Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp! Fel på minneskortet eller kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

helena-

Medlem
Problemet började för 4 dagar sedan. Plötsligt hade jag tagit 100 bilder men än vad det skulle finnas plats för på minneskortet. Jag har ett sandisk ultra II 4 gb och när jag fotar i L + fine så får det plats 369 bilder. Alldeles nyss tog jag fem bilder med några sekunders mellanrum och det stod fortfarande på kameradisplayen (uppe på kameran) att jag hade 369 bilder kvar, precis som när jag började. Det går dock att bläddra mellan de fem bildena och de är numrerade i visningsläget. När jag trycker ner avtryckaren halvvägs visas r21. Samband? Någon som varit med om liknande?

Jag har ett sandisk ultra II 4 gb och när jag fotar i L + fine så får det plats 369 bilder.
Hur många bilder det får plats på minneskortet beror på hur bilderna ser ut. Det är alltså inte så att det alltid får plats just 369 bilder, men det kan vara ett användbart medelvärde och riktmärke.

Hur många bilder som kameran visar att det går att ta är en uppskattning. Tex en bild på gräs tar stor plats pga att bilden inte går att komprimera så hårt, en bild på blå himmel går däremot rätt bra att komprimera och bilden tar lite utrymme.

En bild som är tagen på hög ISO tar också mer plats än en lågiso bild, också pga att den är svårare att komprimera till liten storlek pga iso-bruset.

Därför beräknar kameran antal möjliga bilder att ta beroende på vilken iso-inställning man för tillfället använder.

Testa att ställa in kameran på ISO 100, se hur många bilder som beräknas finnas kvar. Ställ därefter in ISO 1600 och jämför.

Dan J: ok, tack!

StaffanW: Tack för ditt svar! Det blir ingen skillnad på upskattningen på antal bilder när jag ändrar iso, det har alltid visat samma antal bilder. När felet uppstod fotade jag med iso 400 och kunde plötsligt ta 100 bilder mer än vad jag någonsin kunnat med det minneskortet, och jag fotar allt som oftast med lägsta iso. Jag har en stark känsla av att något är fel. Har fotat digitalt i fyra år och aldrig stött på detta tidigare. Får hoppas att det är minneskortet och inte kameran bara.

Jag utgår från att du fört över bilderna till datorn och verkligen kontrollerat att de lagrats ok på kortet.

Hur gör du när du raderar bilder från kortet, i datorn eller i kameran? Jag skulle rekommendera att formatera om kortet i kameran och se om problemet kvarstår.

joakim d:ja, bilderna lagrades på kortet. Brukar radera bilderna och inte formatera. Men jag testade att formatera minneskortet igår och tog sedan ett gäng bilder, men problemet kvarstod.

Men jag testade att formatera minneskortet igår och tog sedan ett gäng bilder, men problemet kvarstod.

Vilket problem? Att du kan ta några bilder utan att kameran "räknar ner" är inget konstigt alls, och absolut inget "fel" eller "problem". Så beter sig många (de flesta) digitalkameror, min inklusive. T.ex. om det står att jag har plats för 10 bilder till, och jag tar bilder till, så finns det nästan alltid plats för några till.

Lagras bilderna på kortet ok så är allt som det ska. Ett minneskort kan inte "gå sönder" så det helt plötsligt får mer minne än det hade när det var nytt, utan kan du ta fler bilder än vanligt så är det bildräknaren som luras.

Walle: Jag förstår att det kan finnas plats för några bilder till, men jag fick plats med mer än hundra bilder till. Är det normalt? Detta hände när jag fotograferade en väns bröllop och eftersom jag kände mig osäker på om det var något fel på minneskortet eller inte så jag raderade bilder som såg misslyckade ut i kameran så att jag hade ca 370 st kvar. För att vara på den säkra sidan och inte riskera att vissa bilder inte gick att föra över till datorn.

Walle: Jag förstår att det kan finnas plats för några bilder till, men jag fick plats med mer än hundra bilder till. Är det normalt? Detta hände när jag fotograferade en väns bröllop och eftersom jag kände mig osäker på om det var något fel på minneskortet eller inte så jag raderade bilder som såg misslyckade ut i kameran så att jag hade ca 370 st kvar. För att vara på den säkra sidan och inte riskera att vissa bilder inte gick att föra över till datorn.

Det är helt normalt, ingenting att oroa sig över.
Om du tittar storleken på dina jpg-bilder du har på datorn ser du att de alla är olika stora. Kameran räknar för enkelhetens skull med att alla bilder är lika stora och tar då i ordentligt för att det inte ska visas för många bilder kvar. Det är ju mer förargligt att den visar 100 bilder kvar och så får det bara plats 50. Bilder där stora områden har ungefär samma färg och är detaljlösa tar mindre plats än detaljrika bilder med många färgvariationer.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto