** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med aspect ratio

Produkter
(logga in för att koppla)

Lrac

Medlem
Hej!

För första gången i min fotohistoria tänkte jag ge mig på att skapa en kokbok. När jag nu tittat runt på en del bok/utskriftstjänster så har jag bestämt mig för att använda blurb. Jag vill använda landscape 10x8 inch (25x20cm).

Det jag stött på patrull över är hur jag får aspect ration att passa till formatet. Tanken är att bilderna ska fylla hela bilden och inte lämna något vitt utrymme/border/ram på sidan.

Finns det något vettigt/enkelt sätt att fota direkt i formatet utan att behöva cropa i efterhand? Då jag vill göra kompositionen direkt i kameran för att få det exakt som jag vill så hade jag helst sluppit höfta till ungefär hur mycket jag behöver cropa i efterhand.

Har försökt med tethered shooting med eos utility i ett försök men de aspect ratios jag kan välja där matchar inte blurbs mallar.

För övrigt så har jag en canon 5d mk3

Tips på hur jag ska tänka eller om det finns andra lösningar?

Tack för svar

Senast ändrad:
En bok där alla sidorna har bilder med utfallande tryck ser rätt enahanda och konstig ut. Men du menar kanske bara de sidor som du har en bild på överhuvudtaget? Samtidigt finns det sidor med bara text på? Då kan det fungera.

För övrigt så lär det bli mindre jobb att fotografera med lite marginal och beskära rätt sen. Det är två steg, men att först fotografera så precist som möjligt och sedan beskära ändå (du kan ju inte ta bilder med förhållandet som ska användas direkt i kameran, hur du än gör), det blir bara jobbigare.

Det finns tyvärr inte så många digital kameror som erbjuder bildförhållandet 5:4, men Nikons topp DSLR kameror har den möjligheten. Fujis nya digital mellanformatare har också en mängd bildförhållande man kan välja emellan, bland annat 5:4. (Skulle önska att alla spegellösa digitalkameror var likadana.)

En annan lösning skulle vara att skaffa en mattskiva med markeringar för 5:4 crop, men vad jag vet går inte att byta mattskiva i 5D3.

Det jag stött på patrull över är hur jag får aspect ration att passa till formatet. Tanken är att bilderna ska fylla hela bilden och inte lämna något vitt utrymme/border/ram på sidan.

Finns det något vettigt/enkelt sätt att fota direkt i formatet utan att behöva cropa i efterhand? Då jag vill göra kompositionen direkt i kameran för att få det exakt som jag vill så hade jag helst sluppit höfta till ungefär hur mycket jag behöver cropa i efterhand.

Om bilderna ska täcka hela sidan behöver du även skapa lite luft i kompositionen så att du kan lägga in bilderna som utfallande i fotoboken.

Tack för svaren.

Tanken är att ha en helsida med foto och en sida med text som ett uppslag. Alltså ganska standard kokboks layout. Men ser också hur det skulle förenkla med en ram/border runt bilderna också för kompositionen och formatet. Får tänka över det

Är ju svårt att veta vart marginalerna går när man komponerar ihop bilden i kameran. Men träning ger väl färdighet så får väl testa mig fram och se.

Behöver inte höfta

Hej!

För första gången i min fotohistoria tänkte jag ge mig på att skapa en kokbok. När jag nu tittat runt på en del bok/utskriftstjänster så har jag bestämt mig för att använda blurb. Jag vill använda landscape 10x8 inch (25x20cm).

Har försökt med tethered shooting med eos utility i ett försök men de aspect ratios jag kan välja där matchar inte blurbs mallar.

För övrigt så har jag en canon 5d mk3

Tips på hur jag ska tänka eller om det finns andra lösningar?

Tack för svar

Du behöver inte höfta. I de flesta bildbehandlingsprogram kan du skriva in storlek eller proportioner i beskärningsverktyg innan du beskär. Sedan är det bara att beskära så behålls rätt proportioner och du ser ju exakt hur bilden blir innan du klickar på beskär. Förstår inte riktigt vad du menar med höfta.

För att underlätta att uppskatta formatförhållander 5:4 är kanske att klippa till en kartong eller dylikt med just detta förhållande. Titta sedan i sökaren och se när höjden fyller hela bildutsnittet. Därefter kan du se hur mycket som faller bort på sidorna.

Kan du lägga in ett rutnät i sökaren så kan du kanske med hjälp av detta avgöra hur formatet 5:4 ter sig.

För att underlätta att uppskatta formatförhållander 5:4 är kanske att klippa till en kartong eller dylikt med just detta förhållande. Titta sedan i sökaren och se när höjden fyller hela bildutsnittet. Därefter kan du se hur mycket som faller bort på sidorna.

Kan du lägga in ett rutnät i sökaren så kan du kanske med hjälp av detta avgöra hur formatet 5:4 ter sig.

Hej !

I 7D2 fins under meny "Kamera till höger" ett inställning för beskärningsinfo,
där man kan välja bland en massa förhållanden, bland annat 4-5 .
Efter det visas i Liveview och bildvisningen en markering av valt förhålland, hurvida detta
följer med till nästa steg vet jag inte, en gissning att samma möjlighet finns
hos 5D3 ligger rätt nära.

-----------

Jag kan tänka mej att Canonns program hanterar detta, har inte provat.

Mat är väl så att man har allt klart, dukning, ljussättning, vitbalans ( givetvis gråkort )
mm testat innan skarp tagning, så då kan man ha kameran igång, kopplat till dator, kontrollera och fjärrstyra via EosUtill där man kan se bilden i stort format innan exponeringen, även här borde valt beskäring visas.

------------

Sen tror jag att när man väl sitter och ska göra ett uppslag så vill man
ändra det ena och det andra ( var ska texten vara ) så mycket luft
runt är bra.

//MW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar