Annons

Hjälp med film, examensfest!

Produkter
(logga in för att koppla)

Damocles

Aktiv medlem
Sökte lite i forumet i allsköns diskussioner men hittade inget sådär klockrent.

Jag har blivit draftad av en väninna att plåta på hennes examensfest om typ en vecka, och nu till det knepiga. Jag vet inte vilket ljus det blir ännu, så någon typ av film som är rätt allround, gärna smickrande för människor.

1 scenariot. Utomhus från kl 18.
2 scenariot. Inomhus/och därav blixt, ska låna en Sigma EF500.

Jag kommer köra med 70-200/2.8 samt ett 28-135 IS USM. Canon Eos 33.

Finns det någon bra film som är lite smickrande för människor vid blixtljus, vet inte hur taket ser ut, men ska studsa i mesta möjliga mån. Och bouncer.

Bra film för utomhusbruk. Gissar på att det lär behövas åtminstone ISO 200 för att få vettiga tider. Funtade på en 400 för att kunna slippa blixt så länge som möjligt.

Erfarneheter, åsikter, eller är det plain ol' Fuji Superia i olika tappningar som gäller.
 
Superiafilmerna är kanske lite för färgmättade?

Agfa Portrait 160 är en fin film med lägre färgmättnad, som är utmärkt för vackra hudtoner. Nämner den eftersom Scandinavian Photo har den inne i 24-bilders.

Finns förstås mjuka porträtt filmer i 400 ASA, men som beställningsvaror, så de hinner du inte få hem.

Annars är förstås Fuji Superia 400 en helt ok film, men som sagt kanske lite väl färgmättad. Superia 800 är kanske ett snabbare alternativ? Blir ingen större kornskillnad jämfört med 400-filmen vid mindre förstoringar.
 
Jag skulle köra med Kodak Portra 160VC. Jag upplever att både Reala och Portra 160VC ger skolelever som suttit inne och pluggat hela våren ett något blekt intryck.

Det finns ju en Portra 400VC/NC sen när ljuset tryter också.
Inomhus med blixt skulle jag också köra med någon lågkänslig film. T.ex. 160VC eller Reala (ok, personligen skulle jag helst köra med Provia 100F men det kanske inte är det smidigaste alternativet i det här fallet...)
 
Jag skulle också personligen kört med provia 100F om det var för mitt eget höga nöjes skull. Älskar verkligen den filmen.

Hmm, jag har lite portra 160VC hemma faktiskt
Nu har hon bett mig plåta och införskaffa film, så. har bara kört en rulle 160VC tidigare, och det var i alperna, så min erfarenhet av den i såna här sammanhang är nada.

Vanlig Kodak Gold gillar jag inte för fem öre. Min vanliga allround slit o släng film brukar vara superia, och den brukar vara någotsånär billig(hon är som sagt student, och det är hon som betalar i det här fallet).

Nåt annat bra knep för att få bra partyfoton?

Var ju på Göran Segeholms kurs, där fanns en del matnyttigt att praktisera faktiskt.
 
Jag skulle absolut välja både Portra 160 och 400 VC, köra naturligt ljus så länge som möjligt, se till att hellre överexponera än underexponera, köra så snabb film som möjligt inomhus (för att få med naturliga ljuset) och lätta upp med blixten rakt på eller med omnibouncer - och gärna ställa in lite längre tider tid 30-del/15-del (och frysa med blixten så man får lite "fart" på bakgrunden, spec när det blivit lite mörkare. Då blir det "party".

Men det är jag det :)
 
Ska testa Fuji press vid nåt annat tillfälle, då det inte är jag som betalar så misstänker jag att den ligger lite över budget.

Aja, vi får se hur det blir. Om inte annat lär det bli en väldigt trevlig fest. :D

Tack för alla råd.
 
Hur illa skulle det vara att pressa en Superia 400 till 800.

Jag införskaffade ett trepack vardera av Superia 100 och 400, sen har jag mina Portra 160VC också.
 
Damocles skrev:
Hur illa skulle det vara att pressa en Superia 400 till 800.

Jag införskaffade ett trepack vardera av Superia 100 och 400, sen har jag mina Portra 160VC också.
Ska man pressa en film måste den framkallas längre. Det är något som dom flesta lab inte klarar av. Klarar dom det kostar det pengar. Då är det billigare att köra med 800-film direkt. Kanske fungerar det med att underexponera lite, men färgerna blir lidande. Hellre överexponering än underexponering.
 
Allt funkade toppen, tills första uppsättningen batterier(i blixten) tog slut. Då visar det sig att jag hade sprungit ifrån den andra uppsättningen i laddaren på jobbet. Och 2 sekunder därpå går även uppsättningen batterier i kameran ner på lägsta nivå, trots att den bara 10 minuter innan varit på full.

Så ca 2 rullar blev det bara. Tror det räckte rätt bra iaf. Men är det någon som kommer ha massor med extra batterier med sig i fortsättningen är det jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.