Annons

hjälp med inställningar tack..

Produkter
(logga in för att koppla)

roru

Medlem
har idag köpt en sony a-200 med kit gluggen....

kan nån ge mig lite tips på inställningar för att fota på kvällen i ett ganska mörkt rum,nån liten lampa tänt...utan blixt...

skulle vilja ta lite stämningsfulla bilder på mitt vardagsrum..

jag vet att kitgluggen inte är så ljusstark,men den är ju bättre en min ixus65 i allafall...

jag använder stativ,å har stängt av stabilisatorn...å jag använder själutlösaren..

men jag vet inte riktigt vad jag ska ha för inställningar på..slutartiden-bländaren-iso-å exponeringen...

ni kan säkert inte ge mig exakta siffror,men vore glad om nån kunde hjälpa mig lite på traven i allafall...så man har nått att utgå från...

mvh amatören roland
 
Ska du bara fota vardagsrummet, utan rörliga objekt (människor/djur/tomtar) och har kameran på stativ så spelar ju inte slutartiden någon större roll. Kör då gärna på lite lägre ISO (för att slippa brus) och lite mindre bländaröppning (för bättre skärpa). Nu kanske jag är övertydlig men mindre bländaröppning = högre bländartal.
Ljusmät och underexponera något steg mot vad kameran föreslår så är du nog hemma.
 
Du kan även prova att spotmäta på det område av rumsväggen där belysningen från en rumslampa börjar avta, och sedan låsa det exponeringsvärdet eller använda manuell mätning, det brukar funka bra. Ställ även in vitbalansen på innomhusljus manuellt, den automatiska mätningen fungerar dåligt innomhus på dom flesta digitalkameror.

/kent
 
Vad är det för fel på automatiken på kameran? Jag skulle prova att ställa ISO på auto, ratten på gröna läget eller P i första hand. Blev det bra, grattis. Inte bra; så justerar man på +- ratten.
Fortfarande inte bra? Då gör man som föreslagits i föregående inlägg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.