Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med Canon 7d. Jag behöver pedagogisk experthjälp!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mörlin

Aktiv medlem
Hej alla ni kunniga pålästa 7d ägare. Jag har en 7d som jag verkligen gillar. Då jag fotar en hel del motiv som rör sig så är jag ju ute efter att få min autofokus att fungera så bra som möjligt.
Nu till mitt problem. Jag har precis fått ordning på många av de termer som används inom foto vilket är rätt många. Men jag går verkligen bet nu när jag försöker lära mig min kamera.
Skriv nu inte till mig att det jag vill veta står i instruktionsboken för det är just den jag inte fattar.

Jag delar nu upp mina frågor i flera punkter och hoppas någon vänlig själ vill göra en kort "översättning" på varje punkt. Jag vore oerhört tacksam för detta.

I manualen finner man detta på sida 210. I kameran är det C.Fn III -2.

- 0:AF-prioritet/skärpeföljningsprioritet.

- 1:AF-prioritet/matningshastighetsprioritet

- 2:Avtryckning/matningshastighetsprioritet

- 3:Avtryckning/skärpeföljningsprioritet

Skulle vara glad om någon på ett enkelt sätt tydligt kan förklara skillnaderna mellan dessa.
Visst är det bra med en manual men i de flesta fall är det ju egentligen bara en instruktion för vilken knapp som utför vilken funktion. Inte vad funktionen är bra till. Någon rad hade väl kunnat lämnats till en liten förklaring åtminstone eller är det jag som är trög?



Tackar så länge / Johan
 
Länken kanske hjälpte?

Annars förklarar Canon skillnaden så här, i White papers för EOS 1D Mark IV, som de säger har samma algoritmer för servo AF som 7D har:
I drive priority får kamerans AF-system precis så mycket tid på sig att fokusera mellan varje bild som behövs, om den inte får något problem med att hitta en kontrast att fokusera på. Så länge den har koll på något motiv att följa med fokus, ev. prediktering av avståndet till rörliga motiv stämmer med verkligheten osv., då utför den en fokuseringsoperation och sen tas bilden. Proceduren kan ta något olika tid, beroende på ljusförhållanden, motivets kontrast etc., så det kan skilja lite i sekvenshastighet, trots prioriteringen. Skulle det vara så att denna fokuseringsprocedure inte lyckas alls, tas bilden utan att vara i fokus.

När man använder AF priority gör kameran exakt samma sak, dock med den skillnaden att en misslyckad fokuseringsoperation ledet till att kameran gör något (eller några; Canon är inte specifika där) fokuseringsoperationer till, innan den ger upp och låter bilden gå iväg. I båda fallen kan alltså bilder tas utan att de är i fokus, något som kameran är väl medveten om. I båda fallen kan svåra fokuseringsförhållanden påverka hastigheten hos kameran. Skillnaden är att påverkan på sekvenstagningen blir större i fallet med AF prioritet. Samtidigt förklarar detta varför inställningarna inte gör någon skillnad alls om förhållandena för kameran att finna något att fokusera på är goda.

Att det finns fyra olika inställningar är förstås för att man kan välja om man vill tillämpa den ena eller andra metoden separat för första och efterföljande bilder i en serie.
 
Jag vill gärna följa upp och se vad har ni för inställningar?

Obs jag är nybörjare så ni vet detta!

Vad skall man ha för inställningar för att få kamera och objektiv så snabbt som möjligt ?
För att till exempel fota fåglar i luften?
I inställning:
C.Fn III -1 menyn
C.Fn III -2 menyn
C.Fn III -3 menyn
kanske också? C.Fn III -4 menyn
Sista frågan
Vad kör ni med för val av autofokus på C.Fn III -6
Jag kör blandat och testar af-område spot-af vilket ger bra skärpa men är lite sölig och enpunkts-af.
Zon af har ju funkar bra på fåglar i ren himmel 9 punkter i mitten= snabbast hittils enligt mej.
Mina inställningar :
C.Fn III -1 =på snabb
C.Fn III -2=0
C.Fn III -3=0
C.Fn III -4=0
C.Fn III -5=0
Jag har väl inte ändrat något direkt bara på C.Fn III -1
Vad är era råd? Att välja?
Jag har flyttat ljusmätning & af-focus knappen från avtryckaren till stora snöflingan (AE-lås knappen)
Vilket är bra när man väl fått in skärpan på ett djur som har mycket saker ivägen (som i en buske med en massa grenar) som af-focus kan låsa om på ifall af hade legat kvar på avtryckaren.
Kör med canon ef 100-400 f/4,5-5,6 l is usm till min canon 7d och jag vill få detta så optimalt det bara går att snabba upp kameran... (Finns det något vettigt handhållar fäste till objetivet?(Handtag)
Någon som har lust och tid?
:)
Jag skjuter på frihand och försöker hålla mej över 640 på slutaren kör med Tv och Av - lite olika testar mej fram - dock mer Tv nu och mindre Av för att få mer kontroll känns det som och så har jag börjat testa att överexponera vid sämre ljus.
auto iso och auto white balance (AWB) och utsnittsmätning testar jag nu i ljusmätningsmetod.
Jag har också ställt in att den skall kunna fyra av 8 bilder i sekunden alltså ingen ljuddämpning eller annat hindrande i inställningarna.
Hur gör ni andra 7D ägare?
 
...
Jag har flyttat ljusmätning & af-focus knappen från avtryckaren till stora snöflingan (AE-lås knappen)
...

Du vet väl att AF-ON knappen till vänster om "snöflingan" redan från fabrik gör detta åt dig. Tumfokus. Det du behöver göra är dock ändå (som du redan gjort) att stänga av AF på avtryckaren.

