Annons

Hjälp med Ilfochrome

Produkter
(logga in för att koppla)

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jag har börjat intresserat mig för att göra kopior av min dior, speciellt efter att ha fått en kopia av Gunte...
Har kollat igenom de gamla Ilfochrometrådarna men har några ytterligare frågor.
Jag har gjort svartvita kopior några gånger så jag har i alla fall ett hum om hur det går till.

• Det behövs ju tydligen en trumma. Vad gör den egenligen? Om man har en framkallningstrumma som tar papper på 5*7 tum så är det kanske lite egentligen eller?
  • Det går tydligen att använda en vanlig förstoringsapparat har jag förstått bara den har filterhållare. Men om man ska köpa en beggad förstoringsapparat är det lättast att leta efter en färg?
    Finns det nån storleksstandard på filtren? Har hittat filter i storlek 3x3 tum.
  • Vilka steg behöver ske i totalt mörker? Belysningen och badande i framkallningsvätskan?
  • Behövs det någon utrustningen förrutom den som brukar användas vid svartvit kopiering?
  • Jag gillar att underexponera 1/3-1/5 steg, kan det bli svårt att göra bra kopior på diorna då?

Slutligen, nån som har lämplig utrustning att sälja till mig.

Trumman funkar ungefär som en framkallningsdosa för film. Efter exponeringen stoppar du in pappert och kan sedan tända ljuset. Trumman gör ochså att du bara behöver en liten slatt av varje kemikalie. (75 ml per bad och bild för 20*25 papperoch man kan köra samma kemi till två bilder.) Betraktingsfilter för kopiorna är bra att ha när man kopierar färg.

/Lukas
LUKE.SE

Hej SinusLinus!
Se svar nedan.

• Det behövs ju tydligen en trumma. Vad gör den egenligen? Om man har en framkallningstrumma som tar papper på 5*7 tum så är det kanske lite egentligen eller?
    Se Lukes svar ovan. Jag har två trummor, en för 20x25-papper som kräver 75ml vätska (kan minskas till 70 ml om man agiterar duktigt) och en för 30-40-papper som kräver 150 ml (kan minskas till 140ml, det går oxå att köra två 20x25-papper samtidigt i den stora trumman). Det finns oxå en 40x50-trumma, men jag har ingen erfarenhet av den.
  • Det går tydligen att använda en vanlig förstoringsapparat har jag förstått bara den har filterhållare. Men om man ska köpa en beggad förstoringsapparat är det lättast att leta efter en färg?
    Finns det nån storleksstandard på filtren? Har hittat filter i storlek 3x3 tum.
    Jag rekommenderar att du satsar på en beg apparat med färghuvud om du har råd. Färgfilter i en sv/v-apparat funkar oxå men är bökigare.
  • Vilka steg behöver ske i totalt mörker? Belysningen och badande i framkallningsvätskan?
    Kör du i trumma så jobbar du i ljus hela vägen. Om du väljer att framkalla i skålar (går oxå bra) så måste du ha helt mörkt tills du fått ner pappret i fixbadet. Det är jobbigt att skålframkalla eftersom man får stå så lääänge i mörkret.
  • Behövs det någon utrustningen förrutom den som brukar användas vid svartvit kopiering?
    Kodaks betraktningsfilter är jättebra för att bedöma korrigering av färgstick.
  • Jag gillar att underexponera 1/3-1/5 steg, kan det bli svårt att göra bra kopior på diorna då?
    Ja. Det är lättare att göra bra Ilfochromer från ganska ljusa dior. Jag brukar ibland ta en alternativexponering när jag plåtar, ca 1/3-1/2 steg ljusare, just med tanke på ev Ilfochromekopiering.

Jag har kört Ilfochrome rätt mycket. Fråga på bara om det är nåt mer du undrar över.

Mvh/Acke:)

Tack Acke, Lukas och Gunnar.

När jag skrev inlägget hoppades jag få svar ifrån dig Ulf ;).
Kanske ska börja med lite alternativförstoringar. Jag skrev fel brukar köra 1/3-1/2 stegs underexponering...

En förstoringsappart som har filterhållare funkar det bra med en sån eller har en färgapparat någon mer lämplig filterfunktion?

SinusLinus skrev:
En förstoringsappart som har filterhållare funkar det bra med en sån eller har en färgapparat någon mer lämplig filterfunktion?

Fördelen med färghuvud är att du snabbt och steglöst kan ställa in alla tänkbara färgfilterkombinationer, med hjälp av rattar. Du slipper hålla ordning på en massa lösa filter.

Om du bara vill köra Ilfochrome enstaka gånger så duger det säkert bra med lösa filter i en sv/v-apparat. Vill du sen köra i större skala, så skaffa ett färghuvud.

Mvh/Acke:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar