Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med blixten!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

flavour

Medlem
Hej! nu är det så här att jag ska fota en skidtävling imorn.. har aldrig tidigare gjort det i kvällsljus, och jag har inte hunnit öva så mycket med blixt...
Blixten som jag har är en speedlight sb-27 till min nikon d70... vad jag har förstått ska uppladdningsbilden vara 5 sekunder på den här kameran... men när jag har tagit en bild med den så tar det minst 40 sekunder innan den är redo för en ny bild... vet att det här låter väldigt amatör mässigt.. och det är det också=)... skulle va jätte glad om nån kunde ge mig en lätt beskriving hur man använder den här blixten på den här kameran..
tack på förhand..
 
Jag har ingen direkt erfarenhet av just dina omständigheter, men vad har du för batterier?
Har du möjlighet att testa med extern strömkälla för att se om det är skillnad?
Kan du köra blixten manuellt och kolla vilka uppladdningstider som gäller då?
Kan nån bättre insatt svara utan att fråga så ignorera bara det här inlägget:)
 
Använd nya eller nyladdade batterier.

Jag tror Dina batterier är slut.

Tiden för uppladdning beror också på hur kraftig senaste blixten var. Svag blixt ger kort uppladdningstid.

Enligt Nikon är uppladdningstiden 5 sek som jag tolkar som maximal tid, med nya batterier.

Hoppas det hjälpte


/Jörgen
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.