Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med filmval.

Produkter
(logga in för att koppla)

boston

Aktiv medlem
Åker till Borneo om en vecka 13/3.
Har en digitalkamera Sony dsc-v1, nu börjar jag känna att det inte duger med enbart denna kamera.

Nu vill jag få ut så mycket som möjligt av de bilderna jag tar.

Tänker låna en Nikon F55 med 2st sigma objektiv (28-80mm och 100-300mm)
Jag är inte så avancerad så att jag kommer att skifta film efter ljusförhållanden.

1. Vilken film rekomenderar ni för allsidigt bruk?
2. Vilket labb rekomenderar ni till den filmen?

Fotograferingen som det kommer att handla om är mycket natur, djur i djungeln, stränder och lite kvällsfotografering i Kuala Lumpur mm.

Hur stora förstoringar anser ni att man kan göra med denna utrustningen (National Geografic's "Foto guiden" skriver att 35mm ger hyfsade 22.5cm x 35cm, har de väldigt höga krav eller går gränsen där)?

Ta en vanlig negativ färgfilm, typ Fuji Superia eller Kodak Gold. Om du inte har använt dia innan så kan jag inte rekommendera att du tar det, eftersom det ställer helt andra krav på ljusmätningen.

Nackdelen med de vanligaste filmerna är att de har ganska hög kontrast och i kombination med solljus mitt på dagen där nere blir det väldigt hårda bilder. Det finns andra filmer med lägre kontrast, typ Kodak Supra men den är dyrare. Superia och Gold finns nog överallt även där nere. Skulle väl säga ISO200 i normalfallet och ett par rullar ISO400 om det skulle bli lite mörkare, tex under lövtäcket i skogen.

Det är inga problem att göra en 20x30cm från 35mm, antagligen inte 30x40 heller. Från dia är det inga problem att göra 50x70 om man exponerat rätt. Labb kan jag inte uttala mig om, jag gillar inte tanken att skicka iväg mina bilder med posten så jag använder bara lokala labb. Tyvärr börjar det bli ont om smålabb, speciellt sådana som fortfarande bryr sig om resultatet. Här i Göteborg finns några stycken men hur det är i Kalmar har jag inte den blekaste om!

Fujis superiafilmer är väldigt trevliga för allmänt bruk, kör på 400 om du bara ska ha med dig en film.

boston skrev:
Åker till Borneo om en vecka 13/3.
Har en digitalkamera Sony dsc-v1, nu börjar jag känna att det inte duger med enbart denna kamera.

Nu vill jag få ut så mycket som möjligt av de bilderna jag tar.

Tänker låna en Nikon F55 med 2st sigma objektiv (28-80mm och 100-300mm)
Jag är inte så avancerad så att jag kommer att skifta film efter ljusförhållanden.

1. Vilken film rekomenderar ni för allsidigt bruk?
2. Vilket labb rekomenderar ni till den filmen?

Fotograferingen som det kommer att handla om är mycket natur, djur i djungeln, stränder och lite kvällsfotografering i Kuala Lumpur mm.

Hur stora förstoringar anser ni att man kan göra med denna utrustningen (National Geografic's "Foto guiden" skriver att 35mm ger hyfsade 22.5cm x 35cm, har de väldigt höga krav eller går gränsen där)?

I en djungel som den på Borneo kan det bli ont om ljus, vilket innebär att du behöver en snabbare film än Velvia som jag annars skulle rekommendera för natur. Nu rekommenderar jag Velvia 100F i alla fall för situationer där ljuset är tillräckligt, men annars kan nog Kodak E200 vara ett bra alternativ. Inte lika mättad som Velvian, men filmen har den fördelen att den går att pressa flera steg med hyfsat resultat. Denna film kan användas som en allroundfilm - både till människor och djur/natur. Mattias Klum har vad jag förstår använt E200:an en del vid sina expeditioner till Borneo.

Har du inte fotograferat med diafilm tidigare kanske du dock bör använda negativ film istället. Detta fämst för att exponeringsomfånget är större. Någon rekommendation här kan jag inte direkt ge.

Som labb kan jag rekommendera Proffskopia, vilka håller hög, jämn kvalitet och ett klart anständigt pris.

Vad gäller förstoringar så överlåter jag någon annan att svara..

Nu är det visserligen ont om tid eftersom du sticker om en vecka..men annars bör man köra några testrullar inför en så pass "viktig" resa!

/JP

Superia är en högkontrastfilm, vilket kan vara bra att tänka på om du ska fotografera mitt på dagen i starkt ljus. Dock är den utmärkt i blandljus, och t.o.m. i lysrörsljus. I bra ljus är ju Fujicolour Reala helt överlägsen (ISO 100), otroligt bra skärpa och färg. Jag gillar Fuji NPH 400 mycket, dock bör den exponeras på ISO 320 eller så för bäst resultat. Den har mildare färger och mindre kontrast än Reala och Superia, men är mycket mer naturtrogen, färgerna är inte så otroligt mättade som hos de andra filmerna.

Dia är inte så mycket svårare att använda, och fint :) Velvia 100F/Provia 100/400 är grymma filmer, där Velvian är väldigt färgmättad och provian mer neutral. Båda är extremt skarpa och fina.

Varför inte ta med några rullar svartvitt också? Tri-X (ISO 400) och Ilford Pan F (ISO 50) är en bra combo. Kornigheten och den fina skuggteckningen i Tri-X och den extremt skarpa och rena Pan F.

Lycka till med resa och filmval!

/R

Tack, för alla snabba tips.

Jag är som sagt amatör, har alltid haft kamera, men inte fått något större intresse förrän det senaste 1.5 åren.

Kommer att köra på autolägena i kameran, jag vill nog hålla mig till "vanlig" film och inte dia.
Däremot kanske någon tulle svartvit vore kul.

Om ni rekomenderar en färgfilm, vilken blir det då?

Om su ska fota svartvitt och inte ska labba själv så rekommenderar jag kodaks bw400cn. Fujis NPH är en hemskt fin film, men ganska dyr. Superian är billigare och lite tåligare.

Fuji NPH är en bra film för vissa saker, men definitivt inget jag skulla använda om jag fotade färgglada grodor i en djungel. Den är nog lite väl neutral för det. Bilderna upplevs lätt som lite grådassiga.

chajo skrev:
Det är möjligt att jag är ute och cyklar nu men Kodak Gold är väl ISO200 medans Kodak Gold Ultra är ISO400. Så har jag fattat det.

Ena heter Gold och andra heter bara Ultra.
Gold är 200, Ultra 400.
Annars samma film.

/Henri

Kodak VS ISO 100, helt klart en bra diafilm med mättade färger. Har använt den, dock inte på så varma och ljusa och soliga breddgrader. Men den torde duga.

Inte så farligt med dia tycker jag om exponeringen. Men diafilm är lite känslig för över och underexponering, t ex 1/2 bländarsteg för mycket eller för litet klarar filmerna ofta men helst inte mer.

Men annars är Fuji Velvia ISO 50 eller ISO 100 bra (har inte fotat med 100:an, men 50:an ger mkt fina och mättade färger).

Och negativfärgfilm: Ja, de ovan nämnda i andra inlägg, men jag skulle nog också prova Kodak HD ISO 200.

Om du vill - ta gärna med ett polarisationsfilter (cirkulärt) så kan du använda det om du tar bilder med solen från sidan, tex. Du vrider på det så att himmelsfärgen blir extra blå. Molnen på motiv man fotar framträder tydligare och syns mkt vita. Kolla filterfattningsdiametern på objektivets framsida, det står angivet i mm jämte de andra uppgifterna som bländare och brännvidd (t ex finns fattningarna 55, 58, 62, 67, 72 och 77 mm)

Annars är väl grundfiltret, tycker jag, ett skylightfilter 1B HMC från t ex Hoya - ett mkt bra filter som alltid kan sitta på linsen. Det ger korrekta färgtoner, och eliminirerar blåa toner på objekt man fotar i skugga. Hudtoner blir mer som de är. Men även UV(0) är bra att ha på dessa breddgrader med mycket sol. Man kan även montera filtren ihop på varandra. Se bara upp om du har på vidvinkel typ 28-35 mm så att du inte får mörka hörn på bilderna!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar