Annons

Hjälp!? Justera autofokus på 1Ds Mk Ii?

Produkter
(logga in för att koppla)

Beagle five

Aktiv medlem
Min Canon 1Ds MkII har börjat missa fokus.
Har bara ett autofokus objektiv jag använder ( fotar 95% manuell fokus ) och nu blir i stort sett ingen bild skarp längre. Behöver ha perfekt fokus på onsdag då jag har ett stort uppdrag som blir väldit mycket enklare med autofokus.
Varit runt halva stan och allt som går att göra är att skicka huset till göteborg och det tar 3-4 veckor.
Finns det verkligen inte någon i sveriges huvudstad som har kunskapen/utrustningen att justera denna kameras autofokus?!

Vore oerhört tacksam för hjälp!

Mvh

Du har väl 3 val.
Låna ett annat hus.
Ring närmaste serviceställe. Förklara situationen o att du sätter dig i bilen och åker dit. Som ett löfte, inte hot.
Köp ett nytt hus.

Du har väl 3 val.
Låna ett annat hus.
Ring närmaste serviceställe. Förklara situationen o att du sätter dig i bilen och åker dit. Som ett löfte, inte hot.
Köp ett nytt hus.

Närmaste serviceställe skickar ändå till göteborg. Redan varit där.
Hyra och köpa nytt finns inte som alternativ då jag fotar gratis.

Måste ju finnas nåt sätt att justera fokus på?!

Närmaste serviceställe skickar ändå till göteborg. Redan varit där.
Hyra och köpa nytt finns inte som alternativ då jag fotar gratis.

Måste ju finnas nåt sätt att justera fokus på?!
Nä du måste ringa Göteborg direkt och sedan ÅKA till Göteborg.

Hyra skrev jag inte, LÅNA. Det måste väl finnas nån snäll människa i närheten...

Om det nu hade funnits något serviceställe i Sthlm (vilket det gjort fram till Visual Service kursade) så hade det ändå kostat dig en bra slant mer att lämna in "akut" för AF justering jämfört med att hyra ett hus för uppdraget. Skillnaden är iofs att du hade fått ett fixat hus efteråt. Men nu är det som det är.

Du kan hyra en 5D Mark 3 för 900 kr per dygn....eller en 7D för 650 kr om du mot förmodan nöjer dig med en mindre sensor. Om det är ett stort fotouppdrag som du säger så är det i sammanhanget ändå lite pengar (oavsett om du jobbar gratis eller ej).

Vad mystiskt att den helt plötsligt börjat att felfokusera.
Jag antar att du kan din kamera så att du inte av misstag ställt in den på AI-SERVO.
Då kan det bli fel om du tex sätter fokus och sedan komponerar om.

Vad mystiskt att den helt plötsligt börjat att felfokusera.
Jag antar att du kan din kamera så att du inte av misstag ställt in den på AI-SERVO.
Då kan det bli fel om du tex sätter fokus och sedan komponerar om.

Har aldrig riktigt brytt mig om att lära mig autofokusen till 100% då jag nästan bara fotograferar med gamla manuella objektiv, men jag vet ju hur just ai servon fungerar å så men jag ska ta och dubbelkolla och testa försäkerhets skull!

Kostnad för att justera objektivet blir ju en kostnad jag måste ta oavsett, hyra blir ju tyvärr en extrakostnad som jag inte har lyxen att unna mig.

Låna... Ja om någon vill låna mig ett fullformats canonhus under onsdagen, som klarar sätta fokus på gåendes modeller i inte bästa ljus så vore jag evigt tacksam.

Mvh

Provfotat massa nu i liknande ljus med blixt.
Är van att fota helt öppen bländare och det förvärrar ju den missade fokusen, så hittat att runt bländare 5,6 så märks det inte så mycket i varje fall.

Tack för all hjälpen jag fått!

Ha de bra!

Mvh

Kan meddela att eventet gick suveränt!
Blev efter testfotande på genrepet bländare 10 som såg till att skärpeproblemet inte syntes så mycket. Tog några bilder manuellt och dom blev ju klart bättre, men för stor risk att jag missat ett gäng bilder helt om jag fotat så hela tiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar