Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med filterkonvertering ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Liza

Aktiv medlem
Har precis investerat i beg. mörkrumsutrustning och efter att ha kört med Durst 305 och 605 s/v och lösa filter ska jag nu använda LPL c7700mx färgapparat. Kan någon vänlig själ hjälpa med en liten lathundstabell som riktlinje så här i början till jag känner min apparat - hur Y och M inställningarna generellt ungefär motsvarar Ilford filter 00 - 5 för ex. Ilford/Kodak multigrade plastpapper. Antingen i separata y/m eller även gärna i kombinationer. Har försökt läsa mig till inställningarna genom div kurvor men gett upp (fattar inte).

Vet inte hur LPL c7700 fungerar ihop med Ilfords papper men jag har gjort följande test.
Exponerat en gråkil på fotopapperet, upprepad detta med olika filtreringar. Sedan har jag mätt upp svärtningen på fotopapperet och bestämt papperets/filtreringens ISO-värde.

För att göra detta lite mindre komplicerat så låter vi metoden vara och redovisar resultatet.
DURST 670C och Ilfords Multigrade RC papper.
Filter Y M
00 100 4
0,0 81 8
0,5 64 14
1,0 52 21
1,5 43 29
2,0 37 37
2,5 32 46
3,0 28 53
3,5 24 61
4,0 20 68
4,5 15 82
5,0 9 110
5,5 0 170

Detta fungerar på min apparat, det visade sig att ilfords rekommenderade filtrering gav lite hårdare papper än vad min analys gav. Att jag har utökat tabellen beror bara på mina resultat inte slutade vid fabrikantens värden.

Min rekommendation är att prova dom rekommendationen som papperstillverkaren ger, Tycker du att bilden är för mjuk så använd en hårdare filtrering. Filtreringen använder du personligen och tycker du att hårdhet 2,5 enligt tillverkaren ger en bra tonomfång på dina bilder är det ju bara att använda den och vara glad.
Det är ju resultatet som räknas.

Senast ändrad:
Hans och Pej!
Ett supertack till er för tipsen, nu har jag någonstans att börja lite mer ingående. Med tanke på möjligheten att göra finlir på inställningarna ska man väl slippa splitfilter i fortsättningen. När jag funderar närmare så öppnas helt nya vyer... :))
Eva

Aaah... inget ont om split filter. Det är en kraftfull metod men jag tycker att den kostar mer än den smakar för de flesta av mina negativ. Nåja, lycka till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar