Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! framkallningstider?

Produkter
(logga in för att koppla)

Baloba

Avslutat medlemskap
Någon som vet var jag kan hitta info om framkallningstider för mina sv/v filmer?

På filmen står det: 135 AFGA, APX 400/20(grader)

tacksam för hjälp
 
Vilken framkallare använder du?

Jag har provat att framkalla några rullar Agfa APX 400 med Tmax framkallare (1+4 flergångs lösning). 12 minuter med 3 agiteringar i början av varje minut. Bilderna blev rejält korniga. Men jag var och är nybörjare i mörkrummet så det kan varit mitt fel också.

/Anders
 
oj, jag vet inte riktigt. Ska kolla på fotoklubben jag gått med i. Är det stor skillnad på olika framkallare?
 
Baloba skrev:
oj, jag vet inte riktigt. Ska kolla på fotoklubben jag gått med i. Är det stor skillnad på olika framkallare?

Ja, det kan påverka resultatet avsevärt. Jag har själv bara använt Tmax och D76 framkallare och några få filmtyper. En del kombinationer fungerar mindre bra, en jag har provat är Tri-X med Tmax framkallare , en annan man ofta hör talas om är Tmax-filmer med D76. APX med D76 tror jag inte heller är en så lyckad kombination?

Men APX 400 blir som sagt hyfsat bra med Tmax framkallare. Rätt korning men det blev de rullarna jag skickade till lab också.

Fråga på fotoklubben! Eller här - för snart tittar nog någon riktig mörkrumsräv förbi och upplyser oss.. :)

/Anders
 
Senast ändrad:
Det här beror på vilken variant av APX du har. När är den inköpt? För sista versionen av APX 400 använder jag (eller "använde", håller just nu på att göra av med sista rullen) enligt AGFA:s egna anvisningar: Rodinal (eller R09) i spädning 1+50 i 30 min (i spädning 1+25 tar det intressant nog bara 10 minuter), och den skall då exponeras något rikligare, enligt ISO 320. Andra exponerings- och framkallningsvarianter är fullt möjliga, har diskuterats här tidigare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.