Annons

hjälp med Copyright information & Ange upphovsman i canon eos 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

walak

Avslutat medlemskap
Hej i kameran canon 60d finns det en flik där man kan fylla in Copyright information & Ange upphovsman

Jag är inte så så bra på detta så jag behöver hjälp med detta

Vad är det jag ska fylla i där och vad har det för nytta att man fyller i det i kameran?

Hej i kameran canon 60d finns det en flik där man kan fylla in Copyright information & Ange upphovsman

Jag är inte så så bra på detta så jag behöver hjälp med detta

Vad är det jag ska fylla i där och vad har det för nytta att man fyller i det i kameran?

Du ska fylla i ditt namn. Sedan finns den informationen med i EXIF-taggarna till varje bild. EXIF-informationen är en del av bildfilen och följer med bildfilen varhelst den flyttas. Alltså - alla som kollar på dina bilder i dator har möjlighet att ta reda på vem som är fotograf.

Petter ...

Du fyller i precis vad du vill, och sedan syns detta i EXIF för bilden.

Förslagsvis kan du skriva in ditt för och efternamn, om du vill stå som ägare till dina bilder.

Du ska fylla i ditt namn. Sedan finns den informationen med i EXIF-taggarna till varje bild. EXIF-informationen är en del av bildfilen och följer med bildfilen varhelst den flyttas. Alltså - alla som kollar på dina bilder i dator har möjlighet att ta reda på vem som är fotograf.

Petter ...

ok

upphovsman= där fyller jag i vem jag är

Copyright information= vad folk får göra med bilderna eller?

Copyright information= vad folk får göra med bilderna eller?
Den är rätt fånig egentligen, för mängden information man kan mata in där är rätt liten. Det lämpligaste att skriva är ingenting eller "All rights reerved", sen finns det inget som hindrar att man lägger en specifik licens på publicerade bilder.

Sen kan man fråga sig hur man ska hantera det där med upphovsman. Om jag räcker över min kamera till nån annan är det knappast jag som är upphovsmannen, men inte fasen kommer jag ihåg att pilla med det där i farten!

Mvh,
Richard

ANNONS