fömodligen till ditt hus och objektiv. Dock kanske inte när det friskar i. Men för normal användning bör det duga.

Manfrotto 190B för en tusenlapp.
Stabilt och tämligen kompakt och lätt (åtminstone med tanke på stabiliteten). Köp med kulhuvud. Dina bilder är värda ett riktigt stativ.

Jag har ett Vanguard för ungefär samma pengar som det Velbon du nämner. Manfrotto är så mycket bättre. Teleobjektiv är känsliga för skakningar, och ett billigt plaststativ är mer instabilt än ett bra av metall (som Manfrotto). Det kan vara vibrationer som syns om du har otur.

Med vänlig hälsning
Roland

Velbonstativet är ju säkert inte lika bra som Manfrottot som nämndes här tidigare men det är fortfarande oändligt mycket bättre än inget stativ alls. Upptäcker du sen att du vill ha ett lite bättre stativ så kommer ju de 433 kronorna du redan har lagt ut inte vara den största orsaken till en eventuell personlig konkurs. :)

En sak som kan nämnas till Velbons fördel är att det är väldigt lätt. Också en egenskap som inte helt ska försummas.

/Tomas

Velbonstativen är kass, fick ett av deras dyrare i julklapp av min flickvän och även med rätt lindrig belastning så dök huvudet rätt fram så att allt som gick att fota var stativbenen.

Manfrottos 719B är ett bra alternativ, jag köpte ett sånt istället och är mer än nöjd. Visserligen kan du aldrig byta huvud, och du kommer inte ner i spagat, men stabilt är det, och kulan som sitter på klarar upp till 4kg.

velbon 660

tja! jag fotar själv med ett velbonstativ, 660 tror jag det heter. Med en 35mm kamera och 300mm obj har jag aldrig haft några problem med att den rasar framåt (ännu). Man får vad man betalar för tror jag.
- vinklar man t.ex upp kameran på högkant blir vinkeln ungefär 93 grader om man vinklar tills det tar stopp, ganska irriterande...

+ Stativet är högt så man slipper böja sig när man fotograferar och det väger inte speciellt mycket så man orkar bära med det.

Min personliga åsikt är att stativet är prisvärt men inte speciellt bra. Jag ångrar inte att jag köpte mitt.

Hej Christian.
Har själv en Eos 300 med 75-300 som du funderade på, och har inte så mycket att klaga på.

Oavsett vad alla andra snackar och vinjetteringar m.m och att de inte skulle kunna foto med ovan nämnda objektiv, så får man ju ett zoomobjektiv med stor omfång...
Sen kan jag hålla med andra om att det inte är det bästa optiskt men sen är det ju inte alltför dyrt heller.

Kan säga att jag har flera tillfällen fått användning av den långa brännvidden, och det hade varit tråkig att missa dessa tillfälle pga brännvidden.

Sen till stativet, har ingen erfarenhet av det stativ du nämde, men har själv
Manfrottos 055 jubileums kit och är väldigt nöjd.

En sak man bör tänka på är s k benvärmare, utan sådan står man flat vid utomhusfotografering vintertid

Per-Olof Nordin

Jag har ett Velbon CX-660 som är helt OK, men för att det överhuvudtaget skulle bli användbart fick jag göra om fästskruven till snabbplattan. Konstruktionen av skruven var milt uttryckt dålig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar