ANNONS
Annons

Hjälp, Kameran kräver formatering av minneskort, trasigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Libo

Medlem
Har en nyköpt kamera (pentax k30, SD minneskort) tagit endel bilder varpå kameran helt plöstligt säger att bilder går ej att spara. Minneskortet är ej formaterat. Den gången formaterade jag minneskortet, dvs tömde och förlorade bilderna. Allt har fungerat jättebra i flera månader med en massa fotografering och överföring till dator. Nu, igen, helt plötsligt vid en bildtagning säger kameran samma sak dvs. bilder går ej att spara. Datorn säger samma sak: enheten behöver formateras innan den kan användas.

Har jag missat nått. Krävs någon form av "använd första gången-formatering".

Surt om kortet är trasigt:(

Hjälp, någon vad tror ni

Du har väl formaterat kortet flera gånger under de senaste månaderna? I annat fall skulle jag nog i första hand misstänka att filsystemet på kortet är 'trasigt' och får kameran att klaga.
Ergo gör som kameran föreslår - formatera.

Jag kanske har formaterat 2 gånger. Bara haft kameran i 3-4 månader. Det konstiga är ju att kameran säger just efter en biltagning att bilden ej går att spara och sen verkar det vara helt låst. Måste formatera innan jag kan göra något annat.

Det är ju extremt opåligtligt att ha ett sådant minneskort i alla fall. Låter som jag måste reklamera.

Bara några tankar; Formatering 2 gånger på 3 månader? Spontant låter det lite. Jag brukar formatera efter varje överföring till datorn då backupen är gjord. Bara radera bilderna tror jag inte räcker.

/Roger

Du skriver att du fotat en massa men bara formaterat minneskortet 2 ggr under denna period, jag tror det är det som är ditt problem, om du börjar formatera varje gång efter att du fört över bilderna till din dator så är jag rätt säker på att ditt problem upphör.

Edit. "2.a på pucken..." =)

Raderar man bara bilderna finns en massa skräp kvar på kortet som tar plats och mellan skräpet kanske inte platsen räcker för nya kort. Man märker faktiskt att om man tankat över kort och sedan raderat är kvarvarande kapacitet mindre än från början. Till slut kvarstår ingen plats: man bör formatera varje gång man tankat till datorn, inte bara radera.

Släng kortet och köp nytt, har du bilder på så testa lite olika kortläsare och se om någon funkar så du kan spara bilderna. Testa även något "räddningsprogram" , då kanske du kan få tillbaka de förlorade bilderna också om utrymmet inte skrivits över. Strulande kort är ett skit och det är lika bra att göra sig av med dem fortare än kvickt. Minneskort är billiga just nu dessutom!

Lycka till!

Mvh Hasse

Släng kortet! (när du räddat bilderna) Kan kameran inte skriva (och det inte är fullt) är något fel, formatering rensar filsystemet men "lagar" knappast kortet i sig.

Nej, om kortet är "fullt" så att kameran inte kan skriva, så är det troligen en papperskorg på kortet, där alla raderade filer ligger. MacIntosh och Linux gör såna när man raderar, och formatering tar bort den.

När man raderar filer ligger de alltså kvar. Man måste välja att ta bort filerna permanent för att de ska försvinna från kortet. När papperskorgen innehåller massor av filer så säger kameran att kortet är fullt, eftersom kamerans operativsystem inte klarar att ta bort filerna annat än med formatering.

Mac och Linux lägger alltså raderade filer i papperskorgen, och en papperskorg på varje enhet som ansluts, så att raderade filer alltid ligger kvar på samma medium. Formatera kortet, så kommer utrymmet tillbaka, och gör till rutin att alltid formatera kortet i kameran efter att det har tömts och backupp är tagen. Det är en god vana att alltid formatera kortet, eftersom man slipper att det fragmenteras, vilket kan göra att det blir för långsamt för video, och kan göra det svårt att återställa filer om det skulle bli något fel i filsystemet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar