** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Hjälp!! Försvunna bilder på FS

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Jag måste ha klantat mig rejält. Har medvetet sparat ganska mkt bilder på FS och har många album. Bland annat har jag sparat alla bilder jag använt i bloggar för att kunna titta på det senare. Var inne nu ikväll och konstaterar att merparten av bilderna är borta. Så här misstänker jag att det gått till.
Jag har ju FS kopplat till LR så de bilder jag vill ha på FS lägger jag in under fliken nya bilder och så publicerar jag det, så hamnar de under nya bilder på FS.
För ngn vecka sen insåg jag att det tog lång tid att ladda upp bilder till FS från LR, framförallt att checka av alla bilddata, alltså när själva bilderna laddats upp. Misstänkte det berodde på att jag hade väldigt mkt bilder i LR Nya bilder-flik under Fotosidan-fliken, alltså tog jag bort bilderna från fliken. Dom låg kvar ett tag under rubriken nya bilderatt avlägsna, men nästa gång jag laddade upp bilder försvann dom från den fliken. Jag har ju hela tiden trott att bilderna som jag lagt på FS "korrelerar" med där dom "egentligen" ligger i LR, dvs under datum, och att fliken Nya bilder var en slags hjälpflik för själva överföringen. Nu var jag så pass klok att åtminstone senaste gången jag tog bort bilder från fliken nya bilder la jag dom i en speciell samling på LR som dom hittar jag lätt tillbaka till. Hur gör jag för att få tillbaka åtminstone dessa till FS, bloggarna och de olika albumen?

Kanske vi skall ta diskussionen här istället för i bloggen din?

Ja, när du använder Publiceringsfunktionen i Lightroom skapas en direkt koppling mellan LR och FS, så de bilder du publicerat på Fotosidan via LR kommer även tas bort om du ber Lightroom ta bort dem från Fotosidan. Den där direkta kopplingen är själva poängen med Publicering i LR, men tyvärr kan det bita en också. Alternativet är ju att använda Export, då finns ingen sådan tajt koppling mellan LR och FS.

Det där om seghet får jag kolla på, jag har inte hört om problemet tidigare men det är ju tänkbart att det beror på kommentarerna. Vi kanske skall ta och stänga av det egentligen, jag tror få använder möjligheten att se kommentarna i LR. Eller kanske iallafall göra det valbart i inställningarna.

Bilderna du raderat från Fotosidan inklusive deras kommentarer är tyvärr borta. Vi har backuper men det är ett mycket stort arbete för oss att återskapa en viss medlems bildbank och hitta rätt bildfiler, kommentarer mm

Ja, när du använder Publiceringsfunktionen i Lightroom skapas en direkt koppling mellan LR och FS, så de bilder du publicerat på Fotosidan via LR kommer även tas bort om du ber Lightroom ta bort dem från Fotosidan. Den där direkta kopplingen är själva poängen med Publicering i LR, men tyvärr kan det bita en också. Alternativet är ju att använda Export, då finns ingen sådan tajt koppling mellan LR och FS.

Det där om seghet får jag kolla på, jag har inte hört om problemet tidigare men det är ju tänkbart att det beror på kommentarerna. Vi kanske skall ta och stänga av det egentligen, jag tror få använder möjligheten att se kommentarna i LR. Eller kanske iallafall göra det valbart i inställningarna.

Bilderna du raderat från Fotosidan inklusive deras kommentarer är tyvärr borta. Vi har backuper men det är ett mycket stort arbete för oss att återskapa en viss medlems bildbank och hitta rätt bildfiler, kommentarer mm

Hej Christer, är glad att få svar, det går lika bra här, gjorde själv ett Foruminlägg imorse och jag var väl lite otålig att komma igång med ev rep-arbete.
Det var alltså som jag misstänkte. Får se hur jag gör, att lägga upp bilderna är ju ingen sak, det gör datorn bra utan mig, portionera ut dom i album skulle jag gjort ändå och tar inte särskilt lång tid, och tillbaka i bloggarna, tja, får se om det känns värt besväret.
Oavsett, uppskattar mkt snabbt svar!!!

Enda kvarstående frågan - händer det ngt med bilder som jag har i bloggar om jag byter album (flyttar dom till annat album) på FS?

Hej Christer, är glad att få svar, det går lika bra här, gjorde själv ett Foruminlägg imorse och jag var väl lite otålig att komma igång med ev rep-arbete.
Det var alltså som jag misstänkte. Får se hur jag gör, att lägga upp bilderna är ju ingen sak, det gör datorn bra utan mig, portionera ut dom i album skulle jag gjort ändå och tar inte särskilt lång tid, och tillbaka i bloggarna, tja, får se om det känns värt besväret.
Oavsett, uppskattar mkt snabbt svar!!!

Enda kvarstående frågan - händer det ngt med bilder som jag har i bloggar om jag byter album (flyttar dom till annat album) på FS?

Sorry, gick direkt in här, ser att jag fått svar på sista frågan i bloggen. Mange tack!!!

Hej igen Christer

Är i full färd med att lägga tillbaka bilder till bloggarna. Medan jag håller på med detta som är en ganska omständlig procedur vill jag ge dig några synpunkter

1 Uppladdningen av bilder går ganska fort, medan "Hämtar kommentarer till nya bilder" tar längre tid än bilduppladdningen trots att jag ännu inte har mer än 300 bilder i Nya bilder

2 Det borde gå att förenkla inläggning av bilder i bloggarna. Det blir väldigt tydligt nu när jag håller på att lägga in åtminstone merparten av de 600 bilder jag tog bort av misstag, men det är faktiskt något jag funderat på tidigare också när jag gjort bloggarna. Du vet ju stegen men så här är det, efter det att bilderna är uppladdade och jag är igång med bloggen

i Klicka på ikonen för att hämta en bild
ii Klicka på välj album
iii Klicka på album
iv Klicka i Skapa länk...
v Sök rätt på bild (bland kanske 100 bilder i ett album) och klicka för bild
vi Klicka på ok

Det tar väldigt lång tid att få in en bild i bloggen!

Skulle dels vilja minska antalet steg på ngt sätt, dels kunna välja ut alla bilder till bloggen på en gång, utan att behöva gå tillbaka till bloggen varje gång!

Hälsningar/ Björn T

Angående med att det tar tid att hämta kommentarer kan jag meddela att det är precis lika illa på flickr när man lägger upp bilder där med LR. Den kan stå och tugga i några minuter för mig (fast då har jag lagt upp rätt många bilder där).

Angående med att det tar tid att hämta kommentarer kan jag meddela att det är precis lika illa på flickr när man lägger upp bilder där med LR. Den kan stå och tugga i några minuter för mig (fast då har jag lagt upp rätt många bilder där).

Har börjat lägga upp på Flickr också, på sikt kanske istället för FS, vet inte än. Har märkt exakt samma sak.

Vet inte om du läst mina senare kommentarer härnere men det är två saker jag vill trycka på

1
Det tar längre tid att hämta kommentarer än att lägga upp bilder från LR, både till FS men likaså till Flickr

2
Det som irriterar ännu mer är att jag inte kan lägga in alla bilder jag vill i en blogg på samma gång utan jag ska köra rundan med 5-6 kommandon på varje bild. Jag gör många bloggar med många bilder och det blir oerhört tjatigt och tar tid, en blogg med 15 bilder tar en dj-a tid. När jag dessutom nu sitter och lägger tillbaka bilder i kanske 50 bloggar blir det nästan outhärdligt. Det är ju mitt eget problem och jag kan inte förvänta mig att FS skall passa för det, men poängen är att alla som skriver bloggar med mer än typ tre bilder får lägga en massa tid på att peta in bilder i bloggarna. Jag har nu parallellt börjat köra Flickr och det har många fördelar och det känns viktigt att fortsätta utveckla FS för att det på lite sikt inte ska tappa i konkurrensen
Med vänlig hälsning/ Björn T

Flickr ser jag dock mer som lagring/backup än ett ställe att visa bilder (och det är bra att länka dit från diverse håll).

