ANNONS
Annons

Hjälp med att hitta rätt kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

melindaa

Medlem
Hej,

Jag har länge velat haft en systemkamera men det har aldrig riktigt blivit av, men nu är det dags.
Jag har kollat på Nikon D5100 och D5200 men jag vet inte riktigt vilken jag ska välja sedan har jag även hittat en D90 på blocket.

D5100 + 18-55 VR + Kameraväska + Fjärrutlösare = 4190 kr
D5200 + obkektiv + Wifi-adapter = 4990 Kr (det står inte vilket objektiv som ingår)

Det som kommer med om jag köper D90 är:
Nikon D90
Nikon Nikkor AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR
close-up filter 58mm
Bouncer till den inbyggda blixten
Stadigt stativ velbon DF 60
Trådlös fjärrutlösare
Minneskort på 16 gb
LCD-skydd till kameran
Laddare till batteriet, lock till objektivet och all skyddsutrustning kommer självklart med!

Eller skulle ni föredra en annan kamera?
 
Eftersom jag själv har en D5100 och är mycket nöjd så kan jag rekommendera denna. D5200 är ännu bättre men se till att det är ett VR objektiv sm följer med till priset (bildstabilisering) D5100 är en rolig kamera som kan göra det mesta inklusive filma i HD. Sen är det alltid så att ju dyrare desto bättre och 4000-5000 kr är ganska billiga systemkameror.
 
Nikon Nikkor AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR
close-up filter 58mm

Märklig kombination. Ett 58mm filter passar inte på 18-105:an eftersom den har 67mm filtergänga.

Jag skulle inte köpa någon D90 om jag inte hade äldre optik sedan tidigare. En ny D5200 är antagligen ett bättre köp.
 
Förslag:

Nikon d3200 (bra isoprestanda och många pixlar)
Tamron AF SP 17-50/2.8 (välj den utan vibrationsreducering = kostar mindre (strax under 3000kr) och har bättre bildvalité än den som har vibr.red.).
Lightroom 5 (för att kunna bearbeta RAW filerna och för att korrigera ev distorsion som ges vid de kortare brännvidderna)

Dvs hoppa över kitobjektivet eftersom den ger dålig ljusstyrka..

Med ljusstyrka menas att den maximala bländaröppningen som objektivet ger inte är speciellt stor (i fallet med kitobjektiv blir det omkring f/4.5 till f/5.6. Tamron objektivet ger f/2.8, vilket innebär en större maximal bländarstorlek). Stort ljusinsläpp genom objektivet möjliggör kortare slutartider, ofta utan att behöva skruva upp kamerans känslighet (iso) så himla mkt. Man vill ju undvika alltför höga iso värden eftersom höga ison ger brusiga bilder.
 
Om man inte har speciella krav på proffsoptik eller sportfoto så fungerar alla system bra - både klassiska spegelreflex eller spegellösa. Även dagens kitzoomar håller idag hyffsad optisk kvalitet - men vill man ha ljusstyrka eller tunnt skärpedjup då behövs annat än kitobjektiven. Vet man att man kommer efterbehandla bilderna och ljusa upp skuggpartierna då har Sonys sensorer, som sitter i Pentax, Sony, Nikon och sannolikt även den senaste generationen av kameror från Panasonic och Olympus, en fördel då de har bättre täckning i skuggorna och mindre brus i skuggorna på låga ISO (i regel foto i bra ljus alltså). Skall man fota sport eller fågel på lägre budget då har nog Canon överlag bäst pris/ prestanda, om man generaliserar.

För allmänt foto bör du även titta på Pentax K50 i kit med 18-55 och 55-200 för under 6000:-. En lika bra optisk sökare hos Canon och Nikon kostar betydligt mer.

Sedan kan du titta på Sony A65+18-55, den har en elektronisk sökare med bra upplösning och större sökarbild än någon konkurrent med annat än småbilds/FF sensor (d v s kameror för 14.000:- och uppåt).

I lite mindre storleksklass finns Panasonic G6 med 14-42 för 5000:- men denna är sk spegellös och lämpar sig inte att fota rörliga för spegellös.
 
Tamron AF SP 17-50/2.8 (välj den utan vibrationsreducering = kostar mindre (strax under 3000kr) och har bättre bildvalité än den som har vibr.red.

Jag skulle inte välja ett objektiv utan bildstabilisering bara för att det har bländare 2,8. Hellre då ett kitt-objektiv med bildstabilisering. Ett Sigma 17-70 f/2,8-4 DC OS HSM kostar också runt 3000 kr.
 
Jag skulle inte välja ett objektiv utan bildstabilisering bara för att det har bländare 2,8. Hellre då ett kitt-objektiv med bildstabilisering. Ett Sigma 17-70 f/2,8-4 DC OS HSM kostar också runt 3000 kr.
Vid inomhusfoto vill man ju ofta ha lite kortare slutartid då personer fototograferas, eftersom de sällan är helt still. Slutartiden 1/80s brukar då funka ganska bra. Eftersom 1/80s ger tillräckligt kort slutartid (enligt grundregeln för slutartid kontra brännvidd (se längst ner)) för 50mm med dx crop sensor tycker jag det är viktigare att välja objektivet efter ljusstyrkan. Men givetvis är det trevligt att ha vibrationsreducering för att kunna handhålla ännu längre tider än 1/80s vid 50mm, fast att använda längre slutertider än så ger istället ökad risk för rörelseoskärpa... Själv tycker jag vibrationsredurering är av större betydelse då det handlar om objektiv med längre brännvidder...

Grundregel för slutartid med Nikon Dx sensor:

Objektiv med brännvidd 50mm >>> slutartid man minst bör hålla är 1/(50*1.5)=1/75 s dvs 1/80 s

Brännvidden 17mm >>> 1/(17*1.5)=1/25.5 s
 
En snabb jämförelse mellan f/2.8 och f/5.6:

Skillnaden i bländaröppning mellan f/2.8 och f/5.6 är två steg. T ex ges korrekt exponering med f/2.8, 1/80s och iso 1600. Men om man under samma förhållande har ett objektiv med maxbländaren f/5.6 måste iso höjas till 6400 för en liknande exponering (om man vill ha liknande slutartid 1/80s).
 
Skillnaden i bländaröppning mellan f/2.8 och f/5.6 är två steg. T ex ges korrekt exponering med f/2.8, 1/80s och iso 1600.

Å andra sidan gör bildstabilisering att man kan använda fyra steg längre slutartid så länge motivet är hyfsat stilla. Jag har aldrig haft problem med slutartider på 2/f med någon av mina FX-kameror med stabiliserade objektiv utom en gång. Då åkte jag RIB-båt.
 
Bildstabilisering är ofta överskattat bland dem som skall köpa kamera för första gången. Många tycks tro att vibrationsreducering på ett magiskt sätt är lösningen för sämre ljusförhållanden. När de sedan försöker sig på inomhusbilder (utan blixt) med kitobjektivet beklagar de sig att bilderna på barnen inte blir skarpa... Så, viss förståelse för hur slutartiden påverkar är ju bra, samt vetskapen om att vibrationsreducering endast påverkar hur länge man kan handhålla innan skakoskärpa från händerna gör sig påmind. Längre slutartider som vibrationsreduceringen ger hjälper ej ett "smack" för att stoppa rörelse (då slutartiden är lång i förhållande till rörelsen hos motivet).

Fler nybörjare borde istället vara besatta ljusstyrka;) Men detta blir sällan fallet då det är enkelt att undvika sådana produkter då deras pris ofta är mycket högre än t ex kitobjektivet. :)
 
Orsaken till att barn och hundar inte blir skarpa är, enligt min erfarenhet, oftast att fokus inte hamnar rätt, inte för lång slutartid.
 
Jag har även kollat på conon 600D och när jag kollar på ett klipp på youtube ser det ut som att canon tar bättre bilder, jag vill kunna ta bilder i sämre ljus också, så vad tycker ni? Jag kommer köpa nytt objektiv och så med tiden, vet verkligen inte vilken jag ska välja...

När jag har varit inne på siba och prata med dom har dom sagt att nikon är bättre då den hade bildstabilisering vilken inte 600d hade, dom ligger på samma pris så jag skulle vilja ha den bästa av dessa två, filming spelar inte jättestor roll heller!
 
Jag har även kollat på conon 600D och när jag kollar på ett klipp på youtube ser det ut som att canon tar bättre bilder, jag vill kunna ta bilder i sämre ljus också, så vad tycker ni? Jag kommer köpa nytt objektiv och så med tiden, vet verkligen inte vilken jag ska välja...

När jag har varit inne på siba och prata med dom har dom sagt att nikon är bättre då den hade bildstabilisering vilken inte 600d hade, dom ligger på samma pris så jag skulle vilja ha den bästa av dessa två, filming spelar inte jättestor roll heller!
Varken Nikon eller Canon har stabilisering i HUSET.
Det sitter i objektivet du använder.

Att en kamera tar bättre bilder än den andra beror på fotografen. Kamerorna är väldigt likvärdiga, men det skiljer i märkenas utbud om man ser till hela systemet.
 
Varken Nikon eller Canon har stabilisering i HUSET.
Det sitter i objektivet du använder.

Att en kamera tar bättre bilder än den andra beror på fotografen. Kamerorna är väldigt likvärdiga, men det skiljer i märkenas utbud om man ser till hela systemet.

http://www.siba.se/product/14349880...ystemkamera-stativ-fjarrutlosare-?ref=section

http://www.siba.se/product/8169942/...kamera-kameravaska-fjarrutlosare-?ref=section

Här är dom jag kollat på
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar