Annons

Hjälp med blixtfoto!

Produkter
(logga in för att koppla)

alex_webcast.no

Aktiv medlem
Tjena.

Så här ligger det till: Jag skall om några dagar göra ett mindre modell/mode fotojobb för ett kommande magasin. Bilderna skall tas utomhus på strand, brygga osv. Vi skall använda oss av studioblixtar (som kunden kommer hyra in) och nu undrar jag. Klarar jag mig med 2 st profoto acuteB batteriaggregat på 600Ws st och 2 st acuteB heads på 600Ws/st eller blir det för lite för en helkropps bild i solen?

jag har ingen större (ingen) vana av studioblixtar så alla tips och ideer är välkommna!

Jag har tidigare försökt ta liknande bilder som vi skall ta, men då bara med en SB-800 på full effekt. bild här: http://obj.fotosidan.se/obj/photo/e7/e7e07a3735fe1c380370b22384a0a651.jpg

Hur mycker "power" får jag ut ur en SB-800 på full effekt om man ser till Watt? så jag vet vad jag kan förvänta mig av profoto blixtarna på 600Ws...

Skulle bli mycket tacksam för all hjälp/inspel jag kan få.

Stort tack på förhand.

MVH Alex
 
Det är inte säkert att du behöver några blixtar alls! Köp ett partytält och två väggar att komplettera med. Sedan kan du fota i solskenet på stranden.
Här
får du lite handledningshjälp.
Problixtar ger inte per automatic probilder!
 
Tjena.

Så här ligger det till: Jag skall om några dagar göra ett mindre modell/mode fotojobb för ett kommande magasin. Bilderna skall tas utomhus på strand, brygga osv. Vi skall använda oss av studioblixtar (som kunden kommer hyra in) och nu undrar jag. Klarar jag mig med 2 st profoto acuteB batteriaggregat på 600Ws st och 2 st acuteB heads på 600Ws/st eller blir det för lite för en helkropps bild i solen?

jag har ingen större (ingen) vana av studioblixtar så alla tips och ideer är välkommna!

Jag har tidigare försökt ta liknande bilder som vi skall ta, men då bara med en SB-800 på full effekt. bild här: http://obj.fotosidan.se/obj/photo/e7/e7e07a3735fe1c380370b22384a0a651.jpg

Hur mycker "power" får jag ut ur en SB-800 på full effekt om man ser till Watt? så jag vet vad jag kan förvänta mig av profoto blixtarna på 600Ws...

Skulle bli mycket tacksam för all hjälp/inspel jag kan få.

Stort tack på förhand.

MVH Alex

Gå in och kolla lite på JoeMcNally's arbeten. Han använder endast SB80/SB900.
 
Tjena.
jag har ingen större (ingen) vana av studioblixtar så alla tips och ideer är välkommna!

Hur mycker "power" får jag ut ur en SB-800 på full effekt om man ser till Watt? så jag vet vad jag kan förvänta mig av profoto blixtarna på 600Ws...

MVH Alex

Jag gissar att du är polare med kunden och gör det som en väntjänst eller åtminstånde att du varit väldigt ärligt om din erfarenhetsnivå. Att experimentera med helt ny utrustning i skarpt läge är något jag aldrig skulle utmana mitt rykte med, men det är en annan diskusion...

Jag tror att du kan komma rätt så långt med bara en stor vit skiva av valfritt material som reflektor. Jag är inte helt säker, men jag tror att du får ut runt 60-80 ws på en fulladdad SB-800 och funkar ju uppenbarligen mot blå himmel. Två st 600Ws profoto blixtar kan lätt lysa upp tillräckligt även med solen rakt bakom.

Att låsa in sig i ett partytält tror jag bara är begränsande och krångligt, bilderna i länken var inte särkskilt snygga eller kreativa heller.


Lycka till
//Mårten
 
Jag gissar att du är polare med kunden och gör det som en väntjänst eller åtminstånde att du varit väldigt ärligt om din erfarenhetsnivå. Att experimentera med helt ny utrustning i skarpt läge är något jag aldrig skulle utmana mitt rykte med, men det är en annan diskusion...

Jag tror att du kan komma rätt så långt med bara en stor vit skiva av valfritt material som reflektor. Jag är inte helt säker, men jag tror att du får ut runt 60-80 ws på en fulladdad SB-800 och funkar ju uppenbarligen mot blå himmel. Två st 600Ws profoto blixtar kan lätt lysa upp tillräckligt även med solen rakt bakom.

Att låsa in sig i ett partytält tror jag bara är begränsande och krångligt, bilderna i länken var inte särkskilt snygga eller kreativa heller.


Lycka till
//Mårten

Stämmer bra! Det är ett jobb för en kompis. Skulle ALDRIG göra detta om det var en vanlig kund. Tack för upplysningarna kring watt, blev lite enklare att tänka nu...

Varken tema eller "look" på bilderna är bestämt. Men min kompis vill att vi skall plåta mot solen och med blixt så därför blir det med blixt :)

(Va gäller bilden i länken så var det mer ett blixt test än något annat)

Tack

Alex
 
Jo jag vet det men för att lysa upp en helkropp rakt mot solen så använder han ofta 6-10st känns som om det blir mer krångligt än lättarbetat (i alla fall för mig)

tänk på att du ska ha paraplyer helst stora och att dom förutom att fungera som reflektorer också är fantastiska vindfång, kort sagt dom välter jväligt lätt. tips om du ska vara på en sandstrand är att ta med ett gäng plastkassar som du fyller med sand och hänger i stativen.

Personligen tycker jag att en bra stor reflexskärm och en vaken assistent är mer lätt och snabbjobbat, (det är lite pyssel att flytta runt blixt på stativ med sandpåse och aggregat)
Lycka till

Nikolaj
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.