Annons

Hjälp med köp av nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

donnie87

Medlem
Hej!

Jag letar efter ett nytt objektiv då jag har tröttnat på mitt kit-objektiv till min Nikon d7100. Förutom kit-objektivet har jag ett 80-200mm f/2,8 och ett fast 50 mm f/1,8. Jag har kikat runt lite och står mellan två objektiv. Har läst lite olika recensioner om dem, men inte hittat någon recension som jämför objektiven med varandra, då de egentligen är ganska olika. De jag funderar på är:

- Nikkor 17-55 mm f/2,8G DX
- Nikkor 20 mm f/2,8D

Jag gillar att fota natur, landskap och städer och båda objektiven ger mig möjlighet att fota detta. Jag har hört och läst mycket bra recensioner om 17-55:an (en nackdel jag ser med denna är att den är DX, vilket i dagsläget egentligen inte spelar någon roll, men om jag byter till FX behöver jag byta ut detta objektiv). Jag har inte hittat lika många recensioner om det fasta på 20 mm, men även en del som talar gott om denna.

Jag har ju som sagt ett fast 50 mm och tycker det är lite kul att fota med detta, då man får tänka till lite extra på kompositionen. Men samtidigt är det också skönt att ha ett zoom-objektiv av bekvämliga skäl. Är det någon som har båda dessa varianter eller har testat dem som kan dela med sig av sina tankar. Är det ena objektivet skarpare än det andra, eller kan jag förvänta mig ungefär samma resultat med båda objektiven?

Tack på förhand!
 
Varför köpa gamla Nikon 20 mm f/2,8D när Nikon precis har släppt en ny 20 mm f/1,8G ?
Den eller 28 mm f/1,8 tycker jag är ett utmärkt komplement till 50:an om man vill använda fast optik.

När det gäller zoom-objektiv så är Nikon 17-55 rätt gammalt vid det här laget. Det finns modernare motsvarigheter från Tamron och Sigma som har bildstabilisering.
 
Varför köpa gamla Nikon 20 mm f/2,8D när Nikon precis har släppt en ny 20 mm f/1,8G ?
Den eller 28 mm f/1,8 tycker jag är ett utmärkt komplement till 50:an om man vill använda fast optik.

När det gäller zoom-objektiv så är Nikon 17-55 rätt gammalt vid det här laget. Det finns modernare motsvarigheter från Tamron och Sigma som har bildstabilisering.

Om man köper något av dem nytt så har man antingen bråttom eller gott om pengar. Det blir en rätt risig affär om man ska sälja sedan.
 
Varför köpa gamla Nikon 20 mm f/2,8D när Nikon precis har släppt en ny 20 mm f/1,8G ?
Den eller 28 mm f/1,8 tycker jag är ett utmärkt komplement till 50:an om man vill använda fast optik.

Det är väl lite av en kostnadsfråga... Hade inte riktigt spanat in den senare, men den är väl nästar 3000 kr dyrare.
 
Tamron 17-50mm F2,8 är väldigt bra. Har det själv som allround objektiv och är mycket nöjd, det är också detta jag använder mest på resor.
 
Vad skulle du istället rekommendera? DX-objektivet hade jag inte planerat att köpa nytt, utan det skulle jag i så fall köpa begagnat.

Det är inget fel på 17-55/2,8, utan jag menade bara att det är dumt att köpa det nytt givet priset på begagnatmarknaden. Det gamla 20/2,8 tycker jag däremot känns mer tveksamt om det är en god idé.

Du kan ju fundera på Sigma 18-35/1,8 också om du är beredd att köpa tredjepartsobjektiv. Lite kortare omfång, men högre ljusstyrka än normalt för zoomar.
 
Det är inget fel på 17-55/2,8, utan jag menade bara att det är dumt att köpa det nytt givet priset på begagnatmarknaden. Det gamla 20/2,8 tycker jag däremot känns mer tveksamt om det är en god idé.

Du kan ju fundera på Sigma 18-35/1,8 också om du är beredd att köpa tredjepartsobjektiv. Lite kortare omfång, men högre ljusstyrka än normalt för zoomar.

Skulle jag köpa 17-55:an så blir det ju begagnat.

Men hör ju både ris och ros om tredjepartobjektiv, därför blir jag tveksam till dem...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.