Annons

Hjälp med halvtonat gråfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Berlin

Aktiv medlem
Jag har köpt ett halvtonat gråfilter till min D90 för att få bättre ljus i knepiga utomhusbilder där himlen ständigt blir utfrätt och blek (eller, om jag underexponerar så blir marken mörk...).
Det är ett 25% (av märket B+W) och ska alltså motsvara 2 steg.

Jag testade att skruva på filtret och spotmätte på en punkt på den mörka sidan av filtret och hade förväntat mig att exponeringen skulle ändras med två steg men så skedde icke. :) Jag körde på bländarprioritet och trodde alltså att slutartiden skulle ändras med två steg (4 gånger) men inte. Har jag missat nåt eller är det bara i allra yttersta periferin på filtret som det är två stegs skillnad?

Har också självklart testat lite med "riktiga" bilder och visst ser jag en tydlig förbättring men jag hade kanske väntat mig mer?! :) Tips mottages tacksamt på hur man ska mäta och exponera för att få bra resultat!
 
Skruva på filtret?...Har du ett runt gängat filter? Det tror jag inte är så bra...
Med filterhållare och ett fyrkantigt filter kan du skjuta det graduerade filtret upp eller ner så övergången kommer på önskat ställe.
Hur många steg slutartiden påverkas vet jag ej, det beror på filtrets densitet, hur diffus övergången är , hur filtret placeras mm
 
eller är det bara i allra yttersta periferin på filtret som det är två stegs skillnad?

Ja. Filtrets densitet är just det redovisade i det mörkaste partiet. Det går från noll till full över den tonade ytan.

Om du använder spotmätning, och känner att du behärskar detta, bör du således använda en av punkterna som ligger i ett område fritt från en högre densitet, dvs där det ej är tonat. Du kan förutsätta att detta område motsvarar en densitet som utan filter.

Använder du kamerans inbyggda ljusmätning kan denna luras av hur du placerat "avtoningen" över mätytan och detta sätt kan ej rekommenderas om man inte vet hur ljusmätning och exponering hänger samman.
Om du fotograferar i en och samma miljö gör du enklast i att mäta ljuset UTAN filter och manuellt ställa in detta för att få en jämn exponering oavsett hur ljust eller mörkt motivet är. Skruva sedan på filtret och fota...och du kommer dessutom få ett enklare "mörkrumsarbete" i datorn. Alla bilder är jämnt exponerade och behöver inte lika mycket "unik" efterbehandling för respektive bild. Korrigering gör du om du tycker bilden är för mörk eller ljus men använd din manuella inställning som utgångsvärde och variera runt detta.

Känner du till zonsystemet och ljusmätningsteori kommer detta inte vara något problem. Då vet du hur du mäter och korrigerar vid givet motiv.

Lycka till!
 
Det är enkel ljusmätning som gäller. Mät ljuset först dels på marken sedan himmlen då vet du hur starkt avtonat filter du behöver. Sedan ställer du in tiden du fått på marken o låser den enklast genom att använda manuell tid sedan sätter du filtret framför kameran.
 
@Björn: Ja, det är ett runt gängat filter. Eftersom jag inte är professionell landskapsfotograf vill jag inte lägga allt för mycket pengar på något som jag kanske inte kommer använda så mycket, när man dessutom måste krångla med filterhållare. Detta verkar helt enkelt smidigare för en amatör som mig. :)

@Per: Tack för tipsen! Jag är inte insatt i zonsystemet även om jag känner till det. Men med digitalkameror går det ju med "trial-and-error" and lära sig ändå...

@Ove: Jag har som sagt bara köpt ett filter - naturligtvis tänker jag inte köpa ett för varje tänkbar situation innan jag vet om det här är min grej. Men tack för tipset ändå!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.