Petter ...
 
För pippifåglar som flaxar omkring skulle jag rekommendera detta, även om jag inte brukar fotografera sådana. Tycker inte de är roliga...

C.Fn III-1 Sätt till halvt eller helt långsam. Detta har inte med kamerans snabbhet att göra, utan hur lång tid den tillåter att du missar fågeln med AF-punkten, innan den letar upp ett träd eller nåt att fokusera på istället.

C.Fn III-2 För fågel mot himmel spelar den nog ingen roll. Läs min förklaring ovan om vad de olika inställningarna innebär. En suddig bild på en pippi är väl ointressant, även om pippin gör något spektakulärt, eller?

C.Fn III-3 Har bara betydelse om du kör multipla AF-punkter och någon kommer mellan dig och pippin. Då kan du prioritera det som kommer mellan, eller pippin du redan har fokus på.

C.Fn III-4 Kan vara så att AF inte startar alls, om du har fokuserat på marken av misstag och sedan lyfter kameran för att fota, ifall du har satt denna på 1. I fågelfallet tycker jag det är bättre att du begränsar slaglängden på ditt EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS USM till 6,5 m - oändligt istället, om det är ett problem att kameran vill gå ner till närgränsen ibland, i onödan.

C.Fn III-6 påverkar inte hur AF fungerar när det väl är valt, utan bara vilka metoder som kan väljas, när du stegar genom dem med M-Fn knappen.

Jag tycker bättre om att fokusera med AF-ON än med *, men det går vilket som. Tänk på möjligheten att fokusera med den valda punkten med AF-ON och en förregistrerad (Home Point, HP) med *. Jag har använt det för racing, exempelvis. AF-punkt till vänster med AF-ON, till höger med *. Bara att flytta tummen beroende på om bilarna körde mot höger eller mot vänster.

Om du känner att en AF-inställning passar för fågel på avstånd, en annan om de kommer nära finns ju också möjligheten att ändra hela inställningen så länge du håller skärpedjupsknappen intryckt. Fast med en 100-400 mm är det inte lätt, i och med att den knappen sitter till vänster på en 7D och objektivet blir långt som en vinter i Norrland.

Så länge belysningen är någorlunda konstant skulle jag hellre välja M än något annat. Prova på några fåglar tills du har rätt exponering. Sen blir det rätt oavsett om bakgrunden är ljus eller mörk.

Tyst läge påverkar bara serietagningen i live view, och den använder du inte på flygande fågel ändå, såvida du inte är skvatt galen.

Ytterst sällan jag fotograferar pippifåglar, som sagt, men det har hänt.
 
Du vet väl att AF-ON knappen till vänster om "snöflingan" redan från fabrik gör detta åt dig. Tumfokus. Det du behöver göra är dock ändå (som du redan gjort) att stänga av AF på avtryckaren.

Petter ...

Japp förlåt den är den knappen jag kör med och inte ae lås snöflingan fast jag tog bort funktionen på avtryckaren.

Tack för ditt svar!
Mvh
Janne
 
För pippifåglar som flaxar omkring skulle jag rekommendera detta, även om jag inte brukar fotografera sådana. Tycker inte de är roliga...

C.Fn III-1 Sätt till halvt eller helt långsam. Detta har inte med kamerans snabbhet att göra, utan hur lång tid den tillåter att du missar fågeln med AF-punkten, innan den letar upp ett träd eller nåt att fokusera på istället.

C.Fn III-2 För fågel mot himmel spelar den nog ingen roll. Läs min förklaring ovan om vad de olika inställningarna innebär. En suddig bild på en pippi är väl ointressant, även om pippin gör något spektakulärt, eller?

C.Fn III-3 Har bara betydelse om du kör multipla AF-punkter och någon kommer mellan dig och pippin. Då kan du prioritera det som kommer mellan, eller pippin du redan har fokus på.

C.Fn III-4 Kan vara så att AF inte startar alls, om du har fokuserat på marken av misstag och sedan lyfter kameran för att fota, ifall du har satt denna på 1. I fågelfallet tycker jag det är bättre att du begränsar slaglängden på ditt EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS USM till 6,5 m - oändligt istället, om det är ett problem att kameran vill gå ner till närgränsen ibland, i onödan.

C.Fn III-6 påverkar inte hur AF fungerar när det väl är valt, utan bara vilka metoder som kan väljas, när du stegar genom dem med M-Fn knappen.

Jag tycker bättre om att fokusera med AF-ON än med *, men det går vilket som. Tänk på möjligheten att fokusera med den valda punkten med AF-ON och en förregistrerad (Home Point, HP) med *. Jag har använt det för racing, exempelvis. AF-punkt till vänster med AF-ON, till höger med *. Bara att flytta tummen beroende på om bilarna körde mot höger eller mot vänster.

Om du känner att en AF-inställning passar för fågel på avstånd, en annan om de kommer nära finns ju också möjligheten att ändra hela inställningen så länge du håller skärpedjupsknappen intryckt. Fast med en 100-400 mm är det inte lätt, i och med att den knappen sitter till vänster på en 7D och objektivet blir långt som en vinter i Norrland.

Så länge belysningen är någorlunda konstant skulle jag hellre välja M än något annat. Prova på några fåglar tills du har rätt exponering. Sen blir det rätt oavsett om bakgrunden är ljus eller mörk.

Tyst läge påverkar bara serietagningen i live view, och den använder du inte på flygande fågel ändå, såvida du inte är skvatt galen.

Ytterst sällan jag fotograferar pippifåglar, som sagt, men det har hänt.


Tack för ditt svar och att du tog dej tiden !
Visste inte allt som du svarat på så Tack! Forum e bra fina att ha !
Mvh
Janne
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar