Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med att belysa bakgrund!

Produkter
(logga in för att koppla)

coleman45

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag behöver alltså lite tips på hur jag skall gå tillväga för att belysa min vita tygbakgrund ( kommer nog införskaffa något annat då tyget skrynklar för mycket).

Den uppsättning jag idag har består utav 3 st Elinchrom D-lite 2 blixtar, använder 2 softboxar och en beautydish. Fotar med en Canon 5D och en Canon 7D.
Jag har även en Nissin Di622 kamerablixt som jag tänkte att jag kunde använda för att belysa min bakgrund så att den verkligen blev vit. Men så lätt var det inte då TTL funktionen inte är särskilt pålitlig i Nissinblixten, vilket tyldligen är allmänt känt, något jag inte kollade upp då jag köpte blixten dumt nog...
Köpte till en Hama blixtutlösare som jag trodde skulle funka så att Nissinblixten triggade på mina elinchromblixtar, men utan något bra reslutat.
Hade även en tanke om att jag skulle kunna använda Nissinblixten för utomhusfotografering på ett separat stativ med sofbox, men det sprack ju det med.

Så frågan är vad bör jag nu göra för att slå två flugor i en smäll, alltså kunna ha en blixt som jag i studion kan använda för att belysa bakgrunder med, men även kunna ha med mig när jag fotar utomhus?
Har kikat på speedlite 430 ex II, men klurar än mer på om det blir bättre med ett Quantuum Studioblixt R+300, inkl batteripack, finns på cyberphoto till ett bra pris.

Ja hoppas att jag varit någorlunda tydlig med mitt lilla problem.
Tacksam för all hjälp!

/ Alex
 
Det går att fräta ut bakgrunden med en så enkel blixt som ex 430EX och ännu enklare med Nissin Di622.
Men du får fräta ut den!
Nissin Di622 funkar inte med TTL vid trådlös triggning. Det gör nästan inga såna blixtar. Dessutom så funkar radiotrigger inte på Di622 eller Di466 eftersom den är designad annorlunda. Di866 är numera standardtriggning.

Men de utlöser sig vid blixttriggning och då är det som i normal fotostudiostandard att man ska köra på manuella inställningar.

Jag har kört med en extern blixt (Den svaga Di466 med LEDtal 33) på golvet riktad mot bakgrunden och frätt ut den på det viset. Rått men effektivt.

/Stefan
 
Tänk på att om du använder en liten hot shoe blixt i studion kommer denne ganska snabbt att tappa batterikraft, speciellt när du smäller på hårt (eftersom du vill fräta ut hela bakgrunden). Har du mängder med batterier är det väl inget problem, förutsatt att du har tid att gå och byta stup i kvarten. Jag hade föreslagit en studioblixt med batteriaggregat, vilken kan jag dock inte säga utan det lämnar jag till någon annan! :)

MVH
André
 
enklast är väl att fräta ut närmast modellen och ordna resten i Ps, ffa. med en tygbakgrund som inte är alltid så lätt att få hel utfrätt pga rynkor osv.
 
Det går att fräta ut bakgrunden med en så enkel blixt som ex 430EX och ännu enklare med Nissin Di622.
Men du får fräta ut den!
Nissin Di622 funkar inte med TTL vid trådlös triggning. Det gör nästan inga såna blixtar. Dessutom så funkar radiotrigger inte på Di622 eller Di466 eftersom den är designad annorlunda. Di866 är numera standardtriggning.

Men de utlöser sig vid blixttriggning och då är det som i normal fotostudiostandard att man ska köra på manuella inställningar.

Jag har kört med en extern blixt (Den svaga Di466 med LEDtal 33) på golvet riktad mot bakgrunden och frätt ut den på det viset. Rått men effektivt.

/Stefan


Hej!

Det är ju just det att blixten inte triggar och då har jag prövat de få inställningar som finns på denna blixt.
Det kanske är så pass att det är en blixt med batteripack som är den smidigaste lösningen då?
Visst tyget går ju att spänna i och för sig, sedan vill jag pilla så lite som möjligt med bakgrunden i Photoshop.
Jag har inte jobbat så länge med studiofoto så en smula grön skall jag ju erkänna att jag är, men hur funkar det i låt säga proffssammanhang?

/ Alex
 
denna bild har jag frätt ut i princip helt enbart med en SB-800 på full gas, men vilken som helst går nog bra, det är ett tygbakstycke med blixten på golvet bakom modellen.
lite grann måste den justeras i övre högra hörnet som du ser för att få den helt slätt vit.
det är naturligtvis enklare med slät bakgrund typ papper eller vinyl.
 

Bilagor

  • 003.jpg
    003.jpg
    15.4 KB · Visningar: 496
Hmm intressant, snyggt och jämt ljussatt måste jag säga! mitt problem är ju just att blixten inte även då den är i manuellt läge slår av och då med nya batterier. Frustrerande!

/ Alex
 
Det löste sig idag då jag införskaffade Hähnel Kombi TF fjärrkontroll/radiosändare, så jag tror det löst alla mina problem. Kan varmt rekommenderas!
Tack för alla tips och svar!


Mvh/ Alex
 
En fråga till anders om bakgrunden, då jag provad häromdagen att belysa med min sb600.

Hur långt har du mellan modell o bakgrund?

Inzoomad eller annan ljusformare på sb800??

Jag zoomade bara in o testade.(85mm)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.