Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med fototeknik för natur...?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag skulle behöva hjälp med två "fototekniker" på naturfoto. Har fotat mest flyg och astro tidigare vilket har krävt helt andra tekniker än vad jag är ute efter nu.

1.Har ni sett filmen "Gladiator"? I slutet när Maximus närmar sig porten och går genom sädesfältet för att möta hans familj. Det är lite dämpat och blå-aktigt. Hur får man fram samma färger i sin bild?

2.Vill också få liknande färgsättning som i vissa krigsfilmer som tex "Saving private Ryan" och "Band of brother". Rätt mörkt och skitigt men ljus som eldar och explosioner är extremt "utfärgade". Detta vill jag främst använda för fotografier av statiska flygplan men även natur.

Hoppas ni förstår vad jag menar!?

Jag har tillgång till Minolta S-RT 101b med tillhörande 50mm f/1,7, telekonv 2-3x och stativ. Ingen blixt.

Vad krävs för att kunna få effekterna ovan? Filmtyp? Filter? Inställningar?
Eller är det rentav omöjligt utan datorkraft?

Stort tack på förhand!
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar, men är heller inte bra på film. Kan du hitta exempelbilder på nätet som beskriver vad du menar?
 
Kanske med hjälp av diafilm typ Velvia 50 som
har kraftiga färger.Ev får du ta hjälp med avtonat gråfilter. Men jag tror att i Gladiator
så har dom nog lekt mycket med dataeffekter även när det gäller färgerna i den scenen du beskriver.Snyggt är det!
 
Tjoo

Det är mycket datoreffekter i dem filmerna
du får fram samma effekt väldigt lätt i photoshop

/Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.