Det beter sig för övrigt precis likadant där om du tar bort bilderna från LR, vilket kan vara värt att tänka på ;)

Flickr ser jag dock mer som lagring/backup än ett ställe att visa bilder (och det är bra att länka dit från diverse håll).

Det beter sig för övrigt precis likadant där om du tar bort bilderna från LR, vilket kan vara värt att tänka på ;)

Jag tycker det är lättare att snabbt få fram och visa en serie på Flickr än på FS. Den visas dessutom direkt på fullskärm vilket är bra. Jag har bara varit på Flickr några dagar men känner mig väldigt positiv till det just nu.

Jag ska inte ta bort mina bilder från LR som jag har på Flickr, misstag kan jag göra men helst inte två gånger. Ändå funderar jag på om du har rätt där. Du säger själv att du ser Flickr som en back-up och det framhåller många. Om min hårddisk rasar här hemma försvinner ju LR med den, menar du då att bilder jag lagt upp med LR försvinner också på Flickr?

Nä, bilderna försvinner bara från flickr om du tar bort dem ur den LR-kollektion där de ligger, alltså den som är kopplad mot flickr. Om datorn kraschar och du installerar LR på nytt tappar du de kopplingarna, men inget tas bort från flickr (eller FS).

Nä, bilderna försvinner bara från flickr om du tar bort dem ur den LR-kollektion där de ligger, alltså den som är kopplad mot flickr. Om datorn kraschar och du installerar LR på nytt tappar du de kopplingarna, men inget tas bort från flickr (eller FS).

För att förstå ordentligt Jag uppfattar alltså att om jag tar bort bilder i LR under fliken Photostream på Flickr och under fliken Nya bilder på på FS delen är det att uppfatta som en programorder till Flickr resp FS att ta bort dom bilderna?

För att förstå ordentligt Jag uppfattar alltså att om jag tar bort bilder i LR under fliken Photostream på Flickr och under fliken Nya bilder på på FS delen är det att uppfatta som en programorder till Flickr resp FS att ta bort dom bilderna?

Stämmer bra det (eller under andra album och sets i publiceringsdelen). Om du vill rensa för att snabba upp det är det bättre att ta bort hela publiceringstjänsten eller den underkollektion det gäller (tar du bort kollektionen får du en fråga om du vill behålla bilderna på flickr eller fs).

Stämmer bra det (eller under andra album och sets i publiceringsdelen). Om du vill rensa för att snabba upp det är det bättre att ta bort hela publiceringstjänsten eller den underkollektion det gäller (tar du bort kollektionen får du en fråga om du vill behålla bilderna på flickr eller fs).

Det sista förstår jag inte riktigt, men vi tar det en annan gång, jag har fullt sjå med att lägga in bilder i bloggarna. Tror du Christer kan tänkas titta på synpunkterna jag har, han har ju kommenterat dom tidigare? Just detta med att kunna plocka in alla bilder till den blogg man håller på med på en gång tror jag skulle underlätta för många. Det är väl han som är programmakaren till dom här funktionerna?

Inga bilder i albumet Alla bilder trots många bilder

Har nu lagt tillbaka hälften av bilderna. När jag lägger tillbaka dom hamnar dom ju först i albumet Nya bilder på fliken Mina bilder. Sen flyttar jag ut dom till de album de skall ligga i. Varför hamnar dom inte per automatik i albumet Alla bilder? Mitt album Alla bilder är tomt, varken bilder jag lagt tillbaka eller dom jag aldrig tog bort finns där. Så var det inte innan, vad är det som inte funkar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar