Annons

Hjälp förstoringsapparat M305, M805??

Produkter
(logga in för att koppla)

Ronnyk

Medlem
Hejsan
Har en fråga som jag vore väldigt tacksam på om jag kunde få svar på. Jag ärvde bla 2 st förstoringsapparater ifrån min far som nu står i min källare. En Durst M305 och en Durst M805 med ställningar osv, tror de ska vara kompletta dock så saknar jag den övriga "mörkerutrustningen". Dessa har ju några år på nacken så därför undrar jag om de kan vara värda nåt eller om de är totalt utdaterade o bara är o slänga på tippen? Har för mig att M805 är för Hasselblad, och var en ganska så dyr sak när den fanns på marknaden? Eller är jag totalt ute o cyklar? Vore tacksam för hjälp, helt grön inom "analoga foton osv".. Hoppas jag placerat mitt inlägg på rätt plats,

Tack på förhand

Senast ändrad:
Det är väldigt fina apparater, och de blev aldrig "gamla", så att säga. Bara att det finns väldigt många i vårt avlånga land samtidigt som ytterst få fortfarande anväänder dem. Det är digitalt som gäller. En del skänks därför bort. Ibland ser man annonser för mellan 500kr till ca 1500kr. 805 är lite extra lyxig, så beroende på utrustningsnivå tillbehör kanske någon betalar uppåt 2500kr men jag är tveksam.

En av delarna som hade störst betydelse för värdet var vilken optik som följde med. Zeiss, Schneider och Nikkor hör till de bättre.

Om du inte vill slänga 805.an på tippen så kan jag kanske vara intresserad av den, beroende på vad den är utrustad med för negativhållare, optik, huvud etc. Bor du inte allt för långt från Kronobergs län kan jag också tänka mig att komma och hämta den.
Mvh, Nils/

tack, var lite så jag misstänkte då, det är ju digitalt som gäller o få använder "vanlig kamera" me film. Men då ska jag se om jag kan kolla upp de här med negativhållare, optik, huvud etc, finns de nåt lätt sätt att lista ut detta? :p O så man kan kolla upp så dom är kompletta osv, så de inte saknas nåt, hade ju varit roligast att dom kom till användning eller iaf till nån som kan lite/ håller på med sånt här.

Jag bor I Halland, Hyltebruk, så borde inte vara så långt?

kollat lite snabbt, står Schneider på optiken iaf, resten vet ja inte hur man hittar. Är ju ganska mycket damm dessutom.. :-/

Damm är inga problem. Vad jag undrar över är om det finns glaslösa negativilägg för de olika formaten 24x36, 6x6, 6x7/6x8? Och om det finns kondensorhuvud och kondensorer för både småbild och mellanformat? Eller om den kanske är utrustad med färghuvud och blandbox? Kanske båda? Kanske bäst att jag kommer och tittar på den. Vi åker till Göteborg ibland för att hälsa på vår dotter, och kan i så fall köra över Hyltebruk. Blir säkert någon tur dit i höst.
Nils/

tror jag hittat de här negativinlägget, dock så frågar du om olika format? finns bara en, men den har typ linjaler som man kan köra fram o tillbaka, finns det ställbara negativinlägg? den ser iaf ut ungefär som den översta på denna länken http://www.photax.se/frst/tllb/ngtg.htm#l3231-20 kondensorhuvud dock vet ja inget om, har googlat lite efter bild men inte hittat nåt jag riktigt vågar gå på. har du nån bild kan du la slänga upp så kan jag kolla upp det. När tror du i så fall att du har vägarna förbi?

tror jag hittat de här negativinlägget, dock så frågar du om olika format? finns bara en, men den har typ linjaler som man kan köra fram o tillbaka, finns det ställbara negativinlägg? den ser iaf ut ungefär som den översta på denna länken http://www.photax.se/frst/tllb/ngtg.htm#l3231-20 kondensorhuvud dock vet ja inget om, har googlat lite efter bild men inte hittat nåt jag riktigt vågar gå på. har du nån bild kan du la slänga upp så kan jag kolla upp det. När tror du i så fall att du har vägarna förbi?

Det är ju samma negativhållare, men iläggen/insatserna kan man variera beroende på vilket negativformat man använder. M805 ska ta upp till 6x8cm negativ om jag läst rätt, men det fungerar även med mindre negativ och då måste man byta iläggen om man kör glaslöst som jag. Har apparaten kondensorhuvud så måste man även skifta glaskondensorn mellan småbild och mellanformat. För småbild krävs förmodligen också en försänkt optikplatta på 805:an. Det är dessa tillbehör jag funderar över. Samt om det skulle sitta ett färghuvud på den eller inte (ev finnas som tillbehör). Om det är färghuvud behöver man inte byta något i det när man skiftar format (om det är ett som lyser ut 6x8 negativ). Jag ska kolla lite när vi åker till Götet. återkommer till dig om det så snart jag kan.

ok, gör så, för som sagt de här med kondenshuvud, färghuvud osv har ja inte en aning om. men kolla upp de o hör av dig.

Kan du inte lägga upp en bild här på apparaten? Då kan Nils och vi andra lätt se om den har kondensor- eller färghuvud.

Olle

Ursäkta att det tagit tid o svara. Här en en bild på den, men som sagt grymt dammig nu, inte hunnit fixa det. dock så ska kanske en kompis till min brors flickvän ta den då han sysslar med mycket äldre foton osv.. hur som helst så kan ni ge fler svar på vad det är osv så uppskattas det! :)

Bilagor

• 2011-09-23 18.20.04.jpg
    2011-09-23 18.20.04.jpg
    17 KB · Visningar: 342
Jag har också en M305 i toppskick med komplett övrig utrustning plus fotopapper upp till 50 x 60 cm tror jag det var. Utrustningen finns källaren och gör ingen nytta.

Ursäkta att det tagit tid o svara. Här en en bild på den, men som sagt grymt dammig nu, inte hunnit fixa det. dock så ska kanske en kompis till min brors flickvän ta den då han sysslar med mycket äldre foton osv.. hur som helst så kan ni ge fler svar på vad det är osv så uppskattas det! :)

Hej! Apparaten (805:an) på bilden ser hygglig ut. Dammet kan lätt torkas bort och ur (om det kommit in i lamphus etc). Se bara till att inte repa kondensorglaset/blandboxens opalskiva, ev glas i negativhållare eller optikglas när du trokar rent.

Har kollat lite och det ser inte ut som vi skulle åka till Göteborg de närmaste veckorna. Dottern kommer hem nästa helg och vi reser nog inte till henne förrän när det närmar sig julmarknader och liknande på Lieseberg. Kompisen som kanske vill ha den får en fin utrustning som kan ta negativ upp till 6x9cm med rätt delkomponenter.

Edit: Men om ingen vill ha den så kan jag kanske kolla med dig framåt november-december, så kan vi ta turen över Hylltebruk?

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar