ANNONS
Annons

Hjälp - exponerad film var inte tillbakaspolad, hur löser jag det?

Produkter
(logga in för att koppla)

lunkan71

Ny medlem
Kameran betedde sig som den brukar och gav ifrån sig "rätt ljud" när rullen var slut vilket i vanliga fall innebär att filmen rullats tillbaka in i höljet. Döm om min förvåning (och fasa) när jag öppnade bakstycket och såg att filmen inte var fullständigt återspolad.

Jag slog igen locket och tänkte att jag kunde "återstarta" tillbakaspolningen men istället laddade kameran rullen och meddelade att bild 1 var redo att tas, dvs så som den beter sig när man sätter i en ny rulle.

Finns det någon som kan hjälpa mig med hur jag kan/bör/ska gå tillväga? Kameran är en Konica Minolta Dynax 5000i med automatik, dvs automatisk framdragning och återspolning.

Kan jag (i ett mörkt rum) öppna bakstycket, få lös det "framdragna" och sen manuellt "dra in" filmen i rullen?

Alla tips/idéer/erfarenheter emottages tacksamt.

Ställ kameran i m-läge och välj kortaste slutartid och minsta bländare (störst f-tal). Sätt på linslocket och gå in i ett mörk rum och ta sedan 36 bilder och spola tillbaka filmen igen. Bildrutorna som fanns på den icke tillbakaspolade filmbiten är ju förlorade ändå men om det blir likadant så spolar du in dem i spolen manuellt genom att vrida in dem när du tagit ut filmen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar