Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med blixten kan jag "modda den"?

Produkter
(logga in för att koppla)

snowbear

Aktiv medlem
Hej jag har en analog blixt Soligor MZ-30AT, problemet jag har ät att den inte går att ställa helt manuellt täcker man ljussensorn med handen lite så drar den på som fan i styrka och detta är grymt irriterande då bilderna blir helt överexponerade och är det mörkt ute eller i rummet så vill den också ta i ordentligt kan man modda en gamal blixt ta bort sensor där helt och hållet?
i så fall skulle jag gärna ha lite tipps på hur ska man bara kortsluta bort den kretsen eller ta bort själva sensorn ?

andra tipps eller idéer ?

Du kan sannolikt ersätta sensorn med en potentiometer, så får du en (grov) inställningsmöjlighet, annars byter du sensorn mot ett motstånd (ta 10 KOhm till att börja med).

Men kladda inte med det. Tejpa över sensorn, så du får full kraft, och använd ett litet "blädderblock" med gråfilter framför blixtfönstret (ett steg per "blädder") så får du inställningsmöjlighet.

Billiga ställbara blixtar med inbyggd sensor köper man från Kina (på Ebay) för 250-300 kronor, så mecka inte för mycket.

det jag gör nu är att ha en pappers bit tejpad över blixten i en lite båge, eller har en bouncer men pappret dämpar mera.

ska kolla upp potentiometer har en hel drös liggande nånstans i förådet men mins inte vilket motstånd dom var på.
menar du att runt 10kohm är det ljussensorn "mäter" när den känner att det är ljust och den ger en svag blixt..

tur man är elektriker, jag ska testa göra nått åt denna blixt skiter det sig köper jag en SB-xxx är grymt less att jag inte har kontroll över blixten.

tack

Du kan sannolikt ersätta sensorn med en potentiometer, så får du en (grov) inställningsmöjlighet, annars byter du sensorn mot ett motstånd (ta 10 KOhm till att börja med).

Men kladda inte med det. Tejpa över sensorn, så du får full kraft, och använd ett litet "blädderblock" med gråfilter framför blixtfönstret (ett steg per "blädder") så får du inställningsmöjlighet.

Billiga ställbara blixtar med inbyggd sensor köper man från Kina (på Ebay) för 250-300 kronor, så mecka inte för mycket.

Ville bara säga att jag tog en 470k potentiometer och satte dit istället för ljus sensorn trixade lite och och satte dit den i hålet för ljus sensorn som jag borrade upp hade till och med kontramutter liggande till potentiometern så det blev riktigt bra och det funkar klockrent kan ställa blixten helt fritt nu !.

/simon

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto