Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Fotografera på ett dop.

Produkter
(logga in för att koppla)

tjuffs

Medlem
Hej, visste inte riktigt var jag skulle placera denna frågan men jag hoppas det blir bra här ändå!
Jag ska fotografera min systers guddotter när hon döps, och jag har en Canon Eos500D att fotografera med utan stativ. HUR fotograferar jag bäst med tanke på ljuset, placering ... ?
Alla tips är välkomna, angående ALLTING som rör dop-fotografering. Är tacksam för snabba svar :)
(Kommer kunna besöka kyrkan samma dag en halvtimme innan kanske också .. )

Hej, visste inte riktigt var jag skulle placera denna frågan men jag hoppas det blir bra här ändå!
Jag ska fotografera min systers guddotter när hon döps, och jag har en Canon Eos500D att fotografera med utan stativ. HUR fotograferar jag bäst med tanke på ljuset, placering ... ?
Alla tips är välkomna, angående ALLTING som rör dop-fotografering. Är tacksam för snabba svar :)

Hej!

Fråga den som ska ha bilderna vad dom förväntar sig. Det kanske räcker med översiktsbilder bara som minne, det är en helt annan sak att fånga händelser/ ansiktsuttryck i absolut rätt ögonblick.

Jag anser ju fler och "bättre" bilder man vill ha destu mer kommer du troligtvis störa cermonin, lite tillrättalagt. Beroende på ljuset kommer kvaliteten variera enormt. Kyrkor är så olika att det är nästan omöjligt att förutse än mindre förutsäga hur du ska göra. Kan du regissera folk att ställa sig så att ljuset faller in framifrån kommer det rädda dig enormt mycket. Jag är förespråkare för blixt, reflekterad och balanserad sådan, får du använda det tycker jag du ska göra det, du får vara mindre skjutglad bara så att inte dopet förstörs. Läs på Niel van Niekirk hemsida, osäker på stavningen men han är mästaren ;-)

Några standardtips: Fota raw, höga (Auto)ISO-tal, en slutartid på nånstans 1/90, börja med att ljusmäta mot ansikten med spotmätning samtidigt som du använder manuellt läge, välj ett vibalansläge som ger det mest korrekta resultatet och ändra inte det under tiden såvida inte något radikalt händer med färgtempen, sätt fokus i ansiktet på som för tillfället agerar. Är det svårt med slutartiden försök fånga händelsen när du kan förvänta dig ett kortvarigt stopp tex om någon slår ut med handen fota precis när rörelsen tar slut.

Glöm inte "birollsinnehavarna" såsom den som häller upp vattnet, den gråtande mormorn, solisten. Det är väldigt uppskattat med bilder efter allt är klart och "alla" går ut, det händer mycket som man lätt missar som blickar och gratulationer i passagen ut.

Hans

Tack för snabbt och bra svar!!!
Alltså, om jag säger som så... föräldrarna till barnet som ska döpas är väldigt unga och är mycket för det här att ta "söta" och minnesrika bilder... svårt att förklara men mer specifikt är det ju att dem vill ha foto på folket i kyrkan, under själva ingång med barnet/när dem alla håller i barnet (mamma, pappa, gudfar och gudmor) .. med deras två tvillingpojkar bredvid henne, när vattnet tas över huvudet (här vill jag speciellt ha bra fotografier som verkligen visar vattnet droppar!!) osv ... du förstår konceptet? Men jag vill heller inte springa runt överallt och HELST inte använda blixt då det inte brukar vara så uppskattat av bl.a prästen!

Tycker det låter bra det du säger med gråtande mormorn, solisten och så vidare .. det ska jag lägga på minnet! Vill även ta foto på den lille flickan, mamma, mormorn och (om det finns, gammelmormor) fast detta tänkte jag göra utomhus tillsammans med andra bilder! Något tips på vinkel då? Vill undvika rakt framifrån!

Tack för snabbt och bra svar!!!
Alltså, om jag säger som så... föräldrarna till barnet som ska döpas är väldigt unga och är mycket för det här att ta "söta" och minnesrika bilder... svårt att förklara men mer specifikt är det ju att dem vill ha foto på folket i kyrkan, under själva ingång med barnet/när dem alla håller i barnet (mamma, pappa, gudfar och gudmor) .. med deras två tvillingpojkar bredvid henne, när vattnet tas över huvudet (här vill jag speciellt ha bra fotografier som verkligen visar vattnet droppar!!) osv ... du förstår konceptet? Men jag vill heller inte springa runt överallt och HELST inte använda blixt då det inte brukar vara så uppskattat av bl.a prästen!

Tycker det låter bra det du säger med gråtande mormorn, solisten och så vidare .. det ska jag lägga på minnet! Vill även ta foto på den lille flickan, mamma, mormorn och (om det finns, gammelmormor) fast detta tänkte jag göra utomhus tillsammans med andra bilder! Något tips på vinkel då? Vill undvika rakt framifrån!

Hej!

Det låter som att du behöver en superzoom, 18-200, motsvarande eftersom du inte vill störa händelserna men ändå ta någon form av isolerande kompositioner som ger en känsla av närhet. Har jag fattat rätt? Om så är fallet måste du ha fri siktlinje från den eller de få fotopositioner som kan tänkas lösa dina önskemål. Man bör dock veta om är att bilder som är tagna med tele inte ger den direkta närhetskänslan "fotografen var på plats" som fångar händelserna....jag har provat med ett bröllop med en 18-200 och det blev ganska bra faktiskt, bortsett från dålig ljusstyrka och inte den bästa skärpan.

Blixtljus kommer att lyfta fram vattendroppar på ett oslagbart vis.

Testa lite fotovinklar innan hemma på nåt offer som inte kan smita, exempelvis någon som står och diskar, vattendroppar ;-) du vet.

Rakt framifrån blir lite svårt att undvika, kanske, eftersom alla deltagarna ställer upp sig i nån form av halvcirkel runt prästen och dopfunten. Läktarna omöjliggör exempelvis låga vinklar från håll, ofta har man bara möjlighet att röra sig i ett område som är T-format, alltså golvet som omger läktarna. Dessutom vill man ju inte blockera för åskådarna heller, det blir inte lätt. Har man riktig otur finns det en åskådarbalkong ovanför parketten då kan man heller inte få snygga bilder långt bakifrån med det fina taket som fond.....jag fick min sons dop fotat med uteslutande blixt reflekterat i taket och bilderna blev jättefina i synnerhet blev färgerna jättefina, men det är klart, blixten störde oss, då......idag är det glömt nu återstår de fina bilderna och med dom minnena.

Lycka till!

Glöm inte att öva så att du kan kameran med ögonbindel och båda händerna bakbundna ;-)

Hans

Ja alltså .. dem har sagt jag ska vara längst fram där familjen brukar sitta. Men det stämmer det du säger, att jag vill ha bilder som ger en känsla av närhet! Men vad går en sådan zoom på?

Ja, jag får testa att fotografera det här med vattendroppar ;) Man är bara så nervös för att man vill få så bra bilder som möjligt ju, och det hänger liksom på MIG och man har bara en chans känns det som där när man tar vatten över huvudet på bebisen...

Ja alltså det här med blixt .. jag är osäker. Vill störa så lite som möjligt ju. Kanske kan ta några bilder med blixt och några utan?

Det här med rakt framifrån menade jag mer den bilden med flickan, mamman, mormor, gammelmormor som jag ska ta utomhus :) Mamman ska hålla bebisen, sen bredvid är då mormorn och ev. gammelmormor bredvid där. SÅ det blir som tripp, trapp, trull ;) Där vill jag ta en bra bild men inte rakt framifrån! :)

Ja alltså .. dem har sagt jag ska vara längst fram där familjen brukar sitta. Men det stämmer det du säger, att jag vill ha bilder som ger en känsla av närhet! Men vad går en sådan zoom på?

Ja, jag får testa att fotografera det här med vattendroppar ;) Man är bara så nervös för att man vill få så bra bilder som möjligt ju, och det hänger liksom på MIG och man har bara en chans känns det som där när man tar vatten över huvudet på bebisen...

Ja alltså det här med blixt .. jag är osäker. Vill störa så lite som möjligt ju. Kanske kan ta några bilder med blixt och några utan?

Det här med rakt framifrån menade jag mer den bilden med flickan, mamman, mormor, gammelmormor som jag ska ta utomhus :) Mamman ska hålla bebisen, sen bredvid är då mormorn och ev. gammelmormor bredvid där. SÅ det blir som tripp, trapp, trull ;) Där vill jag ta en bra bild men inte rakt framifrån! :)

Hej!

Nikons variant ny kostar ung. 6-7000 kr, sen finns ju Sigma/Tamrons varianter för kanske halva den pengen, begagnat bruka sänka priset ytterligare.

Just det, det var det jag menade använd blixt när vattnet kommer fram och fortsätt sedan utan igen, prova!

Om du ska ta en gruppbild som inte är tagen rakt framifrån så kommer du få problem med skärpedjupet självklart beroende på hur bred gruppen blir hur stor sidovinkel du vill ha och fotografiskt avstånd, du vet väl hur det gick till när man tog bild till skolkatalogen det fanns en anledning till att alla stod på tre raka täta led bakom varandra. Tar du bilden väldigt mycket från sidan kommer i extremfallet bara en person vara i riktig skärpa medan alla andra förhoppningsvis hamnar inom skärpedjupets utsträckning bakom och framför skärpeplanet. Är det riktigt ljust och avståndet är stort kommer detta spela liten roll men kommer du nära och har stor bländare. Kommer skärpan ställa till problem, men som sagt vad förväntar sig dom som skall ha bilderna.

Be dina "kunder" visa dig lite bilder de själv tagit som de är nöjda med och/eller missnöjda med då kan du få en känsla för vad de förväntar sig.

Hans

Om du har Mac och ger mig din emailadress kan jag ge dig ett bildspel som visar et dop som jag är stolt över att få plåta. Kan hämtas via Sprend
Bo

Kul fototillfälle! Lycka till!

Mina tips:
1. Prata med prästen innan, så han/hon vet vem du är och vad du gör där.
2. Ha gudstjänstprogrammet i fickan, se till att läsa igenom det innan gudstjänsten … så du vet vad som kommer att hända och när.

Här är en bild jag tog för ett jobb, bilden är arrangerad, den togs efter gudstjänsten. jag fotograferade även under själva dopakten:
http://www.flickr.com/photos/kiboko_gallery/6175219787/in/set-72157631685067938

/jonas

Senast ändrad:
Tack Hans och Jonas för era oerhört bra tips och trix! Uppskattas väldigt mycket :)

Hans ... Ja, jag får fråga dem ordentligt om önskemål och så .. eller så är det fritt fram för mig! Då får jag bara använda fantasin och kunskapen ;) .. Kan man ta ett foto kanske sittandes på huk så att säga? Och då rakt framifrån.. Tror du att det blir något?

Jonas ... Ellerhur är det ett kul fototillfälle. Har aldrig varit på ett dop tidigare, och nu kommer det 70pers .. EN HEL DEL folk jag ska få med på fotona också ;) Och din bild ... Herregud vad den var vacker! Jag ska råplugga programmet :)

Bo... Jag har tyvärr ingen mac! :( Hade gärna velat se det ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar