Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med hemsida!

Produkter
(logga in för att koppla)

RockLeffe

Aktiv medlem
Hej alla!

Har precis med en tjejkompis bestämt att starta en gemesam fotosida. Detta för att ingen av oss har någon sida, och tror att det kan vara en bra (och kul) idé ur många synpunkter...

Nu till saken:

Jag har gjort en liten testsida (OBS! väldigt tidigt stadium) för att få känn på layouten. MEN nu är det så att i "galleriet" skulle jag vilja kunna ha tumnaglarna som de är, och när man klickar på en ska bilden i mitten ändras. Finns det något annat (relativt enkelt) sätt att göra detta utan att göra separata sidor för varje bild (iof smidigt i och med att man då kan bokmärka enskila bilder, men en jäkla massa jobb att utföra)? Eller tycker ni att det är det bästa ändå?

Problem nr 2: Jag kan inte se de yttre kanterna runt tabellerna jag gjort i Internet Explorer - bara i Firefox. Är det bara på min dator? Någon som vet vad som är fel?

Kom gärna med synpunkter, tips och annat om sidan i sin ännu blygsamma helhet!

Sidan: http://www.p2maskin.nu/test/Test.htm

Tack på förhand! // Leffe
 
För mig ser sidan helproffsig ut!
Jag kan inte heller se ramen med IE, bara FF.
Ni kan ju se om http://www.jalbum.net är något för er, ett enkelt visningsprogram med en massa inställningsmöjligheter. Behöver inget PHP eller liknande. Dessutom är det gratis.

Ett exempel på hur ett album kan se ut finns här:
http://poteta.se/jalbum

Det finns många andra (och bättre!) varianter att välja på men detta visar lite hur det kan se ut.
 
Jag har inget tips för gallerisidan, men jag tycker att sidan borde linjera på höger och vänster sida. Nu flyter layouten ut... Ingen styrsel riktigt. Annars rent och snyggt. Försök hålla det så :)

mvh
cf
 
Jörgen:

Tackar så mycket! Nu har jag iaf lyckats fixa en kant runt tabellen med hjälp av CSS.

tack för tipset. Jag känner till JAlbum (använder det på en annan sida, faktiskt) och det är väldigt smidigt, framföallt om man har många bilder. Dock så är det ju gjort av någon annan och man måste ha copyright-text med vem det är som gjort det m.m. och jag tycker det är snyggare om man kan göra sitt eget!

Men tack ändå =)


Crister:

tack för synpunkten! Ska se till så att öppningsidan/textsidorna har samma linjering som albumets tumnaglar.

Och tack för komplimangen!


MvH // Leffe

P.S: Kom gärna med fler tips!
 
*bump*

Knuffar upp denna lite..hoppas det inte stör någon. Jag har dessutom gjort en hel del förändringar på sidan!

Kommentarer mottages gärna!

MvH // Leffe
 
Leif Söderlund (RockLeffe) skrev:

MEN nu är det så att i "galleriet" skulle jag vilja kunna ha tumnaglarna som de är, och när man klickar på en ska bilden i mitten ändras. Finns det något annat (relativt enkelt) sätt att göra detta utan att göra separata sidor för varje bild (iof smidigt i och med att man då kan bokmärka enskila bilder, men en jäkla massa jobb att utföra)? Eller tycker ni att det är det bästa ändå?



Det enklaste (tyscker jag) och det absolut bästa sättet att göra det på är med hjälp av en databas. Detta görs med fördel t.ex. med MySQL och PHP eller ASP. Jag har själv gjort en sida med lite fågelbilder som används av en ornitologikurs. För att slippa göra en sida på art lägger man in alla fåglar med bilder, ljud, bskrivningar o.s.v. i en databas som man sedan kan hämta informationen från. På detta sätt gör man en sida som mall som sedan visar det man länkar till. Det blir också oerhört smidigt att lägga in nya bilder eller fåglar eller vad det nu är, t.ex. genom ett webbgränssnitt.

Det jobbiga med detta är att man då måste lära sig t.ex. PHP, men detta är inte jättesvårt och allt finns på nätet om det. Så har jag lärt mig det i varje fall.

Lycka till!
 
Hej Marcus!

Tack för tipset om databaser och PHP! Tyvärr så är fritid någonting av en bristvara just nu, så sådana lösningar får vänta tills vidare...


Har gjort lite ändringar på sidan så att den ser någorlunda "riktig" ut nu i alla fall, så alla synpunkter är fortfarande mer än välkomna!

MvH // Leif
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.