Annons

Hjälp grupporträtt, fotojobb, annons

Produkter
(logga in för att koppla)

Dalin14

Medlem
Hejhej!

Jag ska på måndag iväg och plåta mitt första egna jobb. Har assisterat en del, men nu e det jag som håller i trådarna istället!

Jag är sjukt taggad och det ska bli kul, men finns fortfarande lite "hal is" känsla och tankar såsom "tänk om dem inte blir nöjda"

Jag ska fotografera annonsbilder och bilder till hemsida för en privattandvård. (inte det roligaste jobbet nej,men bra betalt) och dem vill ha bilder både på "läkarteamet" och på inuti själva praktiken.
i min kameraväska ligger det för tillfället en Canon 7D, en speedlight, och ett Tamron 28-105 f/2.8.
Jag ska även låna följande från skolan:

Stativ
blixt
softbox
paraply
reflektorskärm.

Har fått bilden av att dem vill ha ganska simpla gruppbilder, och det ska väl gå o lösa med softbox och reflektorskärmen som lättar upp. Men tar gladeligen emot alla tips om hur man kan göra!
kommer inte vara i ngn studio, utan på deras arbetsplats, vad för bakrund ska jag leta efter, hur ljust ska det vara,hur ska dem stå, ja allt i princip!

Sen när det kommer till bilder på själva praktiken så har jag fått låna en Canon 10-22 f/3.5-5.6, tror ni det kommer fungera för interiörfotografierna? Och även här, vad ska man tänka på, vad ska man leta efter?

Uppdaterar med bilder efter fotograferingen!

Tack på förhand!

/Simon
 
tack för svaret och länken!

Det är i princip en sån bild jag har tänkt mig. Fast nu blev jag nästan lite småtaggad på att plocka med en blixt till för att få det bakljuset....det e ganska starkt, eller är det så att han slår det i en spegel?
hmm
 
Prova aldrig något nytt under ett fotouppdrag, iallafall inte under ditt första. Risken finns att du förstör alltihop. Rigga upp på ett sätt som du är säker på så slipper du allt krångel. Ska du experimentera så gör det efter alla foton är klara så att du har dem iallafall. Sen kan du testa nya saker om tid finns.
 
Prova aldrig något nytt under ett fotouppdrag, iallafall inte under ditt första. Risken finns att du förstör alltihop. Rigga upp på ett sätt som du är säker på så slipper du allt krångel. Ska du experimentera så gör det efter alla foton är klara så att du har dem iallafall. Sen kan du testa nya saker om tid finns.

Låter klokt...

tack!
 
Om du ska ha enfärgad bakgrund, leta åt en vägg som är större än du tror du behöver, väldigt bra för att kunna plocka ut gruppen en bit från väggen. Här hade jag en rätt smal vägg så gruppen fick jag placera ungefär en halvmeter ut bara för att få plats med alla. Belysningen består av två 400w blixtar på full effekt som reflekteras i paraplyn, samt en 150w på bakgrunden.
För att undvika skarpa skuggor mot väggen höjde jag blixtarna rejält istället, nånstans mellan 2.5-3m upp i luften, och relativt nära gruppen för att skuggorna ska hamna så mycket som möjligt i golvet.
 

Bilagor

  • Gruppbild.jpg
    Gruppbild.jpg
    37.3 KB · Visningar: 304
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.