Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med att skriva avtal med en organisation

Produkter
(logga in för att koppla)

nikitin

Aktiv medlem
Vid en resa till Auschwitz blev jag tillfrågan av organisationen som jag reste med om dom skulle kunna få använda mina bilder i bildspel om förintelsen. Då jag tycker att detta är en viktigt sak vill stödja dem genom att dom skall kunna använda mina bilder i bildspelen utan kostnad. Men samtidigt vill jag inte att dom i sin tur skall sprida mina bilder till andra, eller tjäna pengar på dem.

Hur skall ett sådant avtal kunna se ut?

Hälsningar,
Niklas

Fördelen med att skriva avtal är att man kan nästan skita i lagar och förordningar och avtala det man vill.
Så skriv bara att de får bruka dina bilder till bildspel men inget annat utan ditt skriftliga godkännande.

Jag skulle specificera, i avtalet, vilka bilder det gäller, gärna med tumnaglar av dem på samma papper som resten av avtalet. Och jag skulle se till att det framgick hur lång tid avtalet gäller (i just detta fall kanske för all framtid är det enklaste, men inte det enda tänkbara). Sist skulle jag vilja ha med en klausul om att all annan användning än det som avtalet gäller är förbjuden för organisationen (om ni inte skriver separat avtal om det) men att du har kvar fulla rättigheter till bilderna: du får sälja dem till andra obehindrat.

Tack för svaren!

Någon som har ett förslag på dokument som jag skulle kunna använda som utkast?

Hälsningar,
Niklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar