Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med Inställningar...

Produkter
(logga in för att koppla)

doffe

Ny medlem
Är relativt ny i fotovärlden och behöver er hjälp.

Har nyss köpt en Samsung Digimax V4 med vilken man kan ställa in det mesta, och jag vill lära mig allt :)

Används bländare för att separera motivet från bakgrunden? Vid portträtt: lågt bländartal och vid landskapsbilder högt tal? Ställer man bara in bländaren för att separera bakgrund från huvudmotiv lr används den till annat oxå? Vid dåligt ljus etc...

Tog kort på bilen igår kväll/natt med endast gatubelysning som ljuskälla (och blixt). Jag lekte med slutartiden och när jag fick bra exponering (ok) så var den riktigt oskarp :(.
Vad ska man ha för slutartid vid ovan förutsättningar för att inte få oskarpa bilder? Kameran är liten och skakar lätt.

Vad är rekomenderar man för slutartid som standard vid moln, sol, natt (måne / lampljus)?

Ska man ha ett högre ISO tal ju sämre ljusförhållandena är? Och blir bilderna grynigare ju högre tal?

sist: vad kan jag förbättra på följande bild (förutom sänkning av bilen:)
http://www31.brinkster.com/doffe81/eassybakbesk.jpg kopiera och klistra om det inte funkar...

oerhört tacksam för svar

mvh doffe

1/125 f5.6 är en rätt bra utgångspunkt vid molnigt väder.

Finns ingen regel som säger att du måste ha en specifik bländare vid en specifik bild. Däremot blir porträttbilder oftast bäst med kort skärpedjup (alltså stor bländare)

Bilderna blir grynigare/brusigare vid högre ISO-tal, ja.. men útan stativ blir det suddigt annars.

En bra bok i fotografins grunder är nog mer att rekommendera till dig, istället för att rabla massa data här.

Angående bilden..

Ta bort bilen så blir det en lysande bild på vårt samhälle. ;)

Tycker den är bra som den är faktiskt. Fin bakgrund.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar