Annons

Hjälp! Fota ett helt bröllop... :-/

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
Hjääälp!

Är relativt ny med kameran och har inte alls ännu begett mej in i blixtens värld. Men nu blir jag så illa tvungen - fick just i uppdrag att fota ett helt bröllop. Rubbet. Allt utom själva bröllopsfotot (tur va' väl det...).

Ok, inne i kyrkan behöver jag rimmligtvis blixt till min 300D. Lånar en Canon Speedlite 420EX tror jag. Vad skall jag tänka på? Hur riktar jag lämpligast blixten?

Har egentligen två objektiv att välja mellan (mitt 90-300 gör jag inte så mycket med...). Kvarstår alltså 50/1.8 och EFS 18-55. Det senare är lite so-so med skärpan ibland... Hur skulle ni jobba med de två allternativen?

Alla tips och råd tas emot!!
 
Skulle ärligt talat avböjt att fotografera ett bröllop med så tveksamma förkunskaper.
Men om du nu har tagit f-n i båten och skall ro det hela iland så satsa på ditt korta zoomobjektiv -genomgående! Litar du inte på skärpan är det problematiskt men jag antar att du menar automatskärpan? Koppla ur den och kör manuellt!! det är aldrig någon brådska med bilder vid ett bröllop. Kan du fokusera manuellt så gör det. Är det tveksamma situationer så kör bl 8 - 11 med en brännvidd på 18 - 20 mm och en fix avståndsinställning på ungefär 3 meter. Du klarar flera bilder på det än med en tveksam automatskärpa.
Beträffande blixt i en kyrka så finns inte så många alternativ. Det är i regel för högt i tak för att slå blixten där och att reflektera mot en vägg kan ge väldigt oväntade resultat. Fundera inte på golvet, det ger med 95% säkerhet mycket konstiga resultat och färgstick. Använd reflexparaply eller i värsta fall bouncer.
Lycka till!
Us
Ps Fotade min gudsons bröllop förra året. I kyrkan hade jag genomgående en SWC-kameran (Hasselblads vidvinkelvariant med fast 91-graders optik) och Svart-vit Tri-X film i magasinen, 4 st för att inte behöva byta film under ceremonin). Tri-x är ISO 320 men jag klämde upp den till ISO 800 och framkallade efter det. Resultatet blev mycket bra. Ingen blixt alltså, naturligt ljus är alltid bäst om det går att använda det.
Ds
 
Senast ändrad:
Sonnaren skrev:
Skulle ärligt talat avböjt att fotografera ett bröllop med så tveksamma förkunskaper.

:) "Kan du aldrig säga nej!?" "Jo...men". Nä, skämt å sido så är det är inte fullt sååå dramatiskt, det är inget "jobb", det är en kompis som gifter sig. Var givetvis ärlig med honom och sa att jag inte har mycket erfarenhet av innomhusfotografering. Bröllopet är imorgon, han ringde idag - så han får skylla sig själv ;-)

Men om du nu har tagit f-n i båten och skall ro det hela iland så satsa på ditt korta zoomobjektiv -genomgående! Litar du inte på skärpan är det problematiskt men jag antar att du menar automatskärpan? Koppla ur den och kör manuellt!!

Jag syftar på objektivets kvalitet - men å andra sidan är det här antagligen ett typiskt "digitalt problem". Folk (jag, en del andra andra) tenderar ju att klaga på skärpan av den enkla anledningen att den inte är "perfekt" när bilden ligger på 100% på datorskärmen... ;-). Autoskärpan är ok, använder bara den mittersta fokuspunkten, så den är lätt att styra och sågar inte av och ann...

det är aldrig någon brådska med bilder vid ett bröllop. Kan du fokusera manuellt så gör det. Är det tveksamma situationer så kör bl 8 - 11 med en brännvidd på 18 - 20 mm och en fix avståndsinställning på ungefär 3 meter. Du klarar flera bilder på det än med en tveksam automatskärpa.

Ok! EFS-gluggen motsvarar 28-80mm ungefär på 300D, men jag håller mej alltså i lägre registret!

Beträffande blixt i en kyrka så finns inte så många alternativ. Det är i regel för högt i tak för att slå blixten där och att reflektera mot en vägg kan ge väldigt oväntade resultat. Fundera inte på golvet, det ger med 95% säkerhet mycket konstiga resultat och färgstick. Använd reflexparaply eller i värsta fall bouncer.

Ok! Kan jag ha nån nytta av att kunna ställa blixtstyrkan!? *tvekar* FEC finns ju tillgängligt med den nya hacken till 300D? Får röra mej ganska fritt i kyrkan så jag är väl stundvis rätt nära, tror jag. Äh, kanske bäst att lämna bort finlir med blicten med de kunskaper jag har... Varför bouncer "i värsta fall"? Vilka är nackdelarna?

Lycka till!
Us


Tack! Och tack för tipsen!!!
 
Senast ändrad:
Varför är ni så rädda?

Jag förstår inte varför många är så rädda för att fota bröllop? Det är klart att som nybörjare kan det vara nervöst men ändå, så farligt är det väl inte. Det värsta som kan hända är att det blir inga bilder, att någonting går fel... och hur ofta händer det egentligen?

Jag säger bara kör på! Ha självförtroende och se till att göra ditt bästa. Öva mycket innan och skapa dig en fast grund att stå på med mycket kunskap om allt som händer och sker just denna dag.

/Naomi
 
Precis, om du säger ja till att fota så får de ju bilder. Alternativet blir ju inga bilder alls!

Jag tycker att du ska vara sparsam med blixt-användandet. Inte med avseende på bildkvaliten, utan för att blixtar kan störa ceremonin. Kanske inte så mycket för brudparet (de är troligen ganska fokuserade på annat) men resten av sällskapet kan tycka att det blir jobbigt.

Lycka till!!
 
Re: Varför är ni så rädda?

Naomi skrev:
Jag förstår inte varför många är så rädda för att fota bröllop? Det är klart att som nybörjare kan det vara nervöst men ändå, så farligt är det väl inte. Det värsta som kan hända är att det blir inga bilder, att någonting går fel... och hur ofta händer det egentligen?

Rädd och nervös är nog fel ord för min del - jag är mer förväntansfull! Det skall bli himmla kul, har aldrig fotat bröllop tidigare! Nä, det är nog inte ofta det inte blir bilder, men jag tror att det handlar lite om prestationsångest - man vill ju så gärna leverera världens proffsigaste bilder! :) Förstås.

Jag säger bara kör på! Ha självförtroende och se till att göra ditt bästa. Öva mycket innan och skapa dig en fast grund att stå på med mycket kunskap om allt som händer och sker just denna dag.

Mitt bästa gör jag, garanterat! Men övande, det är där mitt problem ligger och därför jag vände mej till forumet - bröllopet är imorgon och jag fick "uppdraget" idag! Det är tekniken jag är lite orolig för, och specifikt då användningen av blixt... Det skulle vara för sorgligt om bilderna skulle falla på nått grundläggande misstag! Men, peppar peppar, det ordnar sig nog! :)
 
Viberg skrev:
Jag tycker att du ska vara sparsam med blixt-användandet. Inte med avseende på bildkvaliten, utan för att blixtar kan störa ceremonin. Kanske inte så mycket för brudparet (de är troligen ganska fokuserade på annat) men resten av sällskapet kan tycka att det blir jobbigt.

Lycka till!!

Bra poäng! Skall försöka växla lite mellan zoomen och min fast 50/1.8 - den borde vara tillräkligt ljusstark!
 
Highweiss skrev:
:) ... Varför bouncer "i värsta fall"? Vilka är nackdelarna?

Lycka till!
Us


Tack! Och tack för tipsen!!!
Bouncern ger oftare ett resultat som är mera likt en "ren" blixt än ett reflexparaply.
Egentligen inte så konstigt eftersom bouncern (oreflekterad) bara är blixten rakt på men med en diffusionsskiva emellan......men den är trots allt bättre än ett avklätt urladdningsrör.....;-
)).
Sedan det där med rädsla. Det är väl helt enkelt så att ett bröllop är en sak som är svår att upprepa (i varje fall med samma brud/brudgum). En solnedgång kan ju fotograferas åtminstone 100ggr/år....... t.ex.
Us
 
Sonnaren skrev:
Bouncern ger oftare ett resultat som är mera likt en "ren" blixt än ett reflexparaply.
Egentligen inte så konstigt eftersom bouncern (oreflekterad) bara är blixten rakt på men med en diffusionsskiva emellan......men den är trots allt bättre än ett avklätt urladdningsrör.....;-
)).


Ok, tack!

Sedan det där med rädsla. Det är väl helt enkelt så att ett bröllop är en sak som är svår att upprepa (i varje fall med samma brud/brudgum). En solnedgång kan ju fotograferas åtminstone 100ggr/år....... t.ex.
Us

Kom att tänka på en släkting som är en rejäl filur - han brukar introducera sin fru som "det här är min fru från mitt första äktenskap". Han är gift en gång :) Hehe...
 
En VIKTIG sak som allt för många missar under vigslar. Fotografera ALDRIG under bön!

Undvik att springa runt under vigseln, det är nog det mest irriterande jag varit med om när några vänner anlitat en fotograf som kutade runt för att få olika vinklar, han var t.o.m. inne och kröp framför brudparet, brevid prästen.

Jag skulle försöka undvika blixt i det längsta, mest för att fånga det ofta unika ljus som är i en kyrka.
 
har ganska nyligen både fått mitt bröllop fotat och deltagit i fotandet av andras bröllop. Mina spontana allmänna, kanske självklara och inte så fototekniska tips:

*ta MÅNGA bilder med alternativa inställningar när du är osäker
*var mer nogrann än vanligt, tänk på hela bildytan
*de bästa bilderna är spontanbilder-ta många bilder på brudparet in action
*pussbilder blir sällan riktigt bra
*ta bilder på detaljer (tårtan, maten,ringen etc)
*glöm ej varianter på gäst och familjefotografering enligt brudparets önskemål, inte bara den sida du käänner bäst
*håll ut under kvällens lopp- andra gäster ger upp fotandet efter middagen
*våga "regissera" lite grann "ut ur bilden moster", "håll ner buketten" etc..
*Ha gärna mer än en kamera + extra batterier
* jag säger autofocus i motstats till ngn ovan- det går snabbt i en brudvals, utgångsmarsch, roliga ögonblick!
*ta bilder när brudparet inte är med tex när folk kommer till kyrkan, ev. efterfest o dyl-kul för brudparet efteråt
* ge filmerna till brudparet och låt dem bestämma framkallningsställe, kvalite, blank/matt etc
*var beredd på att du själv missar hela tillställningen-det går inte att vara fotograf och riktigt njuta av bröllopet samtidigt
 
Tack Niklas för en viktig poäng! I en kyrka låter kameran antagligen som en slägga när det är knäpptyst! Skall sitta stilla under bönen och i övrigt vara återhållsam - eller hosta varje gång jag trycker av ;-)

Christina - suverän lista! Tror jag printar den och har den i fickan under bröllopet, så jag kan snegla på den nu och då! Tack!

:)

Andreas
 
Christina skrev:

*våga "regissera" lite grann "ut ur bilden moster", "håll ner buketten" etc..

Det där är ett superbra råd! Många gör inte det och sen sitter man där besviken med bilderna sen.

(Speciellt när man fotar barn och karlar... då kan man ge sig 17 på att en stor karlnäve täcker större delen av barnet *s* *hukar*)
 
I kyrkan.

Har du stativ?

Jag föredrar att blanda blixtljus & befintligt ljus (om det är tillräckligt), nu har du dessutom en 300D & kan gå upp i känslighet en del utan att det stör.

Som tidigare skrivits så ska du inte blixtra för mycket & det är A & O att du frågat brudparet & prästen innan att blixt är ok.

Fördelen med blandljus är att du fyller ut skuggor på ett fint sätt, kom bara ihåg att kompensera ned blixtljuset rejält så att det inte tar överhand. Vanliga blixtbilder i kyrkan brukar bli outhärdligt tråkiga! Det är bra om du har möjlighet att ta lite testbilder i kyrkan innan & checka.

Om du med bouncer menar omnibounce så kan du skippa den i kyrkan, den är bara gjord för att användas vid reflektion mot tak/vägg & fylller ingen funktion i kyrkan utan stjäl bara blixteffekt.

/Larsa
 
Lite komplettering till Christinas utmärkta lista:
* om du fotar ringarna så är brubuketten ett utmärkt bakgrundsalternativ. Se till att få kort skärpedjup bara så buketten blir suddig. Är det bra solljus så leta efter en bra vinkel att få in ljuset i eventuella stenar eller andra detaljer i brudens ring.
* om det inte redan är påtänkt, föreslå gärna för brudparet att ni ska få till en gruppbild med alla gästerna och brudparet i mitten. Om det finns en bra plats kan detta bli ett underbart minne. Var dock beredd på att ta ett antal "lika" bilder då det är mycket svårt att få ett stort sällskap att se bra ut samtidigt. På vårt bröllop så togs det 9 lika gruppbilder och ingen blev perfekt, men ett par blev riktigt bra så vi är nöjda ändå :).
* som redan sagts, tänk på att du är där och jobbar och inte där för att vara gäst. Du hinner nog njuta en hel del också, men fokus måste ligga på fotograferingen om det ska bli bra. Var måttlig med alkoholen, du blir ingen bra fotograf på fyllan ;-).
* brudvalsen är svår, men dra upp ISO:n på max och kör både med och utan blixt (ISO3200-hacket kan vara värt att överväga, men det finns ju vägar runt det om du inte vill hacka kameran). Tar du även med blixt så glöm inte att sätta ner ISO:n så du slipper kornet i de bilderna (väldigt lätt att glömma, vet jag av erfarenhet).
* in på natten kommer brudparet vara trötta, varma avslappnade och förhoppningsvis väldigt lyckliga. Det ger kanske inte de mest "vackra" bilderna men det blir mycket roliga minnen om bilderna blir bra.
* vid sittningen, se till så du blir placerad på ett ställe där du har bra uppsikt över rummet och har möjlighet att röra på dig utan att det stör för mycket.
* under sittningen kan telezoomen vara klar användbar för att zooma in på brudparet och talare när olika saker händer. Kanske lite pyssligt att byta objektiv under middan, men du vill inte springa runt en massa och gå för nära så det stör så det bör vara värt det.
* sist men inte minst, ha massor med plats på minneskorten. Du kommer lugnt ta 200-300 bilder, troligen ännu mer. Även om det går att städa kortet då och då så är det svårt att städa hårt så du behöver nog minst en 1GB med dig. Om du inte har själv, försök låna från bekanta.

Lycka till, bröllopsfoto är extremt roligt och uppskattas av många!
 
Tack!

Tack igen för alla tips och råd - bröllopet kom och gick och slutresultatet blev... helt ok! Tog cirka 300 bilder totalt och efter en snabb genomgång finns det ok bilder från alla skeden av dagen, så en 30 bra bilder skall de lätt gå att sålla fram.

Värst var det nog i kyrkan - hade stora problem med ljus och min ovana med blixt ledde till smärre problem.... men slutet gott, allting gott - bilder från kyrkan finns också :)

Bifogar ett "artistiskt misstag" :)


Larssa - köpte ett Lexar 1GB dagen före bröllopet. Inget jag ångrar precis! ;-)
 

Bilagor

  • img_2803.jpg
    img_2803.jpg
    43.7 KB · Visningar: 324
Senast ändrad:
Å så en bild som jag själv är riktigt nöjd med... Den kanske inte ser så "grand" ut som 400x400 / 50 Kb, men lita på mej - den är fin! ;-)
 

Bilagor

  • img_2865blo.jpg
    img_2865blo.jpg
    46.9 KB · Visningar: 320
Apropå att studsa blixten i taket inne i kyrka...bedöm själva om det funkar eller inte. ;)

Taget på dryga 15 meters avstånd med en EOS 10D, 70-200/4L @ 200mm, Tv: 1/100, Av: 4.0, ISO800, Ev: -2, 550EX riktad 60° uppåt och handhållet.
 

Bilagor

  • img_3798.jpg
    img_3798.jpg
    37.7 KB · Visningar: 219
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.