Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med att kalibera en "NEC MultiSync LCD2690WUXi2"

Produkter
(logga in för att koppla)

Hysterez

Medlem
Hej alla glada fotografer!

Har under en längre tid varit på jakt efter en skärm som funkar bra till att redigera bilder på samt annat grafiskt arbete.

Budget runt 10 - 11k, vill minst ha en 24".... har hittat en mycket intressant skärm från NEC, MultiSync LCD2690WUXi2 (26")som jag med största sannolikhet kommer att beställa i nästa vecka.

Nu till min fråga; Hur kalibrerar jag denna skärm på bästa sätt? Ska jag skaffa ngn hårdvara, typ sensor att fästa på skärmen för att kalibrera eller kan man köra med ngn typ av kalibrerings-skiva o ställa in färger etc?

Förklara gärna ett o annat för mig :)

MVH
Micke
 
Kollade runt lite på nätet men hittar inget angående kalibrering av den skärmen, verkar inte som den stödjer kalibrering i hårdvaran, som t.ex. eizo coloredge gör. Du kan alltid "profilera" (genom grafikkortet) den med t.ex. kolorimetrar från datacolor, t.ex. spyder2 eller spyder 3. Den verkar erbjuda rätt mycket inställningar i menyn så där kan man nog pilla lite manuellt, men enklare är nog om du kollar på spyder eller ännu bättre, om du har råd, i1 display från x-rite. Båda dessa är en kolorimeter som du sätter på skärmen och låter dem läsa av lite värden och sedan ställa kompensation för färger så de visas rätt på din skärm.
 
Skärmen är exakt samma som Spectraview (som går att hårdvarukalibrera), men i standard-utförandet så är den låst. Jag tycker absolut att du ska investera i en spyder 3 eller liknande. Jag rekommenderar dig att läsa Stefan Ohlssons fantastiska artiklar i ämnet, som du hittar här på FS. Jag tycker nog det räcker till en början att du bara profilerar skärmen. Eftersom du verkar vara ganska ny på detta. 2690-skärmen går att låsa upp via servicemenyn och då får man tillgång till hårdvarukalibrering, precis som hos Spectraview-modellen.
 
Tack så mycket för Era svar! Jag tycker att denna skärmen känns som ett bra val, fina prestanda och en stor arbetsyta.

Känns som om det är på tiden att jag skaffar en ny skärm. För ett litet tag sedan köpte jag ny kamera (Nikon D700), och då vill man ju inte sitta vid ngn skräpskärm o redigera :)

Var nere på fotomässan i GBG sist (kommer inte ihåg datum...), pratade då med NEC som lovordade Spectraview-serien, enda skillnanden mot Multisync är ju att Spectraview mäts upp innan leverans, en stämpel / klisterlapp garanterar skärmens "jämnhet".

Så, att kirra en Multisync och kalibrera denna känns som en bra idé, det skiljer ju endå en hel del i pris mellan Multi o Spectra.

En kompis har kalibreringsverktyget Eye One, detta i kombination med programvaran Spectraview II säger många är en bra kombo! Frågan e dock hur svårt det är att kalibrera en skärm, är det många parametrar att hålla reda på?

MVH
Micke
 
Multisync går inte att kalibrera om du inte tricksar i mjukvaran och NEC's kalibreringsmjukvara medföljer inte.
 
Tjenare!

Som jag fattar det så går det att hårdvarukalibrera skärmen med NEC's programvara Spectraview II + "rätt sensor". Föregångaren till denna skärm tror jag att man var tvungen att gå in i nån form av servicemeny och ställa om den till spectraview för att hårdvarukalibrera. Den nya verkar gå att kalibrera direkt med sensor och programvara.

Rent praktiskt, gör det ngn större skillnad om man hårdvarukalibrerar skärmen eller "kalibrerar bildskärmskortet"?

Skärmen har ju en sk. LUT tabell där det skrivs in data efter kalibrering istället för att en profil skapas i datorn för att justera signalen från grafikkortet.
 
Tjenare!

Som jag fattar det så går det att hårdvarukalibrera skärmen med NEC's programvara Spectraview II + "rätt sensor". Föregångaren till denna skärm tror jag att man var tvungen att gå in i nån form av servicemeny och ställa om den till spectraview för att hårdvarukalibrera. Den nya verkar gå att kalibrera direkt med sensor och programvara.

Rent praktiskt, gör det ngn större skillnad om man hårdvarukalibrerar skärmen eller "kalibrerar bildskärmskortet"?

Skärmen har ju en sk. LUT tabell där det skrivs in data efter kalibrering istället för att en profil skapas i datorn för att justera signalen från grafikkortet.
Låter underligt att dom numera skulle låta MultiSync få hårdvarukalibrering "gratis". Programvaran medföljer iaf inte (enligt Nec.se) så tvivlar på att kalibreringsfunktionen gör det.
En annan skillnad är polarisationsfiltret som är väldigt bra på SpectraViewn men inte alls nämns för MultiSync.

Praktiskt är det ganska stor skillnad på de två olika tillvägagångssätten.
 
Hej!

Googlade och hittade denna info om skärmen; http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1235365200

Där står det bland annat om Multisync'en; "Support for internal programmable 12-bit lookup tables (LUTs) for calibration".

Sen är det säkerligen så att Spectraview är stråt vassare, men även dyrare.

//Micke
Denna raden var mer intressant :)
Compatibility with the NEC SpectraViewII Color Calibration Solution.

Väldigt bra köp då (förutsatt att dom inte menar något underligt).
 
Denna raden var mer intressant :)
Compatibility with the NEC SpectraViewII Color Calibration Solution.

Väldigt bra köp då (förutsatt att dom inte menar något underligt).

Men det är den programvara som NEC använder i USA. Här i Europa använder de Basiccolor Display istället. Visserligen byter de namn på den till SpectraView, men det är den enda ändringen. Och det är ju inte så dumt, med tanke på att Basiccolor är ett riktigt bra program för skärmkalibrering.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.