Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Fråga upplösning/bildstorlek wordpresstema

Produkter
(logga in för att koppla)

leulwi

Ny medlem
Hej skulle behöva lite hjälp/ ett råd från någon vänlig själ som kan mer än jag kan om bildupplösning och bildstorlek. Är precis i färd med att försöka sätta upp en fotoblogg med wordpress och ett tema som heter immense från graphpaperpress.com. Det är ett minmalistiskt tema som är brett och fyller hela skärmbredden, som jag tycker på ett väldigt rent och snyggt sätt.
( http://graphpaperpress.com/themes/immense/ )

Problemet är att jag inte har erfarenhet och kunskap nog för att veta i vilken storlek jag bör ladda upp bilderna. Jag har själv en widescreen-skärm (1920x1080) och det blir jättebra när jag lägger in bilder som är 1920x850px. Men på datorer med andra mer konventionella skärmar blir då bilderna kraftigt beskurna på sidorna. Och om jag tvärtom gör bilderna "mer fyrkantiga" då försviner det upptill och nertill istället på min widescreen.

Hoppas någon förstår hur jag menar och kan råda mig till en lösning på problemet! Om det nu finns någon:)
//Ulf
 
Hoppas någon förstår hur jag menar och kan råda mig till en lösning på problemet! Om det nu finns någon:)
//Ulf

Problemet beror nog på att temat envisas med att fylla skärmen, oberoende av format. Då blir bilderna hårt beskurna. Prova med en smartphone och vrid från stående till liggande!
 
Problemet beror nog på att temat envisas med att fylla skärmen, oberoende av format. Då blir bilderna hårt beskurna. Prova med en smartphone och vrid från stående till liggande!

Tack för ditt svar. Du har nog rätt. På min iphone 4s blir det hyfsat bra när jag lägger den ner. Men så har den ju också ungefär samma bildförhållande som en widescreenskärm. Tyvärr lär väl detta betyda att det inte går att hitta en lösning så att det blir bra för alla skärmtyper och upplösningar:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.