Annons

Hjälp: Fotografera bilar inomhus i försäljnings syfte

Produkter
(logga in för att koppla)
Är nybörjare på fotografering med systemkamera och önskar hjälp med att ta fina bilder på bilar inomhus i försäljningssyfte.

Kamera:
Nikon D3200 med standard objektiv 18-55mm 1:3.5-5.6
Polaricerande filter.
Är denna kamerauppsättning tillräcklig för att ta vettiga bilder?

Belysning: Lysrör 6000k (takmonterad)
Bakgrund: Vita väggar

Bilderna jag vill få till ska se skarpa och proffessionella ut och Bilarnas linjer bör framgå.
Bifogar två bilder jag tycker ser trevliga ut.

Tar jag bilderna i Autoläge blir bilderna väldigt färglösa och även gryniga (ser ut som dimma)
I manuelltläge får jag heller inte till några vettiga bilder då kunskapen saknas.

Tips på hur jag ska ställa in kameran alternativt vilken utrustning man borde skaffa mottages =)
 

Bilagor

  • MB1.jpg
    MB1.jpg
    54.4 KB · Visningar: 52
  • volvo1.jpg
    volvo1.jpg
    54.8 KB · Visningar: 50
Två exempel på resultatet då jag fotograferar med autoläge:
 

Bilagor

  • DSC_0248.jpg
    DSC_0248.jpg
    37.4 KB · Visningar: 35
  • DSC_0431.jpg
    DSC_0431.jpg
    51.9 KB · Visningar: 40
Ställ in bländarprioritet dvs A på kameran och välj f11 eller den bländare som ger dig hela bilen skarp. F8-f11 brukar ge bäst bildkvalitet från kitzoomar. Troligen blir då slutartiden för lång och du behöver stativ eller ställa kameran på något. Välj självutlösning så inte kameran rör sig. Sätt fokus en liten bit in ungefär vid framdäcken. Tänk på att vidvinkel (18mm) och nära så upplevs fronten på bilen för stor i jämförelse med övriga bilen. Backa hellre och zooma alternativt beskär. Välj lägsta Iso du kan ställa in 100-200.

Dina bilder blir gryniga pga att kameran väljer högt ISO när ljuset inte räcker. Genom att låta kameran vara still kan du sänka ISO till lägsta värdet.

Lycka till
 
Spana in Youtube där det finns massor av tips hur man fotar bilar. Med vitt tak skulle det troligen funka bra att rikta ett par blixtar (inte kamerans inbyggda förstås) uppåt och låta taket fungera som ljusspridare. De första bilderna ser helt ok ut i bilhandlarsyfte. Så om du inte är ute efter snyggare bilder duger de fint. Annars är det ljussättningen, reflexer i blanka ytor och bakgrunden som är viktigast. Bilar är ju bilar som de flesta vet hur de ser ut. :)
 
Bilderna lider av underexponering och att histogrammet är tomt till höger, vilket ger ett dassigt, färglöst och kontrastlöst intryck. Detta är tokslarvigt gjort på en dålig skärm där man inte riktigt ser vad man håller på med (bärbar kontorsdator med TN-panel...). Jag har bara tagit ett levels/nivåer-lager och satt svart och vitpunkt med pipett. Jag har inte lagt ned någon annan energi alls, utan det var mer för att visa att det går att förändra intrycket ganska kraftigt väldigt enkelt. Något anspråk på att vara en bra bildbehandling görs alltså inte, plus att råmaterialet är sönderkomprimerat av forumet. ;)

Bara genom exponeringskompensation skulle de se bättre ut ur kameran, åtminstone om den sätts på stativ och ISO hålls nere. Det är i vart fall inte främst prylar som behövs, möjligen undantaget ett rimligt stadigt stativ om inte eventuell bildstabilisering i objektivet räcker. Prylar kan vara kul, men det blir i det här fallet att börja i fel ände. Bättre kamerahantering och kanske lite rudimentär bildbehandling skulle kunna förbättra resultatet betydligt.
 

Bilagor

  • DSC_0248_levels.jpg
    DSC_0248_levels.jpg
    182 KB · Visningar: 31
  • DSC_0431_levels.jpg
    DSC_0431_levels.jpg
    215.2 KB · Visningar: 23
Det Ztenlund säger stämmer fint men inte säkert du har tillgång till redigeringsprogram? Det bör finnas olika förinställningar att välja i huset för hur din jpg bild ska se ut. Testa och se vad som passar dig. Bilar klarar ganska mycket kontrast innan det ser onaturligt ut.
 
Läs i manualen om manuell vitbalans och om Nikons Picture Control. Om du inte har den i närheten kan du söka efter D3200 och hämta den här:
https://downloadcenter.nikonimglib.com/sv/index.html

På sid 72 står det om hur du manuellt vitbalanserar och det bör hjälpa dig med färgsticken. Det kan löna sig att köpa en vitbalans-kort likt detta.
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/4332340/lastolite/grakort-ezybalance-30-cm
Men tänk på att det vita är för vitbalansen och det grå för exponeringen. Jag tror inte du kommer att behova lägga tid och tanke på exponering så mycket utan överlåt den till kameran - förutom att du kanske ber den överexponera lite.

På sidan 76 och framåt kan du läsa om hur du kan ställa in Nikons Picture Control för att skapa och justera profiler och färger för dina bilder.
Lita högra kontrast, ökad mättad etc bör kunna hjälpa dig i dit du vill nå.
Kanske behöver du kompensera för allt vitt i hallen och överexponera aningens för att göra bilden och det vita lite ljusare.
 
Lägg till ett vettigt stativ och du har utrustningen, resten är kunskap och erfarenhet. Fota i raw, lär dig bildbehandling. För att få det ”vita vitare” utan att överexponera bilen kan det vara en bra idé att ta flera bilder med olika exponeringar och blanda i Photoshop.
Som någon skrev tidigare...finns massa tutorials på youtube...
 
Läs i manualen om manuell vitbalans och om Nikons Picture Control. Om du inte har den i närheten kan du söka efter D3200 och hämta den här:
https://downloadcenter.nikonimglib.com/sv/index.html

På sid 72 står det om hur du manuellt vitbalanserar och det bör hjälpa dig med färgsticken. Det kan löna sig att köpa en vitbalans-kort likt detta.
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/4332340/lastolite/grakort-ezybalance-30-cm
Men tänk på att det vita är för vitbalansen och det grå för exponeringen. Jag tror inte du kommer att behova lägga tid och tanke på exponering så mycket utan överlåt den till kameran - förutom att du kanske ber den överexponera lite.

På sidan 76 och framåt kan du läsa om hur du kan ställa in Nikons Picture Control för att skapa och justera profiler och färger för dina bilder.
Lita högra kontrast, ökad mättad etc bör kunna hjälpa dig i dit du vill nå.
Kanske behöver du kompensera för allt vitt i hallen och överexponera aningens för att göra bilden och det vita lite ljusare.

Å andra sidan om man kör helt manuellt och använder den grå sidan av kortet för att mäta ljuset mot, behöver man inte fundera på hur mycket man ska kompensera för att bilen eller väggarna är vita.
 
Oj tackar för alla svar!
Jag är verkligen tacksam för att ni tar er tid och försöker lära en nybörjare =)

Jag har ett stativ vilket jag inte har använt vid fotograferingen av dessa bilar. Jag borde även ha en wifi dongel till kameran så att jag kan trycka av utan att röra kameran och på så sättundvika vibrationer.

Jag ska imorgon försöka följa era råd och använda stativet och bättre iso nivåer.
Bilder på resultatet kommer.

H. Andreas
 
Oj lite editering kan göra underverk tydligen =)
Naturligtvis vill jag försöka förbättra utgångsläget på bilderna så att så lite editering som möjligt krävs för att få till snygga bilder.

Vilket bildbehandligsprogram är att rekomendera? Jag har photoshop men jag har bara gjort väldigt enkla operationer med photoshop. Även läst lite om lightroom. Är lighroom bättre då då man kan spara en template som man kan automatiskt kan aplicera på flera bilder?

H. Andreas

Bilderna lider av underexponering och att histogrammet är tomt till höger, vilket ger ett dassigt, färglöst och kontrastlöst intryck. Detta är tokslarvigt gjort på en dålig skärm där man inte riktigt ser vad man håller på med (bärbar kontorsdator med TN-panel...). Jag har bara tagit ett levels/nivåer-lager och satt svart och vitpunkt med pipett. Jag har inte lagt ned någon annan energi alls, utan det var mer för att visa att det går att förändra intrycket ganska kraftigt väldigt enkelt. Något anspråk på att vara en bra bildbehandling görs alltså inte, plus att råmaterialet är sönderkomprimerat av forumet. ;)

Bara genom exponeringskompensation skulle de se bättre ut ur kameran, åtminstone om den sätts på stativ och ISO hålls nere. Det är i vart fall inte främst prylar som behövs, möjligen undantaget ett rimligt stadigt stativ om inte eventuell bildstabilisering i objektivet räcker. Prylar kan vara kul, men det blir i det här fallet att börja i fel ände. Bättre kamerahantering och kanske lite rudimentär bildbehandling skulle kunna förbättra resultatet betydligt.
 
Oj lite editering kan göra underverk tydligen =)
Naturligtvis vill jag försöka förbättra utgångsläget på bilderna så att så lite editering som möjligt krävs för att få till snygga bilder.

Vilket bildbehandligsprogram är att rekomendera? Jag har photoshop men jag har bara gjort väldigt enkla operationer med photoshop. Även läst lite om lightroom. Är lighroom bättre då då man kan spara en template som man kan automatiskt kan aplicera på flera bilder?

H. Andreas

Lightroom är enklare, och var förr det självklara och nästan enda vettiga valet för fotografer. Idag finns det dock många som ogillar Adobes hyrmodell, vilket öppnat marknaden för många nya programvaruleverantörer som springer benen av sig för att funktionsmässigt konkurrera med Adobe, och många lyckas rätt bra.

Ett av de mera lovande är ON1 Photo Raw 2019 som kombinerar en del av Photoshops avancerade möjligheter, som t.ex att kombinera innehåll i flera bilder till en bild med Lightrooms enkelhet och möjlighet att enkelt applicera redigeringar på flera bilder åt gången. Programmet arbetar med lager precis som photoshop vilket gör det lättare att få översikt av vad man håller på med än i Lightroom.

En genom gång av programmet finns här.
https://www.youtube.com/watch?v=AS6JbOJK0Ik

Ett annat exempel är Capture One Pro som jag själv använder sedan drygt ett år tillbaka i kombination med Affinity Photo (ersätter Photoshop). Jag gör ca 99% av allredigering i C1 men behöver Affinity för saker där man behöver arbeta med pixlar, som t.ex. byta ut en himmel. Fördelen är bra rawkonvertering och sägs fungera bra även för Fujifilm filer något som Adobe länge varit svaga på. Liksom ON1 Photo Raw arbetar man med namngivna lager, men man har inte blend modes som Photoshop och ON1 Photo Raw. Programmet har även väldigt bra färghanteringsverktyg och verktyg för att fotografera rakt ned i datorn. Till skillnad från Lightroom och ON1 Photo raw får man med C1 ett ickemodalt arbetssätt. Dvs alla verktyg är tillgängliga hela tiden och man behöver inte växla mellan redigeringsläge och browsläge vilket gör det snabbare att göra någon liten ändring. Verktygen kan läggas ut fritt på skärmen eller samlas ihop på flikar vid sidan av bilden. Har man flera skärmar kan man ha en skärm med tumnaglar, en skärm som visar bilden man håller på med och en skärm där man lägger upp verktygen.

Bra tutorials:
https://www.youtube.com/watch?v=DESkRU8grWQ
https://www.youtube.com/watch?v=eNzPmvtZvjEOm användargränssnitt i alllmänhet
https://www.youtube.com/watch?v=Ec6Q-PNPvas Om lager


Vill man ha gratis lightroom liknande verktyg finns Darktable som är tänkt att vara en lightroom klon. Liksom Lightroom kan man göra sådant som man förr gjorde i gammaldags våtkemiska mörkrum. Har inte använt det på ett tag så jag vet inte riktigt vilka finesser som finns i senaste versionen men liksom Lightroom och Capture One kan man behöva komplettera med något Photoshopliknande program för lägen där man behöver flytta på pixlar eller göra kollage eller annan fotokonst

Gemensamt för alla dessa program inklusive Lightroom är att man kan använda dem för att hålla reda på sina bilder, man kan sätta nyckelord, skapa album, och smarta album som visar bilder efter givna sökkriterier

Behöver man en ersättare till Photoshop är Affinity Photo ett bra val. Det kostar en femhundralapp och kan det mesta som photoshop. Användargränssnittet påminner starkt om photoshop. vilket gör det lätt att anpassa de många photoshop tutorials som finns på nätet till Affinity om de som faktiskt är gjorda inte skulle räcka. Liksom Photoshop är det dock ett program man nog behöver arbeta heltid med för att kunna behärska fullt ut.

Bra tutorials finns här:
https://www.youtube.com/channel/UCQZN-kIrZUQyoTnexM3jJAw
https://www.youtube.com/channel/UCOnLUmyPHr2rayOHVHWsHVw


En annan photoshop ersättare är gimp som också är väldigt funktionsrik men användargränssnittet är ganska annorlunda om man jämför med photoshop. Dess stora fördel är att det är gratis och öppen källkod.
 
Kul med en bilhandlare (?) som faktiskt bryr sig om hur bilderna blir! Det är alltför ofta man ser att bilhandlare lägger ut bilar på t ex bytbil.com men rent bedrövliga bilder.

När det gäller bildbehandling så funkar det nog med vilket program som helst. Fördelen med Lightroom och Photoshop är ju att dessa är "standard" och därför är det lätt att hitta tips på nätet och få tips i forum som detta.

Att försöka få bilderna rätt i kameran är väl bra, men du kommer alltid få ett bättre slutresultat med lite bildbehandling. Fördelen med Phototoshop och Lightroom är ju att dessa är "standard" i fotovärlden vilket gör att det är lätt att hitta tips på nätet och i forum som dessa. Kostnaden för en prenumeration borde vara överkomlig i förhållande till vad en bilförsäljning kan inbringa! :)

När du kommit igång så kommer du inte att behöva lägga mer än någon minut på en bild för att få till den som du vill ha den. De flesta program har nog funktioner för att spara en redigering som en "preset" om du vill.

Kamerautrustningen duger som den är. Det som skulle kunna göra skillnad är väl att jobba mer med belysningen och kanske blixtar.

Fundera också på var du tar bilderna. Den banderoll som du har på din Volvo-bild är lite veckad och ger inte alls samma seriösa intryck som Mercedes-loggan på din referensbild. Bilden på din Seat, där stör jag mig lite på luckorna i bakgrunden och listen som skär mitt igenom bilden. Golven i båda referensbilderna är också mer tilltalande än det du har på dina bilder.

Och så helt enkelt träna och prova sig fram till en bildstil man gillar. Det kommer kräva en del initialt arbete men betala sig väl i längden.

Lycka till!
 
Vi gör sakta framsteg =)
Nu har jag tagit i bruk stativ och fjärrutlösare (WU-1A wifi modul) och bilderna blir klart bättre.

Här är ett exempel med följande inställningar: F9 / ISO 100 / slutare 1/2,5 / Vitbalans inställd på lysrör.

Den första är oediterad och den andra har jag försökt editera i darktable genom att göra lens correction och försöka förbättra vitbalansen.

Vad tycker ni jag ska ändra på ännu för att ytterligare förbättra bilderna? Längre slutartid?
PS. Point taken. Bakgrund och golv osv. bör ses över för att få till riktigt trevliga bilder men det hör inte till denna diskussionen =)

MVH. Andreas
 

Bilagor

  • DSC_0438.jpg
    DSC_0438.jpg
    51.5 KB · Visningar: 17
  • DSC_0438_ed.jpg
    DSC_0438_ed.jpg
    75.8 KB · Visningar: 23
Så länge kameran är still så är slutartiden du använder ointressant.
Du har ju all tid i världen för att exponera.
Det som är intressant är bländaren som styr skärpedjupet. Det påverkar bildens utseende, det gör inte tiden(om kameran är still).
 
Vi gör sakta framsteg =)
Nu har jag tagit i bruk stativ och fjärrutlösare (WU-1A wifi modul) och bilderna blir klart bättre.

Här är ett exempel med följande inställningar: F9 / ISO 100 / slutare 1/2,5 / Vitbalans inställd på lysrör.

Den första är oediterad och den andra har jag försökt editera i darktable genom att göra lens correction och försöka förbättra vitbalansen.

Vad tycker ni jag ska ändra på ännu för att ytterligare förbättra bilderna? Längre slutartid?
PS. Point taken. Bakgrund och golv osv. bör ses över för att få till riktigt trevliga bilder men det hör inte till denna diskussionen =)

MVH. Andreas

Första bilden innan du börjar dra i vitbalansen är ett steg i rätt riktning. Troligen sitter du vid en icke kalibrerad skärm för hos mig är bild nr 2 helt fel gällande vitbalans. De tidigare
vita väggarna med lite varm ton i (vilket säkert stämmer med verkligheten) är nu lila/magenta-färgade. Jag tror du ska låta kameran välja vitbalans som i bild 1. Vill du ha lite punch så dra lite försiktigt i kontrastreglaget, vilket även gör färgerna lite intensivare.

Du kan även dra lite lätt i exponeringen så bilden blir aningen ljusare. Antingen i efterhand eller att du exponeringskompenserar i kameran. Tänk på att om skärmen du arbetar vid är dåligt inställd så jobbar du i blindo. Det kan vara hur snyggt som helst hos dig men helt fel på en kallibrerad skärm. Kolla gärna dina bilder du visar oss på en surfplatta. En surfplatta är inte perfekt på något vis men ofta är de ganska ok gällande färger.
 
Vi gör sakta framsteg =)
Nu har jag tagit i bruk stativ och fjärrutlösare (WU-1A wifi modul) och bilderna blir klart bättre.

Här är ett exempel med följande inställningar: F9 / ISO 100 / slutare 1/2,5 / Vitbalans inställd på lysrör.

Den första är oediterad och den andra har jag försökt editera i darktable genom att göra lens correction och försöka förbättra vitbalansen.

Vad tycker ni jag ska ändra på ännu för att ytterligare förbättra bilderna? Längre slutartid?
PS. Point taken. Bakgrund och golv osv. bör ses över för att få till riktigt trevliga bilder men det hör inte till denna diskussionen =)

MVH. Andreas

Den andra bilden har ett otäckt färgstick och är klart sämre.
 
Instämmer att den tidigare bilden såg lila ut.
Har jobbat vidare och tycker att dessa börjar se ganska bra ut.
Vad tycker experterna?
 

Bilagor

  • DSC_0487.jpg
    DSC_0487.jpg
    77.8 KB · Visningar: 35
  • 1_2.jpg
    1_2.jpg
    64.2 KB · Visningar: 19
  • 1 (1)-2.jpg
    1 (1)-2.jpg
    65.4 KB · Visningar: 36
Instämmer att den tidigare bilden såg lila ut.
Har jobbat vidare och tycker att dessa börjar se ganska bra ut.
Vad tycker experterna?

Du gör framsteg :). Jag tycker fortfarande de är lite mörka. Prova att höja exponeringen ungefär ett halvt steg. Efter det tycker jag du är förbi dina exempel du presenterade i starten på tråden.
 
Jag håller med - klara framsteg - bra jobbat!

Jag tycker också att bilderna är aningen mörka.

Jag tycker du har fått till ljuset bra och sluppit alltför mycket blänk och speglingar.

Jag gillar inte riktigt perspektivet på Nissan-bilden. Väldigt mycket front i den bilden.

Volvobilderna gillar jag bättre. Där ser man lite mer av sidan av bilen. Den silverfärgade kanske känns behagligast. Möjligen att stativet skulle ner någon decimeter till där?

Nu vill vi se interiörbilderna också! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.