Annons

Hjälp, Error 99 på Canon 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Berg_

Ny medlem
Hoppas på att kunna få ett snabbt och givande svar här från er, då jag sökt runt på internet utan att hitta något bra svar.

Förra våren var jag i Thailand och hade då med mig min Canon 400D. När jag då hade med mig den på stranden, droppade högst ett par droppar ned på kameran längs min arm. När jag sedan kom tillbaka till hotellrummet, ville kameran först inte alls starta. När jag väl fick igång den, låste den sig mitt i en tagning och gav ifrån sig ett surrande ljud. Kameran kunde då inte ta några bilder, utan var helt svart. Jag lät den sedan vara över natten. På morgonen fungerade det sedan att ta ett antal bilder, innan meddelandet error 99 kom upp. Så har det varit sedan dess; jag kan ta exakt 5 bilder innan meddelandet kommer upp, då får jag ta ur batteriet och sätta i det igen, varpå jag kan ta 5 bilder igen. Efter ett tips på ett annat forum har jag provat med att använda ett sudd och gnida mot kontaktytorna mellan linsen och kameran, samt kontaktytorna vid batteriet, utan resultat.

Så, vad kan det vara för fel? Är det värt att reparera, eller ska man satsa på ny kamera?
 
Error 99 kan vara allt möjligt, jag har för mig att felkoden bokstavligen betyder "övriga fel". Det är tyvärr sällan som du kan laga felet på egen hand. I ditt exempel låter det som om du har något problem med slutaren, då är ett verkstadsbesök nödvändigt.

Om det lönar sig att laga kan du bara själv avgöra, en ny slutare brukar kosta en så där 3000 kr. Det är fortfarande billigare än att köpa en helt ny kamera, men kanske mer pengar än du vill lägga på en "gammal" kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.