ANNONS
Annons

Hjälp med inskanning

Produkter
(logga in för att koppla)

bam21

Aktiv medlem
Hej på er!
Jag skulle behöva lite tips och råd när det gäller inskanning av negativ av diverse format. Har under de senaste höstarna använt de där tråkiga och regniga kvällarna till att scanna in negativ. Då vi är och har varit en fotointresserad familj så är det lite att bita i så jag har inga större problem att hitta på något att göra under mörka höstkvällar de kommande åren.

135-filmer och diabilder har jag inga större problem med så det har löpt på även om man tycker att det här med Digital Ice är lite överreklamerat, speciellt när det gäller Kodachrome. Sedan svär man ibland ve och förbannelse över vissa laboratorier som under 80-talet envisades med att klistra fast en pappersremsa på varje filmremsa. Varför vete gudarna och det är ett rackarns bök nu att få bort den där pappersbiten. Har även hittat avhuggna negativ från en del laboratorium, inte roligt.

Vad jag skulle behöva hjälp med är de andra negativformaten där jag har en låda med 110-negativ, en större låda med 126-negativ, en ännu större låda med APS-rullar samt några pärmar med negativ från en halvformatskamera (Canon Demi S, är det någon som kommer ihåg den?). Har även en del magasin med diabilder i halvformat men dessa förutsätter jag att man kan scanna in som normala diabilder och sedan köra ett makro i Photoshop som beskär dem.

Tips, råd samt länkar till relevanta hemsidor skulle som sagt uppskattas. Vad jag har att jobba med är en Epson V700 samt en halvpensionerad Minolta Scan Dual III. Den senare är fortfarande vid gott liv och om det är någon som har en APS-adapter till en sådan som inte används får ni gärna höra av er!

Bilden är tagen i början av 60-talet i New Delhi och visar en glad taxichaufför vid hans fina bil.

Bilagor

• Pic-200.jpg
    Pic-200.jpg
    22.3 KB · Visningar: 185
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar